Eiken plank doorzagen met een handzaag om twee planken te krijgen

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Beste houtbewerkers.
Ik ben niet in het bezit van een lintzaag.
Wel ben ik in het bezit van een handzaag :). De plank is 3 cm dik, bij ruim 20 cm en ruim een meter lang.
Uiteindelijk wil ik twee planken van 12 mm dik, ruim 20 breed en een meter lengte hebben. Dus ik kan me 6 mm zaag en schaaf verlies veroorloven.
Graag jullie mening voor ik aan duursporten begin met een hopeloze kans op slagen. De zaag is een bijna nieuwe Bahco Superior.

Het maakt me niet zoveel uit dat ik een paar uur aan het zagen ben.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Nou, ga er maar aan staan met je Bahco handzaag.
Ik kan je alleen maar aanraden om iemand in de buurt met een lintzaag te zoeken.
Hoogstwaarschijnlijk zal iemand zich hier wel melden.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Beste houtbewerkers.
Ik ben niet in het bezit van een lintzaag.
Wel ben ik in het bezit van een handzaag :). De plank is 3 cm dik, bij ruim 20 cm en ruim een meter lang.
Uiteindelijk wil ik twee planken van 12 mm dik, ruim 20 breed en een meter lengte hebben. Dus ik kan me 6 mm zaag en schaaf verlies veroorloven.
Graag jullie mening voor ik aan duursporten begin met een hopeloze kans op slagen. De zaag is een bijna nieuwe Bahco Superior.

Het maakt me niet zoveel uit dat ik een paar uur aan het zagen ben.

Hey,
Je zal eens kunnen kijken of je het voor een klein bedrag in borculo bij vaags kan laten zagen. Ik heb daar eens een boom door de zaagmolen zien gaan, maar daarachter zit ook een machinale zaagerij. Ik zal als ik jou was even bellen, het is niet ver vanaf twello.
hier een linkje: http://www.vaags.nl/houtzagerij_projecten.asp
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Zelfs met een lintzaag zou het nog wel eens een hele toer kunnen worden......... Met die handzaag zie ik het niet lukken. Ik vrees dat de vereiste nauwkeurigheid niet gerealiseerd kan worden. (Ik spreek voor mezelf.....)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hangt er een beetje vanaf of je deze bewerking veel wil doen in de toekomst of niet. Het is niet veel werk (max. kwartier) maar je moet wel een goeie, herslijpbare schulpzaag hebben ("rip saw" in het Engels) en liefst ook nog weten hoe je die slijpt met zo'n driehoekig vijltje als je tweedehands koopt. Die Bahco gaat het dus niet worden, want die is om af te korten, zoals alle moderne zagen met geharde tanden. Werkwijze is deze:
https://www.youtube.com/watch?v=jP1rAM_gnGI
Als je deze piste wil volgen, is het makkelijkst iemand uit je buurt te zoeken die je dit kan tonen. Daar steek je meer van op dan van een week research op computer.
Is het echt maar een eenmalige handeling, dan lijkt het me makkelijker iemand met lintzaag te zoeken. Maar ik hou er wel van dat ik altijd mijn hout zelf op dikte kan zagen.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Gewoon met de hand, maar dan wel met de juiste zaag, zo gepiept. Netjes aftekenen aan beide kanten en om en om van beide kanten zagen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als ik dit van plan was om te gaan doen, zou ik eerst eens een vurenplank oefenen. En zien hoe me dat bevalt.

Overigens als je dit vaker wilt gaan doen, laat je dan niet weerhouden gewoon te beginnen.

mvg
klaas0639
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als ik dit van plan was om te gaan doen, zou ik eerst eens een vurenplank oefenen. En zien hoe me dat bevalt.

Overigens als je dit vaker wilt gaan doen, laat je dan niet weerhouden gewoon te beginnen.

mvg
klaas0639

Inderdaad gewoon eens proberen. Valt echt goed mee, zonder al te veel oefening. Maar wel niet met die Bahco, want dat gaat eindigen in teleurstelling. Als je een nieuwe zaag zou overwegen kan ik je deze aanraden:
https://www.amazon.co.uk/Spear-Jack...b-bd11-4e9e-8c26-9ca0139074ee&pf_rd_i=desktop
Ze is scherp geprijsd en toch goeie kwaliteit. Je moet ze wel nog zelf omvormen tot schulpzaag. Het slijpen zie je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=UA5DixEaaUo&t=231s
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Het kan ook met een Japanse Ryoba zaag. Als je recht in zaagt met een zaag met een breed blad dan kun je al moeilijk van de lijn af komen. Daarom kun je ook beter maar niet met een smal zaagblad werken hoewel je daar weer makkelijk snel kunt corrigeren als je een beetje van de lijn gaat. Hier zie je resawing met een Rip Kataba met breed blad, dan heb je weinig verlies op de zaagsnede. https://joinerynotebook.blogspot.nl/2013/01/resaw-primer-with-kataba-rip-saw.html
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik sluit me bij vorige opmerkingen aan:
Prima te doen met het juiste gereedschap.
Je hebt een ruime marge, teken 2 lijnen af en blijf tussen het "spoor".
Door zo'n plank ben je vlot heen.

Succes,
Hans
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Laat ik zeggen dat ik begonnen ben. Ik zal foto's gaan maken van het proces. Toevallig gisteren nog een filmpje van Paul Sellers zitten kijken en ik ben er aan begonnen; om en om zagen. Uiteindelijk moet het een vervanging van een plastic naaikist worden, met zwaluwstaart verbinding. De plank is 24 cm breed en ik moet 125 cm zagen, ben al 15 cm gevorderd.
Ik heb eerst het spinthout verwijderd en daarna de plank met de handschaaf een beetje vlak geschaafd. Ik merk al wel dat het hout werkt dus het heeft niet zo heel veel zin om de plank nu al perfect vlak te schaven. Kan het beter schaven als ik het doorgezaagd heb volgens mij.
Die S&P zaag ga ik zeker aanschaffen. Had al zitten kijken bij Dieter Smid, maar dan kom ik al snel op een veelvoud uit van die prijs.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
http://www.woodworking.nl/showthread.php?8380-Bouwplan-salontafel/page5&highlight=salontafel

Yep, gedaan!
Twee Essen planken geript met een zelf scherp gevijlde schulpzaag.
Dat laatste is wel belangrijk, want met een afkort tand wordt het een hels karwei.
Ik heb eerst met een kruishout aan beide kanten een flinke groef getrokken, dat zorgt ervoor dat de zaag niet zijn eigen weg gaat zoeken.
En ik heb de plank steeds omgedraaid, want doordat de achterkant van de zaag gaat zwabberen ging hij aan de achterkant toch wat van de lijn af.
Op tijd omdraaien dus.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Die S&P zaag ga ik zeker aanschaffen. Had al zitten kijken bij Dieter Smid, maar dan kom ik al snel op een veelvoud uit van die prijs.

Ja hé, dit lijkt me 1 van de weinige herslijpbare zagen te zijn die nieuw ook betaalbaar is. Ik heb er ineens 2 gekocht en ben er heel blij mee. Misschien gaat S&P hiermee terug de goeie kant op, hoewel ik beetje vrees dat het economisch niet zo rendabel is omdat de grote massa er niet op zit te wachten.
Vergeet wel niet om er driehoekig vijltje bij te bestellen voor omvorming naar schulpzaag. Blijf weg van Nicholson, maar Bahco schijnt goed te zijn. Ik koop de mijne in een gereedschapswinkel vlakbij, en die zijn van Feteira (made in Portugal) en kosten slechts 3 euro/stuk :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.