Voorgedraaide schaal van beuk met slaap

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik had een tijdje geleden een stuk beuk gekregen, zie.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?20290-Gevonden-een-stuk-beuk-met-wrat-en-slaap

Ik ben hier nu de 2e schaal van aan het voordraaien.
Hij is nu 43cm doorsnee en 18 cm hoog

even wat schuine kantjes aangezaagd, anders past het niet op de draaibank
IMGP9496.jpg

Ziet er interessant uit, ben benieuwd, wel goed opletten voor loskomende delen
IMGP9498.jpg

IMGP9499.jpg

IMGP9500.jpg

Heb de buitenkant expres niet rondgemaakt zodat die rare flap meer houvast heeft.
IMGP9501.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je je schalen echt dikker moet voordraaien... De populierenschaal was in mijn ogen ook veel te dun, en dan loop je het risico dat je ze nooit meer mooi rond gedraaid krijgt na het drogen.

Zorg er trouwens ook voor dat je beuken schalen goed insmeert met houtlijm van buiten, want die scheuren erg snel!
Mijn ervaring met beuken is ook dat ze erg snel willen beschimmelen en slaap het hout goed lust.
Bij dit stuk zie ik kleine beetjes slaap, maar als je zo'n stuk hout een maandje of 1,5-2 buiten laat liggen, dan heb je pas echt een feest!

Ben benieuwd hoe dat randje zich gaat houden

Ik heb toevallig pas nog een beuken schaaltje afgemaakt dat al 4 jaar lag te drogen, ik zal er morgen misschien wel even wat foto's van maken:)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De schaal heeft zeker een wanddikte van 5cm.
Wat voor wanddikte zou jij dan aanhouden?
Er komen er nog minstens 5 uit dezelfde boom en dezelfde maat.

Hier een foto dat het voordraaien af is.

IMGP9502.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
43cm diameter, 10% = 4,3cm
Dan is 5cm binnen die marges toch
Lijkt me voldoende
En anders is een ovale schaal ook mooi hoor Jan ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.