Efficiënte behandeling tegen oppervlakteschimmel

Mav

Nieuw lid
5 mrt 2017
1
0
Hallo allen,

Enkele jaren geleden werd in onze tuin een blokhut geplaatst (tuinhuis) in geïmpregneerd grenen hout. Na 1 jaar hadden we last van oppervlakteschimmel: zwarte stippen of sproeten die verwijderd konden worden door flink te schrobben met een verdunde bleekwateroplossing. Er werd ons aangeraden om het hout dan toch maar te beitsen, wat we ook hebben gedaan met een doorzichtige, lichtkleurige beits op waterbasis. Echter, we stellen vast dat die oppervlakteschimmel terug komt op die gebeitste oppervlakte.

Intussen werd vorig jaar een aanbouw gezet aan datzelfde tuinhuis, maar half-open (voorkant volledig open dus). Gebruikte materiaal: thermowood planken, grenen dakgebinte en steunpalen in bilinga hardhout. En raad eens? Na een vochtige winter: zelfde probleem met oppervlakteschimmel. Ter info: deze aanbouw is nog nergens mee behandeld.

Nu ben ik ten einde raad, want ik vind niet zo veel informatie op internet over dat probleem. Behalve dat het relatief onschadelijk is voor het hout, maar esthetisch is het niet erg mooi natuurlijk. Daarom ben ik op zoek naar een definitieve oplossing. Moet ik het hout toch behandelen? Waarmee? Moet ik er die schimmel elk jaar weer gewoon afwassen - telkens een hele klus - en zo laten?

Ik neem aan dat ik op dit forum met ervaren mensen te maken heb die me gepaste raad kunnen geven? Ik zie er naar uit ...

Dank alvast

Mvg
Mav
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.