bovenblad oud bureautje

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Dames, heren,

Bij ons in huis staat al langere tijd een bureautje. Een erfstuk. Helaas heeft het in een eerdere fase beschadigingen opgelopen aan het bovenblad. Zo te zien het het een fineer bovenkant. Hierop is vocht gekomen. Een plek van 1,5 bij 6 is zodanig aangetast, dat het fineer open is. Het lijkt wel een soort visgraat. Zou dit nog te herstellen zijn. Mij schiet zo snel geen oplossing te binnen.

Ik heb een foto van het beschadigde deel bijgevoegd.

Als het niet oplosbaar is, eindigt het bureautje toch op de gemeentewerf. Het heeft lang genoeg ongebruikt in de weg gestaan.

Groet,

Ad
 

Bijlagen

  • 20170304_124450_resized.jpg
    20170304_124450_resized.jpg
    68,4 KB · Weergaven: 219

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zie niet echt goed hoe erg het probleem is. Heeft het fineer los gelaten? (is reparabel) Het lijkt op de foto niet echt stuk. Het uitgebete verkleuring is zeker te maskeren. Ik kan een lange beschrijving geven maar je hebt misschien meer aan een paar leuke youtube filmpjes. Ik zal ze even voor je opzoeken,maar ik heb pas vanavond tijd.

Heb je wat meer foto's van het bureautje? Wij zijn nieuwsgierig hoe het er uit ziet.:)

mvg
klaas0639
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het fineer is nog niet weg, verkleurd en/of lak/olie verdwenen
is vast nog wel in ere te herstellen ?!
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik zie niet echt goed hoe erg het probleem is. Heeft het fineer los gelaten? (is reparabel) Het lijkt op de foto niet echt stuk. Het uitgebete verkleuring is zeker te maskeren. Ik kan een lange beschrijving geven maar je hebt misschien meer aan een paar leuke youtube filmpjes. Ik zal ze even voor je opzoeken,maar ik heb pas vanavond tijd.

Heb je wat meer foto's van het bureautje? Wij zijn nieuwsgierig hoe het er uit ziet.:)

mvg
klaas0639

Zojuist nog even een tweetal plaatjes gemaakt. Met betrekking tot de vochtplekken ben ik niet zo heel bang, dat komt waarschijnlijk wel goed. Maar de kleinste van de 2 plekken, dat is echt heel ongelijk. Alsof er groeven in getrokken zijn. Ik heb geen idee hoe dat ontstaan kan zijn.
 

Bijlagen

  • 20170304_174826.jpg
    20170304_174826.jpg
    57 KB · Weergaven: 176
  • 20170304_174805.jpg
    20170304_174805.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 176

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dat lijkt langdurig vochtig geweest te zijn. Naar de vorm te oordelen heeft daar een soort waterdoorlatend bloemvaasje gestaan.

Het lijkt me dat het fineer is losgelaten rond elke nerf/groef en is het fineer opgekruld toen het weer droog werd. Uitstukken met nieuw fineer kan altijd nog. Dus (nog) niet doen.
Wat ik zou doen is lokaal bevochtigen, verwarmen met een föhn beenderlijm aanbrengen met een kwastje, even in de barstjes laten vloeien terwijl je blijft verwarmen met de föhn (zeker beneden pak weg 50 graden blijven, dus heel onaangenaam maar direct geen blaren), overtollige lijm met doek wegnemen, stukje plasticfolie erover, drukplankje erop en daarop een flink gewicht.

Als je dat eerst heel lokaal probeert zal er niet echt extra schade ontstaan. En als het werkt, de hele plek zo behandelen.
Het leuke van beenderlijm is dat het door warmte weer vloeibaar wordt en opnieuw plakt.

Vervolgens heel lokaal heel voorzichtig beetje schuren resp. heel lokaal met staalwol behandelen en tenslotte blad met kleurwas behandelen.

Lees ook even de informatie over meubelrestauratie op de site vn Meubeluniek Meppel (geen belangen).

Leuk om te bekijken als het je interesse heeft zijn de youtubefilmpjes van Johnson
Bijv. https://www.youtube.com/watch?v=G3T9TtUoROM

En bedenk dat het een antiek bureau is. Je mag blijven zien dat het meubelstuk al veel heeft meegenaakt.

Succes en hou ons op de hoogte.

Heb je nog foto's van het hele bureau?


mvg
klaas0639

(PS:beenderlijm hebik nog maar pas ontdekt :eek:)

Nog een PS: Het lijkt erop dat de hele fineerlaag niet best meer. Maar helemaal vervangen durf ik zo op grond van de foto's niet te adviseren)
 
Laatst bewerkt:

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Heb je nog foto's van het hele bureau?


mvg
klaas0639

@Klaas, bedankt voor alle info tot op dit moment. En bijgaand een foto van het geheel. Het is maar een klein bureautje, uit de tijd dat oma nog op school zat. Jaren 30 zal dat geweest zijn.
 

Bijlagen

  • 20170305_102146.jpg
    20170305_102146.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 81

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.