Vanaf hoe breed krimpvrij monteren?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Moet ik een blad van 40 cm krimpvrij monteren?
Ik weet dat bij 15 of 20 cm je het gewoon kunt lijmen. (regels van tafels)..

Wat is jullie ervaring hierin?

De reden waarom ik het vraag is omdat ik een klein blad heb van een sta bureau met uitschuifbare la waar je toetsenbord op kan.. maar er is eigenlijk geen plaats meer om dat met bladklemmen of iets dergelijks te monteren.

Ik hoor graag jullie mening!

Hieronder de foto. Het bovenste blok is een sta bureau. Op het uitschuifblad kan je toetsenbord. Het bovenblad is dus nog niet verlijmd of gemonteerd. Het zit wel met domino`s verbonden.

(ik ben nu bijna aan het afwerken etc, binnenkort meer (studio) foto`s!! ook wat proces foto`s!)

WhatsApp Image 2017-03-04 at 07.01.20 (1).jpg WhatsApp Image 2017-03-04 at 07.01.20.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden. Er ontstaan zelfs scheurtjes in de 20cm panelen van paneeldeurtjes, als ze geen ruimte krijgen.
Maar het zal ook afhankelijk zijn van welke houtsoort je het maakt. Het ene werkt meer dan het andere.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Zou t nog helpen als ik een deel van de plank uithol? dan vooral de buitenste rand 20mm is en het middelste bijv 12mm?? Of heeft dat geen effect op het werken? Of dat ik er sleuven in frees..
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zou t nog helpen als ik een deel van de plank uithol? dan vooral de buitenste rand 20mm is en het middelste bijv 12mm?? Of heeft dat geen effect op het werken? Of dat ik er sleuven in frees..[/QUOTE

Daar scheurt het waarschijnlijk eerder.... de kunst is om met hout zo te construeren, dat het hout kan werken zonder dat dat ten koste gaat van de functionaliteit... Een paneeldeur is daar een mooi voorbeeld van, het paneel hoort los in het frame te zitten, zodat het kan werken zonder dat de deur krom gaat, of niet meer past. Wervels onder de tafelblad idem. Bij spoorrails en bruggen moet de constructeur er ook rekening mee houden dat materialen onder invloed van temperatuur van grootte veranderen..... Het is niet anders, het geeft juist een uitdaging :D.

Als je ipv massief hout over stapt op multiplex of mdf, los je wel een groot deel van het probleem op.

jaap
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik vind het een mooi bureau Nico. Was het mogelijk geweest om het kleine blad uit te voeren met 2 zijkanten 1 voor de blad klemmen en 1 om de kadegeleiders op te monteren?! Ik kan me ook voorstellen dat het kleine blad nagenoeg niet vast hoeft te zitten, zelfs met een uittrekblad anders dan tegen kiepen wat met een nokje op de achterkant wat in het A-frame grijpt opgelost kan worden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Het is inderdaad een heel mooi bureau! En ik ben benieuwd naar de proces foto's.
Dat kleine blad hoeft volgens mij niet zo bijzonder zwaar vast gemaakt te worden. Alleen aan de achter vastzetten lijkt me al voldoende.
Ik neem aan dat er een monitor op komt? Dan blijft ie netjes plat liggen. De achter bevestiging voorkomt dan schuiven.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Het is inderdaad een heel mooi bureau! En ik ben benieuwd naar de proces foto's.
Dat kleine blad hoeft volgens mij niet zo bijzonder zwaar vast gemaakt te worden. Alleen aan de achter vastzetten lijkt me al voldoende.
Ik neem aan dat er een monitor op komt? Dan blijft ie netjes plat liggen. De achter bevestiging voorkomt dan schuiven.

Dank jullie voor de reacties!(en complimenten! nu nog alles helemaal afwerken! dan wordt hij nog een stuk mooier :))
Ik dacht inderdaad nadat ik het gepost had hetzelfde.. ik lijm hem aan de voorkant en aan de achterkant heb ik ruimte voor een bladwervel/8tje of Z klem.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.