Schuur/Werkplaats + veranda van grotendeels gerecycled hout

gixxersuperbike

Nieuw lid
20 feb 2017
18
0
Al heel lang doe ik al mijn klussen en projectjes vanuit een 2,5m x 2m schuurtje en een zolder vol gereedschap.
Helaas heb ik nooit de gelegenheid gehad deze schuur uit te bouwen vanwege een beperkt budget en te weinig tijd/ veel anderen helpen bij hun klussen.

Recent kreeg ik echter een geweldige kans, ik kon helpen slopen in een oude kantoor villa en als beloning mocht ik alles wat er uit kwam en ik kon gebruiken meenemen.
Dat laat je je geen 2[SUP]e[/SUP] keer zeggen.

Nu heel wat weekenden verder is het meeste sloopwerk gedaan en kan er gestart worden met de droom van veel klussers, een eigen werkplaats bouwen.
Voor de gezelligheid komt er ook nog een veranda aan vast waar ook met wat minder weer lekker gezeten kan worden.

Nu zag ik al veel projecten langs komen en die tot de verbeelding spraken en het leek me leuk van tijd tot tijd wat van het project te laten zien.
Ook heb ik nog een aantal kleine uitdagingen waar ik jullie tips en advies goed bij kan gebruiken.

Hier alvast een voorbeeldje van de uitgangssituatie

Bekijk bijlage 60947
IMAG1124cr.jpg

De bedoeling is de schuur + veranda te vergroten tot de rode lijnen.


Hier alvast een snelle schets van de toekomstige constructie
Schuur incl dakV2.jpg

De lichtbruine balken op de achtergrond is de helft van de constructie van de huidige schuur.
 

gixxersuperbike

Nieuw lid
20 feb 2017
18
0
Ik heb meteen een kleine uitdaging waar ik zelf nog niet helemaal uitkom.

Aan de voorzijde van de veranda staan 3 Douglas palen van 15x15 er boven op komt ook een Douglas balk van 15x15.
Omdat ik de nieuwe schuur qua hoogte gelijk moet houden aan de oude schuur (2,45m bovenkant daktrim) heb ik niet heel veel hoofdruimte in de huidige tekening (1,95).

In het eerste ontwerp liggen er boven op de 15x15 balk gerecyclede dakbalken van15x7x250. Hierdoor verlies ik hier 15cm stahoogte onder de 15x15 balk.
Nu zit ik een beetje te zoeken naar de beste en mooiste oplossing voor dit probleem.

En ik heb 4 verschillende opties

Optie1.jpg
Optie 1 dakbalk boven op de draagbalk

Optie4.jpg
Optie 2 dakbalk achter de draagbalk (met balk ankers?, helaas niet heel mooi)
Optie2.jpg
Optie 3 zowel dak als draagbalk inkappen
Optie3.jpg
Optie 4 dak en draagbalk inkappen en 7 cm uit laten steken aan de bovenkant (helaas maar 7 cm winst maar wel steviger)

Wat denken jullie (misschien zijn er nog andere opties)

Nog wat extra info:

Dak wordt bekleed met 18mm dakbeschot/vloerdelen(veer-groef) > damp open folie>PIR isolatie platen> EPDM
De dakrand (geloof dat dit mastiekhoek heet) wordt max 6 cm hoog net als op de huidige schuur om niet te veel water op het dak te krijgen.
Het oppervlak van het dak van de veranda is 6m x 2,5 (of 2,70 met oversteek)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Leuk, kom maar op!!!!

Zou zelf voor optie 3 gaan, zeker ivm met die 195cm stahoogte wat behoorlijk krap is. Waarom 245cm, rare maat voor een bouwverordening. Kun je dat niet wat oprekken? Maar ja, daar heb je vast al goed over nagedacht.

Veranda isoleer je toch niet neem ik aan?
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Hoi,
in je dakopbouw lees ik nog een foutje.
je geeft aan:
18mm dakbeschot/vloerdelen(veer-groef) > damp open folie>PIR isolatie platen> EPDM


de damp open folie moet juist een dampdichte zijn. het is een schuurtje dus het kan wel lang aan als je wat ventilatie opneemt.
EPDM is namelijk dampdicht wanneer je de dampremmer niet op de goede plek zet condenseert dit bovenop je dakbeschot en treed rotting op.
dampdicht altijd aan de warme zijde, koude zijde damp open (koude zijde is ook dus vaak een blauwe folie, en logischerwijs dus de binnenkant een rode folie) beetje fabrikant afhankelijk.

je kunt nog overwegen om je balklaag/dakbeschot onderin je veranda balken te leggen.
dus verandaframe bovenkant op 2450+Peil en dan je dak inlaten vallen en je verandabalken direct gebruiken als opstand.
dan heb je 2250 stahoogte en win je de meeste ruimte.
 

gixxersuperbike

Nieuw lid
20 feb 2017
18
0
Hoi,
in je dakopbouw lees ik nog een foutje.
je geeft aan:
18mm dakbeschot/vloerdelen(veer-groef) > damp open folie>PIR isolatie platen> EPDM


de damp open folie moet juist een dampdichte zijn. het is een schuurtje dus het kan wel lang aan als je wat ventilatie opneemt.
EPDM is namelijk dampdicht wanneer je de dampremmer niet op de goede plek zet condenseert dit bovenop je dakbeschot en treed rotting op.
dampdicht altijd aan de warme zijde, koude zijde damp open (koude zijde is ook dus vaak een blauwe folie, en logischerwijs dus de binnenkant een rode folie) beetje fabrikant afhankelijk.

je kunt nog overwegen om je balklaag/dakbeschot onderin je veranda balken te leggen.
dus verandaframe bovenkant op 2450+Peil en dan je dak inlaten vallen en je verandabalken direct gebruiken als opstand.
dan heb je 2250 stahoogte en win je de meeste ruimte.

@Stuiver Ik had de dak opbouw gebaseerd op : https://www.dakisolatie-advies.nl/plat-dak-isoleren (bij 2.) Is dit niet de juiste wijze? of doel je op de oriëntatie van de folie?

"balklaag/dakbeschot onderin je veranda balken te leggen"

Hoe bedoel je dat precies? (zoals optie 2 hier boven of echt er onder hangen ?)
 

gixxersuperbike

Nieuw lid
20 feb 2017
18
0
Leuk, kom maar op!!!!

Zou zelf voor optie 3 gaan, zeker ivm met die 195cm stahoogte wat behoorlijk krap is. Waarom 245cm, rare maat voor een bouwverordening. Kun je dat niet wat oprekken? Maar ja, daar heb je vast al goed over nagedacht.

Veranda isoleer je toch niet neem ik aan?

Bert, de 245 komt niet zozeer voort uit een bouwverordening maar meer uit de hoogte van de oude schuur welke nog vast zit aan die van de achterburen.

In het plaatje hieronder zie je de schuur van boven (met wat vertekening door de foto)
Het Rode deel van de schuur is van de achterburen, het Groen /Blauwe deel van mij.
De bedoeling is de oude dak constructie in takt te laten alleen de Blauwe kant (helft van mijn dak) er af te halen

Uitsnede.jpg

Daar komt die rot maat vandaan.
Zoals op de foto ook te zien, zijn de overige schuren in de buurt de zelfde hoogte en probeer ik de zelfde hoogte en stijl aan te houden.

Ik vind het wel fijn dat jullie met me mee denken want met dit soort uitzonderingetjes zie je gauw iets over het hoofd.

Denk je dat optie 3 sterk genoeg is voor de constructie?
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,
Als de hoogte een probleem is en verder omhoog geen optie is, waarom dan concessies doen terwijl je ook nog naar beneden kan?
Graven moet je toch en die 5 kuub die er extra uit moet voor 15cm extra hoofdruimte heb je er met een middag/dag ook wel uit.

met vriendelijke groet,
woody
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
haha, daar dacht ik ook aan.. maar als ik dat in mijn tuin doe kan ik naar de schuur zwemmen....

wel denk ik dat je voor zo'n groot dak wat afwatering nodig zal hebben en dus wat afschot in het dak. Met de opties die je beschrijft voor het plaatsen van de balken zou ik die ook direct meenemen in je ontwerp. Afschot over de lengte van een balk is makkelijker dan in de breedte...als je begrijpt wat ik bedoel.
 

gixxersuperbike

Nieuw lid
20 feb 2017
18
0
@woody: Like the way you think :D

Helaas heb ik het zelfde probleem als Arthur, er staat sinds de regen vanmiddag 2cm water in de tuin op de plek waar de veranda moet komen.
vandaar ook dat in het ontwerp er een kleine licht grijze rand te zien is (5cm boven het huidige maaiveld)

@Arthur : goed idee
Als het weer mee zit gaat er dit weekend de 110MM buis onder de toekomstige veranda door (hemelwateravoer zit in de steeg achter de tuin) aansluiting heb ik vorige week al gemaakt :)
Bekijk bijlage 61004
Ze liggen al te wachten:cool:

Bedoeling is in ieder geval afwateren bij de linker steunbalk van de veranda en mogelijk achter de rechter als failsafe.
Afschot is de bedoeling 3 tot 3,5 cm over de hele lengte
 
Laatst bewerkt:

gixxersuperbike

Nieuw lid
20 feb 2017
18
0
Zal het waterschap/gemeente leuk vinden als iedereen dat doet:rolleyes:.

Sorry bedoelde de hemelwaterafvoer van de huidige schuur.
Als hij op die van de gemeente/waterschap gaat niet nee.
Hij gaat van de huidige schuur door naar het huis dus dat zit wel goed

Maar zit me net wel iets stoms te bedenken.... ik hoef helemaal niet onder de schuur door..... er ligt al een buis naar het huis.... soms heb je van die momenten....
Thanks voor de indirecte hint scheelt me weer een sleuf van 5 meter graven:cool:

Gemeente/waterschap doet hier trouwens niet eens aan afvoeren in de achterdoorgangen..... altijd natte voeten met dit weer
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als hij op die van de gemeente/waterschap gaat niet nee.
Hij gaat van de schuur door naar het huis dus dat zit wel goed

Waar denk je dat die aansluiting van het huis uitkomt:D. Er zijn al veel problemen met de waterafvoer doordat het water op steeds minder plaatsen nog rustig de grond in kan zakken en dus afgevoerd moet worden. Zeker gezien het aantal intense buien in een een korte tijd lijkt toe te nemen de laatste jaren. Er is de afgelopen jaren heel veel geld geïnvesteerd om deze pieken enigszins aan te kunnen door middel van hogedrukriolen, overloopgebieden aan te merken en nog beter vooruit te pompen (naar gelang de weersvoorspelling) en hemelwaterafvoer te scheiden van riool zodat het naar de sloten kan worden afgevoerd. Als elke bewoner een dak over de helft van zijn tuin bouwt en het water afvoert op het riool, gaat dat waarschijnlijk niet bij elke bui goed.

Ik veroordeel het niet hoor als het mij zou uitkomen zou ik het ook gewoon doen, maar het is wel een serieus probleem.

Zijn de buizen die je gebruikt overigens geschikt voor onder de grond, deze buizen zijn meestal rood/bruin of zwart.
 
Laatst bewerkt:

gixxersuperbike

Nieuw lid
20 feb 2017
18
0
Sven,

Nooit geweten dat er zo'n probleem was tegenwoordig.
Thanks voor de tips en de info zo leer je nog eens wat.

De buizen zijn SN8 wat volgens de leverancier voor heavy duty onder de grond was.
Dus ik hoop dat het goed gaat.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De hoogte waarin je mag/kan bouwen vanaf waar/hoe word dit gemeten ? dat is een wijd begrip he !
Als je dan niet de diepte in kan, dan wel de tuin de hoogte in ;) kom je ook aan meer hoogte

Is het ook niet aan te vragen dat je iets hoger mag bouwen
 
SN4 is ook royaal geschikt. Zelfs gerecyclede buis, als het maar dikwandig is. En dat is sowieso bij de grote maten. Je kunt er ook voor kiezen een vegetatiedak er van te maken. Dat neemt veel vocht op, ziet er een stuk beter uit op zo'n grote oppervlakte en het isoleert ook nog een beetje! Hou dan wel rekening met het gewicht...
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
@Stuiver Ik had de dak opbouw gebaseerd op : https://www.dakisolatie-advies.nl/plat-dak-isoleren (bij 2.) Is dit niet de juiste wijze? of doel je op de oriëntatie van de folie?

"balklaag/dakbeschot onderin je veranda balken te leggen"

Hoe bedoel je dat precies? (zoals optie 2 hier boven of echt er onder hangen ?)

Goedemorgen,

het advies klopt als een bus, je omschrijft echter een damp open folie in jou omschrijving. een fout die ik gelukkig al maar minder tegenkom.

Je veranda.

sorry, optie 2 of 3 aanhouden
hou er alleen wel rekening mee met deze optie dat je nog iets van een opstand rondom je dakje moet hebben. dus je frame varieert in hoogtemaatvoering en in de opstand je afschot weer rechttrekken voor een nette aansluiting.
en uiteraard een beetje afschot. voor je schuurtje ongeveer 10 mm afschot per m1 aanhouden. huidige eisen liggen hoger (18:1000) maar in principe zou 10mm per m1 voldoende moeten zijn.

wat voor formaat, overspanning & hoh afstand hou je aan voor je balklaag?
daar zie ik je eigenlijk niet over praten...
 

gixxersuperbike

Nieuw lid
20 feb 2017
18
0
Goedemorgen,
het advies klopt als een bus, je omschrijft echter een damp open folie in jou omschrijving. een fout die ik gelukkig al maar minder tegenkom.

Sorry ik heb echt 5 keer je bericht gelezen en die website vergeleken voor ik het pas door had......
Ik las en schreef damp open omdat ik in mijn hoofd had hij moet niet dicht zijn want dan krijg je schimmel/rot en las dus de remende als open terwijl dat de variant tussen open en dicht is.:eek:

Goedemorgen,

sorry, optie 2 of 3 aanhouden
hou er alleen wel rekening mee met deze optie dat je nog iets van een opstand rondom je dakje moet hebben. dus je frame varieert in hoogtemaatvoering en in de opstand je afschot weer rechttrekken voor een nette aansluiting.
en uiteraard een beetje afschot. voor je schuurtje ongeveer 10 mm afschot per m1 aanhouden. huidige eisen liggen hoger (18:1000) maar in principe zou 10mm per m1 voldoende moeten zijn.

wat voor formaat, overspanning & hoh afstand hou je aan voor je balklaag?
daar zie ik je eigenlijk niet over praten...

Dit is mijn initiële uitgangspunt voor de hoogte:

Uitsnede2.jpg

Gemeten vanaf het huidige (natte) maaiveld tot de bovenkant van de daktrim van de huidige schuur.
-5cm vloer verhoging tov. maaiveld (ivm lage vochtige tuin)
-15cm voor een poer incl staander-stel draadeind (niet op tekening)
-180-195 staander afhankelijk van keuze balk ophanging
-15cm douglas balk met afhankelijk van keuze balk ophanging met er in of er op 15 cm dak balken
- +-2cm dakbeschot
-Damp remmende folie :D
- 5 cm pir plaat
-7 cm dakrand+trim


De dak constructie:

Overspanning schuur

6mx3m waarbij de balken van 300x15x7 zijn

Overspanning schuur

6mx2,5 waarbij de balken van 250x15x7 zijn

Daarnaast zit ik er over te denken een uitsteek van 30 cm te maken voor de mooie afwerking van de veranda.

Bron van de balken:
De balken die ik wil gaan gebruiken komen uit een aanbouw van 3,5m bij 11m en een stuk van 2,80m bij 20m
Waar een platdak op zat verzwaard met grind.
Dit dak steunde alleen op de zijwanden

Ik hoop dat dit de info is die je bedoelde?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Met balklaag bedoeld stuiver het dak, wat voor formaat is dat? welk formaat pas je toe, en wat word de tussenliggende afstand? hoh = hart op hart... maar dat wist je denk ik :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.