beitel upgrade opknap schaaf

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Geinspireerd door het youtube kanaal wood by wright ben ik een een schaaf aan het opknappen. Nu lukt, denk ik, best aardig.
Ik wil de keerbeitel en schaafbeitel vervangen voor iets beters. Nu kan ik voor 90+ euro bij axminster een Veritas PM-V11 set kopen voor Stanley schaven.
Dit is de eerste keer dat ik een schaaf opknap. Dus ik weet helemaal niet of het wat wordt. Dus ik zoek een middenmoot/subtop qua kwaliteit.
Ik hoor graag suggesties, maar ook waar je het kan kopen.? Want het is lastiger te vinden dan ik verwacht had.

Bedankt.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Je kan bij Fine tools in Duitsland ook een Hock schaafbeitel en dekbeitel kopen.
https://www.fine-tools.com/eisen.html

Carbonstaal, bestelnr 307621 a 42 euro of A2 roestvast staal, bestelnr 307654 a 53 euro
Dekbeitel, bestelnr 307645 a 31 euro
De nummers die ik hierboven heb genoemd heb zijn voor een nr 4 of nr 5 schaaf met een beitelbreedte van 51mm.
Let wel dat de schaaf die je gaat opknappen een Stanley Bailey kopie is, anders heb je kans dat het niet gaat werken.
Zelf heb ik een A2 schaafbeitel met een dekbeitel. Ben daar zeer tevreden over.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Heb je een foto van je schaaf? Als het een oudje is, voldoet de originele beitel. Zelf gebruik ik zowel Stanley als Lie Nielsen beitel, en zoveel verschil is er niet. De Lie Nielsen blijft iets langer scherp, maar daartegenover staat dan wel dat je iets langer moet slijpen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Heb je een foto van je schaaf? Als het een oudje is, voldoet de originele beitel. Zelf gebruik ik zowel Stanley als Lie Nielsen beitel, en zoveel verschil is er niet. De Lie Nielsen blijft iets langer scherp, maar daartegenover staat dan wel dat je iets langer moet slijpen.

Het is niet een echte stanley schaaf maar een stanley model. Misschien niet eens heel oud. Dus ik weet niet eens of het wel een goede 2e hands koop is. Dat is ook een van de rede dat ik huiverig ben om zoveel geld te steken in een beitelset. Ik ben toch weer aan het twijfelen of ik toch niet maar een nieuwe moet kopen.

Heeft iemand een overzicht van wat alle beitel staal soorten inhouden. Ik ben een beetje de weg kwijt.

O1->O2->A2->PM-V11 ??
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Als je een niet-originele beitel/dekbeitel in een schaaf wilt stoppen, heb je kans dat het wel past, maar de diepte-instelling niet werkt. Het vorkje dient over voldoende slag goed op de gleuf in de dekbeitel in te grijpen.

Ik heb zelf geprobeerd een beitel/dekbeitel set van Juuma in een Stanley #4 te steken, en dat werkt helaas niet. Ook niet met een nieuw Juuma vorkje grijpt deze niet voldoende in. Dat komt doordat de beitel een stuk dikker is dan die van Stanley.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ah zo. En staat er een merk op? Heb je foto's? Als je geen merk kan vinden is dat al geen goed teken, en dan zal de kwaliteit wellicht te wensen overlaten. Dan heeft het ook weinig zin om die upgrade te doen. Kan zelfs ook mislukken, zoals Thymen aangeeft. De body moet degelijk zijn om er een goeie schaaf van te maken, én aangepast aan de beitel en dekbeitel die erin hoort. Ik denk dat je dan beter af bent met een tweedehandse Stanley of Record (of Anchor, Sargent, Falcon Pope, Millers Falls etc.). Of je kan ook kiezen voor een nieuwe Quangsheng (ook wel onder de naam Luban, Dick, Peaktools of Juuma verkocht). En als het budget het toelaat eventueel Veritas of Lie Nielsen? Die laatste 2 merken zijn wellicht overkill. Een goeie schaaf hoeft echt niet veel te kosten.

Wat de staalsoorten betreft: O staat voor "Oil-hardened" (d.w.z. gehard door af te koelen in olie), A voor "Air-hardened" en PM voor "powered metal". Dat laatste is iets nieuws. De legering wordt tot fijn poeder gereduceerd, en daarna weer samengeperst onder hoge temperatuur. Dan krijg je een heel fijne kristalstructuur. Sommigen zweren bij O1, omdat je naar het schijnt iets scherper kan slijpen. Anderen kiezen dan meer voor langere standtijd zoals bij A2 en PM-V11. Die laatste zou daar uitzonderlijk goed op scoren, heb ik gelezen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Als dit je eerste schaafproject is moet je ervaring gaan opdoen. Die krijg je niet door gelijk relatief dure beitels te gaan kopen voor een wellicht no-name schaaf
Probeer eerst de bestaande schaafbeitel en keerbeitel knap te maken. Hierdoor leer je ook gelijk slijpen en wetten.
Als je daarna ook nog leert goed te schaven kun je pas gaan uitkijken naar wat beters (als dat dan nog nodig is).

Ter lering: laat je hier niet verleiden tot dure oplossingen. Mijn opa kon ook alles met 'gewone' houten schaven en eenvoudige low-tech beitels.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Als dit je eerste schaafproject is moet je ervaring gaan opdoen. Die krijg je niet door gelijk relatief dure beitels te gaan kopen voor een wellicht no-name schaaf
Probeer eerst de bestaande schaafbeitel en keerbeitel knap te maken. Hierdoor leer je ook gelijk slijpen en wetten.
Als je daarna ook nog leert goed te schaven kun je pas gaan uitkijken naar wat beters (als dat dan nog nodig is).

Ter lering: laat je hier niet verleiden tot dure oplossingen. Mijn opa kon ook alles met 'gewone' houten schaven en eenvoudige low-tech beitels.

Wellicht heb je wel gelijk. Moet ik deze schaaf houden zoals hij is en kijken hoe dat bevalt.

En misschien voor mijn verjaardag mijzelf trakteren op een Low Angle Jack Plane.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
We hebben met z'n allen nog niets van je schaaf gezien. Zet eens een paar foto's op het forum. Mogelijk komen er dan pas echt goede adviezen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Dat is een nieuwe schaaf uit het goedkope segment. Ik heb een keer de beitel geprobeerd te slijpen. Dit was.geen succes. Staal was te zacht. Dat wil niet zeggen dat dit bij jouw exemplaar ook het geval is. Ik voorzie ern hoop werk.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Wat me verwonderd standley schaven is echt business op marktplaats. Er worden toch nog bedragen voor geboden en zijn binnen een dag vaak al weg.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is een beetje te danken aan de kwaliteit, de 2e hands prijzen gaan een beetje ten onder aan het eigen succes zeg maar (zoiets als met de inca lintzagen, O'Peatey heeft er zoveel opgeknapt en dus zo veel machines met goeie kwaliteit weer terug in de markt geholpen dat bij kleinere lintzagen iedereen een inca wil)

Goed zoeken en geduld hebben, en luisteren naar het advies hier, ik weet niks van schaven maar weet wel dat er hier heel wat kennis zit ;)
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Er is ook een aantal merken dat vroeger min of meer kopieen maakte van de stanley Baileys, van goede kwaliteit. Je vergroot je zoekgebied als je ook bijvoorbeeld Record en Woden.

Groetjes,

Tom
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Wat is de reden dat je een andere beitel wilt? Wat is er mis met de huidige?

Je kunt bij de echte speciaalzaken eens kijken welke vervangingsbeitel past. Dan heb je dat probleem in elk geval omzeild. Om mee te experimenteren lijkt deze schaaf mij echt niet verkeerd. Ik kan zelf prima werken met goedkoop spul.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Voor 10 euro heb je inderdaad geen 2dehandse schaaf meer tegenwoordig. Maar 20-25 euro moet wel nog lukken met een beetje geduld. En zoals Tom zegt: er zijn meerdere kwalitatieve merken van vroeger zoals Stanley, Record, Woden, Sargent, Millers Falls, Falcon Pope, Hellstedt enz. Als je niet kan wachten op een mooie aanbieding, kun je eens horen bij http://www.ducotools.eu/wordpress/. Daar betaal je 40-50 euro voor een goeie nr.4. Succes!
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
De schaven die Stanley vroeger maakte waren beter van kwaliteit. Een ander voordeel is dat de gegoten onderdelen, eh, oud zijn :rolleyes:. Dat betekent dat alle interne spanningen, die in het materiaal zitten, er uit zijn. Ze zijn stabieler. Dus als je een oude Stanley schaaf nu helemaal opknapt, zool vlakt enzovoorts, dan blijft deze 'beter in model'.

De nieuwe Stanley schaven, met uitzondering misschien van de Sweetheart serie, zijn van een veel slechtere kwaliteit. Het materiaal, het gieten en het machinaal bewerken moet voor heel weinig geld gebeuren. Dus onderdelen worden (naar ik vermoed) van slechter materiaal gegoten, direct bewerkt, gemonteerd en in de markt gedrukt. Het past al niet optimaal, daarbij zitten de spanningen nog in het materiaal en dat heeft in de loop der tijd vervorming van de schaaf ten gevolge.

Maar, zo'n nieuwe Stanley schaaf koop je compleet voor 6 á 7 tientjes bij de bouwmarkt, dus dat is niet veel geld. Met wat tijd en aandacht kun je daar best wel een fatsoenlijk werkende schaaf van maken. Ik heb er ook eentje, was mijn eerste schaaf. Als ik de beitel een beetje scherp houd, en niet al te zware spanen probeer af te nemen, schaaft het prima hoor!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Om mee te experimenteren lijkt deze schaaf mij echt niet verkeerd. Ik kan zelf prima werken met goedkoop spul.

Normaal zou ik het me je eens zijn. Van veel goedkopere schaven valt nog iets te maken, als je beetje weet waar je aandacht aan moet besteden om alles vlak en soepel werkend te krijgen. Maar deze schaaf is echt schrijnend. Heb er ook eens zo een vastgehad op een rommelmarkt (identiek zelfde doos), en zelfs al koste hij maar 10 euro, ik ben er keihard van weggelopen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Er staat trouwens al een tijdje een Millers Falls (komt overeen met Stanley nr.4 qua model) bij Ducotools:
http://www.marktplaats.nl/a/antiek-...d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr&pos=29
Misschien wat aan de dure kant voor 50, maar doordat hij er al een tijdje op staat, zou je misschien eens kunnen proberen voor 40 euro? Geen idee of Marie-José ook onderhandelt over de prijs? Zeg maar dat je naar haar gestuurd bent via dit forum :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.