Schroefdraad strelen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb bij Ronald het set strelers van Jan Hovens gekocht om schroefdraad te strelen (3,5 mm). Gisteren een eerste poging gedaan op een stukje kornoelje van 5 cm diameter. Kornoelje is een compacte houtsoort met fijne structuur, zou dus geschikt moeten zijn voor schroefdraad. Een schroefdraad krijg ik gereed, maar die is erg brokkelig.
Mijn eerste vraag is: welk toerental (of snijsnelheid) houd ik het best aan.
Tweede vraag; hoe hoog moet de leunspaan staan tov van het center en hoe moet ik de beitel houden. De beitel waterpas of schuin.
Voor alle duidelijkheid, het is de uitwendige schroefdraad. Inwendig heb ik nog niet geprobeerd.
 

Jan Hovens

Nieuw lid
21 sep 2014
18
0
Hallo Matthieu,

Ik begrijp uit je vragen dat je op het gebied van schroefdraad strelen, beginner bent. Als je deze techniek wilt leren kun je beter beginnen met de fijnere strelers als 16TPI. Later met meer ervaring komen dan de grovere strelers. Strelers worden horizontaal gebruikt en snijden op het midden. Het beste is om een cursus te volgen of bij iemand die het echt goed beheerst, over de schouder te kijken.

groeten,

Jan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ben niet zo van DVD's of filmpjes kijken. Liever echte actie!
Jan, is het mogelijk om een cursus bij jou te volgen?
 

Jan Hovens

Nieuw lid
21 sep 2014
18
0
Ik ben niet zo van DVD's of filmpjes kijken. Liever echte actie!
Jan, is het mogelijk om een cursus bij jou te volgen?

In principe is dat mogelijk. Als ik tijd kan vinden geef ik wel eens cursussen in mijn werkplaats. Wat betreft dit jaar zal dat pas weer ergens in de herfst zijn. Mijn programma zit boordevol helaas. Als je naar de open dag van Ronald komt kunne we er eens over hebben.


Jan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik zal er niet bij zijn bij Ronald.
Ik ga komende week eens met Willy M. praten. Die heeft de techniek geloof ik ook onder de knie (en als ik het goed heb van jou geleerd).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.