Eiken plank doorzagen met een handzaag om twee planken te krijgen

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Overigens heel leuk om te doen als je werkt met leerlingen...........die laat je dus de handcirkelzaag, repricozaag, decoupeerzaag, liniaalzaag, kettingzaag of zaagtafel uit de auto pakken...........Voordat ze de haspel hebben uitgerold, oorkappen hebben opgezocht en machine in stelling hebben gebracht schulp je allang dat ene plankje met de handzaag.
Hetzelfde geldt voor 1 scharnier beitelen i.p.v. frezen.......iets spijkeren i.p.v. schroeven met een accuboor die nog op moet zoeken.......enz.......
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
20170604_124746.jpg
20170604_124800.jpg
20170604_124817.jpg
Het lukt me niet om iets zonder fouten te maken. De zwaluwstaarten zijn aardig gelukt maar ik had 1 staart iets breder gemaakt zodat ik daar de deksel door kon zaken. Zie ik dat ie niet overal op dezelfde plek zit zit. Pffff. Meten en markeren is dus niet mijn sterkste punt. Gelukkig hoef ik er niet van te leven zullen we maar zeggen.
Toch heb ik het deksel er afgezaagd. Pak ik weer een hoekje met de cirkelzaag mee....
Maar met een beetje schaafwerk is het aardig te verbloemen. Foto volgt.
Bakje wat er in moet is ook klaar. Past perfect.
Nu alleen nog scharnieren zoeken, handvatten en een slotje en dan kan mijn eega het kistje in gebruik gaan nemen. Het kan nog wel even duren voor de definitieve kist hier gepost wordt.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Herkenbare frustratie! Ziet er desondanks gewoon goed uit!

Probeer niet meteen perfectie van jezelf te verwachten. Perfectie nastreven, daar is niks mis mee. Maar iedereen maakt fouten, met ervaring worden het er enkel wat minder, of leer je je fouten beter te verhullen.

In alle eerlijkheid, lukt het mij niet altijd even goed om bovenstaande filosofie na te leven. ;-(
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Mooi hoor! Verbindingen zien er op deze foto's mooi uit! Zelf ook net bezig met de zwaluwstaartverbinding. De vierde is vrij goed geworden, alle fouten gemaakt bij de eerste drie hielpen daar aan mee :)
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Dat is een mooi kistje! Ik vind met eikenhout die tekening van kwartiers gezaagd heel erg mooi.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
20170717_210009a.jpg
Sorry kan het niet laten, nu een eikentafelblad voor 2 euro gekocht en die in stroken van ongeveer 30 cm gezaagd en er nu dubbele planken van maken om daarmee een zogenaamde tool chest te maken. Het is eiken dus de kist zal straks ook zonder gereedschap niet te tillen zijn vrees ik. Het moet die kist worden in Fine Woodworking van juli / augustus 2013
20170719_205115.jpg
Duifje via MP gekocht en geslepen. Ik zou en S&P kopen maar je kan die langste niet vanuit Engeland laten overkomen en om een tweede zaag ook een kans te geven en er zelf nog wat van te leren...
Kan nu weer nageslepen worden want ik heb een paar tanden langs de workmate laten gaan :(
Dat zaagslijpen is ook een wetenschap als je de artikelen leest. De zaag bevatte aardig wat roest en was ook niet meer scherp maar een nachtje azijn en een vijlbeurt doet wonderen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zie Paul Sellers altijd een versneller met secondelijm gebruiken en nu snap ik ook waarom. Je vingers lijm je binnen een seconde aan elkaar maar hout nog niet na een minuut. Herkenbaar?

Ja, en dat heeft niks met versneller te maken. Hout is poreus en dat vindt een CA lijm 'niet fijn'. Hout is op zich prima te lijmen met CA lijm. Eerst voorverzadigen als je de standaard waterdunne lijm gebruikt, of een dikkere versie gebruiken. Let overigens op, CA lijm (de monomeren) reageren ook met het hout (dat is op zich goed) - als je te veel gebruikt gaat het geheel heet worden, en roken (don't ask). En te veel reactie met het hout vermindert de sterkte van de verbinding, omdat er te weinig overblijft om de lijm zelf te laten uitharden.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Goed zaagwerk!

Op zich zijn zagen van Duifje 699 goed genoeg voor zo'n klus. Een S&J brengt daar niet veel verandering in. Wat belangrijk is dat je de hele zaaglengte gebruikt. Vaak zie ik dat men alleen het middenstuk gebruikt van de zaag. Lange halen maken dus. Iets druk uitoefenen bij het duwen en iets van het hout loshalen bij het terughalen. Dan blijven de tanden het langst scherp. Ik zie dat je een schroevendraaier gebruikt om wrijving op het zaagblad te verminderen. Dat zou kunnen betekenen dat de zaagzetting iets te weinig is. Een Duifje 699 is niet dunner aan de rugkant, dus iets meer zetting is daarom al gewenst. Maar in het hout kan ook spanning zitten, waardoor de zaagsnede dicht klemt.

Hier leer je zagen van!

Wim
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
De zetting is wel goed maar het zaagsel hoopt zich op omdat je vrij agressief hout afneemt en door iets ruimte te geven valt dat er net wat gemakkelijker uit. Tevens zit er soms was spanning in het hout waardoor de zaagsnede de neiging heeft om de zaag te knijpen. Een reden waarom ik dit met de hand doe is om wat beweging te krijgen na een hele dag op de stoel te zitten en dit (houtbewerking) natuurlijk een hobby van me is waar ik nog geen genoeg van kan krijgen. Als je op het gelijknamige Duitse forum kijkt dan past dit in das leise forum (stille forum).
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Goedendag allemaal, hierbij nog het eindresultaat van de ene eiken plank. Binnenkort voortgezet met de gereedschapskist die niet te tillen is, maar er hopelijk wel leuk uit ziet.

20170726_202409.jpg20170726_202426.jpg20170726_202447.jpg20170726_202502.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een prachtige ambachtelijke kist!! En wat een leuk topic is dit geworden!

jaap

ps, misschien nog die metalen ladegrepen vervangen door iets origineels van hout...
 
P

Pel

Guest
Mooie kist, maar hoe heb je de scharnieren er op gezet, heb je ze niet in gekapt, of is dit een ander soort scharnieren?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.