Afwerken tafelblad eik

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste forumleden,

Na het aankopen van eiken schaaldelen voor het maken van een tafel heb ik tot nu toe volgende bewerkingen uitgevoerd:
-schaven en behandelen op 'van dikte bank' zodat ik rechte planken van 5 cm dikte en +/- 2,60 m lentge bekom
-aanbregnen van lamello's (op twee niveau's) om de 20 cm en verlijmen van de planken (breedte tafel : 1,00 m)
-opschuren en opborstelen (met stalen borstel) van het hout

Na enig zoekwerk (hoodzakelijk hier op het forum) meen ik dat we 'skylt 2k ultramatt' gaan aanbrengen als afwerking.
Volgende bewerkingen zou ik willen toepassen:
-hout licht bevochtigen, laten opdrogen en opnieuw afschuren
-aanbrengen skylt in twee lagen met licht afschuren tussen beide lagen.

Is dit de goede werkwijze?
Daar het hout mechanisch met stalen borstel is behandeld zijn de nerven (mooi) zichtbaar.
Moeten deze voorafgaandelijk behandeld worden met een poriënvuller?

De bedoeling is het hout zo natuurgetrouw mogelijk te behouden, verkleuring tegen te gaan en een krasvrij mat oppervlak te bekomen.

Alle raad is welkom.

Bert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lijkt me een prima werkwijze, zorg wel dat je lang genoeg laat drogen na het bevochtigen
Je doet dit vanwege de vezels, ik vraag me af of dit truukje ook werk met aceton, dan is de boel sneller droog

Je kunt ook Traelyx naturel gebruiken, is precies hetzelfde, maar wel een stuk goedkoper !

IK heb zelf 5 lagen op mijn tafel (kan maar klaar zijn voor een lange tijd
als het eens nodig is schuur ik hem alleen licht op met K320 en dan ben ik klaar :)
 

Geerhard

Nieuw lid
17 aug 2015
11
2
Schagen
Bernad,
ik ben ook bezig om een eiken houten eettafel te maken. De werkwijze die jij benoemt heb ik ook gedaan en geeft een perfect resultaat. De Skylt lak geeft een heel mooi mat resultaat en het is ook erg zuinig in gebruik.
[h=1][/h]groet
Geerhard
[FONT=Open Sans, sans-serif] [/FONT]
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Waar komt de kennis vandaan dat Skylt hetzelfde is als traelex naturel ?
ben heel benieuwd, want gebruik skylt vaak. ( en vroeger traelex 2 componenten lak)

Ik weet zeker dan de oude traelex (weet helaas het type niet meer... ik vermoed de projectlak) anders is dan skylt.
De trae lyx die ik gebruikte is vergeeld op blank eiken na een 7 jaar.

Ik google trouwens in 5 minuutjes: Skylt 1 liter: 37,65€ en trae lyx 0,75 liter 34€ (wat de trae lyx een stuk duurder maakt)
 
Laatst bewerkt:

gids66

Actieve deelnemer
Ik heb onlangs ook een eiken werkblad van een badkamermeubel met Skylt behandeld.
Zeer tevreden over het resultaat, behalve één puntje:
Op één of andere manier is er ijzercontaminatie op het oppervlak gekomen en dat gaf in combinatie met de tannine en het water in de Skylt zwarte puntjes.
Dan ga je natuurlijk zoeken bij vriend Google en lees je op de website van Skylt dat je dan beter een sealer gebruikt.....
Ik had het vlak geschraapt en vermoed dat de contaminatie daarvan afkomstig is.

Al met al was de contaminatie op plaatsen waar het niet stoorde, dus geen kalf verdronken.
Maar toch eerst eens testen op een onzichtbaar deel is de boodschap.

Gino
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.