Koper verwerken tot tafelblad... ervaringen? tips?

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Beste mensen!


Na het vorige succesvolle verhaal (Eiken tafel+houten matrixpoot) heb ik een mooie aanvraag gekregen. Voor mij helemaal nieuw en ben echt zoekende naar tips/ervaringen enzovoorts! Lees en denk mee!


Salontafel in de maat +-1000x550x400. Opzich niet spannend. Frame van staal, geen probleem ik lever wel meer staalwerk aan meubels. Nu komt het.... blad van koper/messing. Ik kan hier nu het hele blad voltypen maar zoals altijd: "een foto zegt meer dan 1000 woorden"....


Allereerst: JA, fotos van internet, JA bestaand meubel...NEE niet in de maat dat de klant m graag wil hebben... vandaar "maatwerk".


lee_tafel.jpg2200021_3.jpg2200021_2.jpg


Mijn inzicht: Basisplaat (berken multiplex) met daarop vlakken van het materiaal lijmen d.m.v tix......

Nu het volgende.... waar zou ik messing/koper kunnen vinden die hierop lijkt, en is het te doen om het met bisontix te verlijmen of zou dat "doortrekken"??


Hoor graag jullie tips en trucs en natuurlijk zijn alle comments welkom betreffende het onderwerp onder het motto "domme antwoorden bestaan niet"....


Grt Bjorn



*EDIT: Omschrijving is: "Antique Brass Plated Aluminium table top" dus Oude messing plaat met een "geschiedenis"
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.115
518
Moordrecht
Je kan het messing/koper zelf verouderen met bruineervloeistof, hier te koop. Verder wellicht wat willekeurig krassen en/of butsen. Heb t wel 's gedaan op veel kleinere schaal, geeft best een leuk effect. Dat was dan op wat kastgrepen, had de vloeistof van een vriend toen.

Ik krijg ook het beeld met messing nagels niet uit m'n hoofd als ik zo'n ontwerp zie, maar dat is wellicht niet wat de klant wil..
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
wie weet kan je ook nog wat kennis halen bij een kunstenaar die met koper / messing werkt. Ik kan maar 1 ding bedenken... afwerken om groen uitslaan te voorkomen lijkt me ook een punt van aandacht.
 

BjornGerling

Actieve deelnemer
10 aug 2016
45
0
Bedankt voor de tips.

Heb van de smid hier uit het dorp als tip gekregen om zoutzuur te proberen. Dit haalt niks uit met t messing, word alleen groen.


Iemand nog andere tips dan hierboven genoemd? Ik werk rustig het lijstje af haha
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik zou de bruineervloeistof proberen en dan misschien er zelf nog wat putjes enzo in maken. Heb de vloeistof uit de link een tijdje terug gebruikt om glimmende messing scharnieren oud te maken en dat is goed gelukt. Bij een tafel zou ik alleen wel adviseren om er nog een mat blanke lak overheen te doen omdat je anders het verouderde effect wat niet meer is dan een soort corrosie laag er met gebruik weer vanaf slijt.
IMG_4742.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Je eerste bericht zegt het al. Het blad is van aluminium wat ze daarna van een laagje messing hebben voorzien. Het relief zit dus al in de mal . Als je dit na wil maken in een messing plaat, heb je een messing plaat nodig van een redelijke dikte, zodat je het relief er in kan hameren op een zandzak of pekkogel. Omdat je de platen op een houten drager wil lijmen, kan je het blad opbouwen uit losse plaatjes. Dit maakt het maakproces wat eenvoudiger. Als je alle plaatjes voorzien hebt van een patroon en ze sluiten mooi aan,dan kun je ze chemisch gaan kleuren en verouderen. Producten hiervoor zijn verkrijgbaar bij bedrijven die spullen leveren voor beeldhouwers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.