Massief houten bureau: Twijfel slaat toe

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Klaas,
Ook ik heb geen twijfel over de sterkte van de verbinding, mijn twijfel zat in het werken van het hout.
De oplossing daarvoor is zoals Tuoh aangeeft doodzagen of het blad helemaal verzagen.

Ik vind het ook nog steeds een erg leuk ontwerp en de uitdaging zit hem voor mij in de hoeken.
Het hele ontwerp kent geen rechte hoek wat verbindingen een stuk lastiger maakt.
Over het maken van de "gehoekte" zwaluwstaarten loop ik al een tijdje na te denken. Hoe krijg je die mooi strak?
Als ik ervoor ga dan komen er zeker proefmodellen (op schaal). Ik heb nog wat knoestig Douglas liggen wat ik verder toch niet meer gebruik.

Ik neig er steeds meer toe om het blad maar te verzagen en het geheel strak te maken zonder natural edge.
Past eigenlijk wel beter bij het ontwerp.

ik vind het toch wel een hele mooie uitdaging....:rolleyes:

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
De link naar Paul Sellers is enkel via login. Kan je misschien even verduidelijken wat je er precies mee bedoeld?
Sorry Mathieu,
Had je vraag over het hoofd gezien.
Dit zijn turn buttons:
IMG_0397.jpg
Spreekt voor zichzelf denk ik:
Vastschroeven in tafelblad en lip in zijpaneel laten vallen met ruime groef.
Dan heeft het blad speelruimte.

Groet,
Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Sorry Mathieu,
Had je vraag over het hoofd gezien.
Dit zijn turn buttons:
Bekijk bijlage 60966
Spreekt voor zichzelf denk ik:
Vastschroeven in tafelblad en lip in zijpaneel laten vallen met ruime groef.
Dan heeft het blad speelruimte.

Groet,
Hans
Aha! Dit ken ik. Alleen weet ik de juiste Nederlands naam niet.
Het is inderdaad de gangbare manier om een tafelblad of dergelijke te bevestigen en gelijktijdig de ruimte te geven om te werken.
Thimothy 'benchworks' heeft ooit een mooi alternatief met Domino's geplaatst.
Ik vind wel dat je nu moet doorzetten. Dit is echt een mooi ontwerp, maar dan wel eentje met de nodige uitdagingen!
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
je kan ook in de poot aan de onderzijde een blinde groef frezen en hier een stalen u profiel in laten
daarmee voorkom je inscheuren en kromtrekken meestal wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.