Massief houten bureau: Twijfel slaat toe

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Goedemorgen allemaal,
Ik wil jullie graag een vraag voorleggen waar ik al een tijdje over twijfel.
Wij hebben een bureau nodig in de woonkamer en ik heb eigenlijk niet zo'n zin in in de "standaard bureauvorm".
Na wat rondsnuffelen op internet kwam ik onderstaand bureau tegen:
old_wood_bureau.jpg
Deze vorm spreekt mij wel aan.

Ik wil zo'n soort bureau maken, maar dan met een "natural edge".
Het bureaublad heb ik al af.
Ik had nog wat mooi onbekantrecht beuken liggen waar ik het blad van gemaakt heb.
De maten: 135x62-70x2,6.
De zijkant wilde ik net zoals het voorbeeld met een paar grote zwaluwstaarten onder een hoek met het blad verbinden (lijkt me al een hele uitdaging).

Ik ga echter steeds meer twijfelen. Wanneer ik een paneel maak van 2 of 3 stroken van 20-25cm gaat dat dan niet veel te veel werken.
De bovenkant wordt door de zwaluwstaarten onder controle gehouden, maar de rest heeft vrij spel.

Het alternatief is aan de linkerzijde een "stoere" metalen poot neer te zitten. Is wel een stuk veiliger.

Wat zouden jullie doen?

Alvast dank voor het meedenken.

Groet,
Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als het werkt, dan werkt toch alles, als de houtsoorten hetzelfde zijn werkt het ongeveer evenveel
ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij moet dat wel kunnen ?!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Mischien een aantal zwaluwstaart groeven erin frezen en daarin latten verlijmen om een deel van de werking tegen te houden
Mvg leroy
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Is in principe geen probleem. Het is qua krimpeigenschappen een voortzetting van het blad.

Mooi ontwerp. Ook de zwaluwstaart-verbinding met de hoekversteviging is mooi en een leuke uitdaging. Sta mij toe één kanttekening te maken. Het naar beneden taps toelopend ladeblok geeft het ontwerp iets elegants. Het wordt er lichter van. Dat effect zou nog verder versterkt worden als ook de linker""poot"" naar beneden taps toe zou lopen. Past ook uitstekend bij de afgeronde hoekversteviging.


mvg
klaas0639
 

tuoh

Oud hout
Van krimp moet je hier geen schrik hebben, bij alle onderdelen is de vezelrichting dezelfde. Wat wel een mogelijk pijnpunt kan worden is het mogelijks "schotelen" van het blad, zeker bij Beuk moet je hier attent op zijn. Kan je constructief tegengaan door kwartiers hout te gebruiken, of door de diverse (dosse) delen niet te breed te houden en om en om te verlijmen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mooie uitdaging om te maken!
Maar hoe is die hoekversteviging eigenlijk uitgevoerd? Daar kan je niet zomaar een lat in lijmen want dan krijg je de vezelrichting dwars op elkaar.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Heren,
Tot zover alvast dank voor alle advies!
Aangezien niemand tegenstemt ga ik het denk ik maar proberen.
Het ergste dat kan gebeuren is dat het mislukt en dan houd ik nog steeds 2 mooie stukken beuken over:p

@Leroy: Ik ga alles met de hand doen, dus de frees wil ik niet gebruiken, hooguit zonodig de router plane.
@Klaas: Goed idee! Ga ik toepassen
@Tuoh: Het blad heb ik al gemaakt, maar is dosse. Is het dan toch beter om het te verzagen tot 3 stroken?
@Mathieu: Goed punt, ben ik ook nog niet uit. Heb jij een advies?

Er blijven dus 2 pijnpunten over:
- Het blad: Massief of toch verzagen?
- De hoekversteviging: ik kan +/- 4 turnbuttons op z'n Paul Sellers maken (https://woodworkingmasterclasses.com/2015/08/turnbuttons/) maar dan geef ik alleen het tafelblad ruimte en moet ik uitgaan van een stabiele poot.
Is dat voldoende?

Ik hoor graag jullie mening.

Groet,
Hans
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo Hans
Mischien een aantal groeven er in maken met de routerplane en dan niet helemaal door lopend zodatje je zie niet aan voor kant ziet
Mvg lero y
 

tuoh

Oud hout
Zo lang er niks gebeurt kun je wat het blad betreft een afwachtende houding aannemen. Of je kan het liggende deel van het blad ook al doodzagen alvorens de boel samen te bouwen, het staande deel blijft wel een mogelijk probleem omdat doorzagen hier teveel gaat opvallen.

Is het blad nu één schaaldeel? of zijn het al een paar dosse delen samen gelijmd?
Om de zwaluwstaartverbinding te versterken kan je ook denken aan een balkje onder het midden van het blad geplaatst en lopend van de linker poot naar het rechtse deel. Balkje een 100 à 120mm hoog geeft al serieus wat zijdelingse stijfte aan het geheel en geeft ook voldoende steun aan de verbinding tussen linker poot en blad.

Ps: een strak passende en verlijmde zwaluwstaart is op zich al sterk genoeg om de mogelijk optredende krachten de baas kunnen, zelfs zonder de verdikking in de hoek. Het is tenslotte een (stilstaand) bureau en geen arrenslee:p
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Die afgeronde hoekversteviging zou ik zeker laten zitten waar hij zit. Past perfect in de vormgeving. Je hoeft hem niet over de hele breedte te laten lopen maar als een klos van deze vorm aan voorzijde en achterzijde. Het uitzetprobleem is dan lijkt mij voldoende te ondervangen door de draadrichting goed te kiezen.

Prachtig dat je dit uit de hand gaat maken

mvg
klaas0639
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Heren,
Tot zover alvast dank voor alle advies!
Aangezien niemand tegenstemt ga ik het denk ik maar proberen.
Het ergste dat kan gebeuren is dat het mislukt en dan houd ik nog steeds 2 mooie stukken beuken over:p

@Leroy: Ik ga alles met de hand doen, dus de frees wil ik niet gebruiken, hooguit zonodig de router plane.
@Klaas: Goed idee! Ga ik toepassen
@Tuoh: Het blad heb ik al gemaakt, maar is dosse. Is het dan toch beter om het te verzagen tot 3 stroken?
@Mathieu: Goed punt, ben ik ook nog niet uit. Heb jij een advies?

Er blijven dus 2 pijnpunten over:
- Het blad: Massief of toch verzagen?
- De hoekversteviging: ik kan +/- 4 turnbuttons op z'n Paul Sellers maken (https://woodworkingmasterclasses.com/2015/08/turnbuttons/) maar dan geef ik alleen het tafelblad ruimte en moet ik uitgaan van een stabiele poot.
Is dat voldoende?

Ik hoor graag jullie mening.

Groet,
Hans
Klaas heeft het antwoord al gegeven. Zo zou ik het ook doen. Er gaat toch niemand onder het bureau kijken hoe het daar uitziet.
De link naar Paul Sellers is enkel via login. Kan je misschien even verduidelijken wat je er precies mee bedoeld?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Dit is het blad:
IMG_0729.jpgIMG_0730.jpgIMG_0731.jpg

Dit heb enkele maanden geleden gehaald uit een schaaldeel wat ik met een paar andere schaaldelen uit dezelfde boom al een jaar of 2 heb liggen onder de carport.
Ik heb dit gevlakt met een combinatie van mijn no 4 en 5 schaaf en #80 cabinet scraper voor het blad en combinatie beitel/spookschaaf voor de randen.
Daarna heb ik het blad in de serre gezet waar het nu al een maand of 3 staat.

Nu ik het blad voor het eerst weer plat leg blijkt het toch al aardig te werken en is zeker niet meer vlak te noemen.
Dat is voor het kastje geen issue, maar voor de zijkant natuurlijk wel.
Ik vraag mij eigenlijk nu wel af of het zwaluwstaart verhaal nog wel mogelijk is met dit blad, zeker 5mm verloop, dat ga ik niet opvangen...:(

Wat is wijsheid?
Zagen en stroken verlijmen of alternatieve steun?

Eerst maar eens een nachtje over slapen.

Hans
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik kan niet bogen op jarenlange professionele ervaring, noch op een houtopleiding. Ben een late amateur. Maar ik heb wel eens gehoord dat je hout pas vlak voor het verwerken moet vlakken. Het blijft werken.

Maar goed, als het veel werkt krijg je toch een probleem zou ik denken. Jammer.

mvg
klaas0639
 

tuoh

Oud hout
Zaag het grote blad dood, en leg het staande deel met de bolle kant omhoog in een warme kamer met de holle zijde vlak op de vloer zoals hier boven op de foto, na een poos gaat dat deel dan opnieuw wat vlakker komen te staan. Dat is dan meteen het moment om beide delen te gaan verbinden en te verlijmen. Eens de verbinding een feit kan de plank geen kant meer uit ter hoogte van de verbinding, naar onder toe kan ( of zal) er wel opnieuw vervorming gaan optreden bij vochtschommelingen, daar is weinig of niks aan te doen.

Dit is ook weer zo een project dat staat of valt met het juiste vochtgehalte, voor een dergelijk project zou dat moeten gekend zijn, nu werk je grotendeels blind. DE aangewezen zaagwijze hier zou kwartiers moeten zijn, maar bij schaaldelen in Beuk is dat een "witte merel" vrees ik. Het zou dus een samengesteld moeten wezen met aan de voorzijde eventueel een wankant.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
@Klaas: Daar heb je helemaal gelijk in. Paul Sellers pakt daarna al is het maar voor een nacht het geheel in folie in.
@Tuoh: Dank voor je zeer waardevolle input. Het blijkt dat ik hier veel te onbezonnen aan begonnen ben (lees: met onvoldoende kennis). Ik heb helemaal niet stilgestaan bij houtsoort en vochtgehalte etc. Dat krijg je met amateurs...:cool:
Maar aan de positieve kant: Hier heb ik wel weer heel veel van geleerd zonder nog maar iets gedaan te hebben!
Leuk die witte merel van jou, wij noemen dat witte raven of zebra's.
Met wankant bedoel je wat ik een "natural edge" noem?

Ik ga nu even heel hard nadenken wat ik ga doen.
Misschien dat ik deze constructie nog even op sterk water zet voor een volgend project met ander hout.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet,
Hans
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Leuk ontwerp!

Ik heb het idee dat die afronding een stukje terugspringt. Lijkt mij ook mooier. Hetzelfde als het kastje rechts, dat ook iets terugspringen.
Het taps laten toelopen van de linker poot vind ik ook een goede suggestie, maar dat is wel veel lastiger te maken.

Het voorbeeld is gemaakt van kleine stroken hout. Die verlijmd zijn tot een blad. Dit werkt veel minder. Je kan jouw blad ook in stukken zagen en met de nerf om en om teruglijmen, maar dat is ook weer een beetje zonde. Hangt wel af van de gewenste behandeling.

Zo'n zwaluwstaart is misschien verstandig eerst even met wat reststukjes uit te testen.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
He Hans,
Mooi ontwerp, spreekt me erg aan!
Ik kan me voorstellen dat je enige twijfel hebt over de stevigheid van de linker poot en dat die niet wat scheef komt te staan. Als het een bureau is die aan de muur komt te staan kan je overwegen een balkje te gebruiken aan de muurzijde (vlakbij de grond) zodat afstand tussen de poot en de rest van het bureau een vast gegeven wordt.
edit: ik lees net dat Tuoh dat ook al opperde.

@ tuoh; wat bedoel je met doodzagen?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Doodzagen = het hout in langsrichting om de x aantal cm inzagen tot een 2/3 van de houtdikte of nog iets meer. Word gedaan aan de blinde zijde en de zaagsneden starten en stoppen op een paar cm van de uiteinden als deze in het zicht komen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
@Bijtel: Mijn bedoeling was om als blad een mooi schaaldeel te gebruiken. Dus verzagen is dan geen optie. Zoals eerder gezegd, ben wat naïef geweest. Gelukkig door dit forum op tijd een dosis realisme gekregen.
@Arthur: Het ziet er wat wankel uit, maar doordat linker-, en rechterzijde tegengesteld staan is de constructie wel stabiel denk ik. De zwaluwstaarten voorkomen afschuiven ook wel.

Ik zit er nu over te denken om met een dikke balk een schuine pen-gat constructie te maken waarbij de pen aan de bovenzijde ook een design element wordt met daarin eventueel een contrasterende wig.
Moet het nog verder uitwerken. Ben er nog niet uit of dit visueel nu wel of niet mooi is.
Heb daarbij in ieder geval geen hinder van de kromming van het blad.

Groet,
Hans
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Die houtverbinding van de linkerpoot is - als het uitgevoerd kan worden vlgns de afbeelding - ruim sterk en stijf genoeg denk ik.

Als ik ergens echt aan twijfel maar het TOCH wil, maak ik soms een model van vurenhout. Je zou bijvoorbeeld de linkerpoot en een deel van het blad incl. het afgeronde inzetstuk uit vurenhout kunnen maken. Dat lijkt veel werk maar is het niet. Het hoeft niet over de volle breedte om een indruk te krijgen en niet supernetjes. En deels haal je de tijd weer in omdat je al geoefend hebt (maar misschien heb je die oefening niet nodig :D (ik zou het zeker nodig hebben).En het geeft je een werkelijk beeld hoe het lijkt. Hoewel, over dat laatste heb ik beslist geen zorg.

Ik blijf het een leuk project vinden.

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.