Hangend Schaven Kabinet

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Forummers,

Dank jullie wel, voor de vele mooie reacties. Ik had niet verwacht dat dit projectje zo veel zou losmaken :)

Rick natuurlijk let ik daar wel op heb een heel fijn 3M stofmaskertje, trouwens de meesten exoten zijn toxisch dat is inherent aan het hout.
Maar ook eiken (fijn)stof is kanker verwekkend.

@jeanpourlesamis, in houtverbreding middels koudverlijmen spelen de lamello's geen constructieve rol maar het vlak houden van de te verlijmen delen zodat deze niet gaan drijven. De lamello is ontwikkeld voor plaatmateriaal (mdf, spaanplaat, multipex etc) om snel kast corpsen in elkaar te kunnen zetten. Echter is deze constructieve verbinding niet heel sterk maar bespaart een hoop tijd in de assemblage van het object.

Even een korte reactie over Nederlands versus Engels. Ik weet dat sommige leden de Nederlandse benamingen van verbindingen en of werkwijze/toepassingen alleen in het Engels kennen door veel info te halen van bv YouTube.
Als jullie er prijs opstellen wil ik ook wel de Engelse benaming er bij vermelden bv futselplank=shootingboard, mitre=hoek, deadsquare=haaks, etc :) :)
Maar eigenlijk vind ik dat je als Nederlandse houtbewerker toch wel de Nederlandse benamingen moet kennen of deze leert kennen en dat je ze dan ook gaat gebruiken, we mogen best trots zijn op ons (Nederlandse)vakjargon zoals: in de haak, van rei, van scheluwte, een haartje uit de haak, etc.

Vandaag de twee andere hoeken van de kast afgetekend, uitgezaagd en passend gemaakt, de kast in elkaar gezet dwz staarten 1 derde in de huizen. Weer uit elkaar gehaald en binnenzijden opgesoet.
IMG_3630.jpg

Nu is het moment van lijmen aangebroken de verbindingen voor een kwart in elkaar geschoven en dan met een klein kwastje de huizen en de staarten van lijm voorzien. Doordat de kast al in elkaar zit scheelt het een hele hoop tijd tijdens het lijm procces.
IMG_3632.jpg
IMG_3633.jpg

Dan met een zware hamer en een houtklos de verbindingen dicht tikken, lijmklemmen met latten voorzien van schilderstape (kun je de latten na droging zonder schade verwijderen) erop en overhoeks meten diagonalen gelijk=haaks. Met een spanbandje overhoeks perfect haaks gekregen. Zo op het eerste gezicht zitten alle verbindingen mooi dicht, het blijft altijd een gok he.
IMG_3634.jpg

Hier een bergje afvalhout afkomstig van de huizen en staarten
IMG_3635.jpg

Terwijl het korps droogt machineer ik de stijlen en regels van de paneel deuren naar de schone maat.
IMG_3636.jpg

Het afkorten van de stijlen en regels naar de gewenste maat met de radiaal zaag en een zaagstop.
IMG_3637.jpg

De volgende stap is het maken van de gaten van de pen en gat verbinding. Ik doe dat deze keer met behulp van mijn vierkanten gaten boor.
Wat reuze simpel werkt en eenvoudig is in te stellen. Voor het instellen gebruik ik een proefstukje (afkortstukje van de stijl)
Het is altijd heel handig afkortstukjes niet direct in de kachel te gooien maar om proefstukjes te maken zowel met machines maar ook als je verbindingen met de hand zaagt/steekt.
IMG_3638.jpg

De gaten zitten er in de eerste foto is wat onscherp geen idee hoe dit zo kwam.
IMG_3639.jpg
IMG_3640.jpg

En op de tafelzaag de sponning geslagen wat in dit geval ook tijdswinst betekend anders had ik mijn frais tafeltje moeten vrij graven die staat momenteel nogal verstopt onder allerlei zooi :)
IMG_3641.jpg
IMG_3642.jpg

Tot zover ben ik vandaag gekomen het schiet al aardig op. Morgen weer een dag.

groetnis, Roeland
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gezien de bekendheid van woodworking.nl denk ik dat het beter is om de site zo te blijven noemen.
Je kan zeggen dat het een sterk merk is met zoveel leden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Gezien de bekendheid van woodworking.nl denk ik dat het beter is om de site zo te blijven noemen.
Je kan zeggen dat het een sterk merk is met zoveel leden.

Dat is ook zo! Gaan we ook niet veranderen, maar er zijn meerdere domeinnamen die naar ons forum leiden. www.houtbewerkersforum.nl is er 1 van!

Maar we gaan verders niet het mooie onderwerp van Roeland kapen, daar is zijn werk veel te leuk en interessant voor!

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Voor een ieder die wel de engelse termen weet: we hebben op het forum vertaling staan voor de meest gebruikt woorden. Ik zou zeggen houd de Nederlandse namen aan. Weet je ze niet gebruik dan even de zoekfunctie.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vandaag weer een stukje verder gekomen met de volgende stap pennen ritsen op de radiaalzaag. Dit gaat makkelijk en redelijk snel(wel instellen op een afvalstukje van de regel)
IMG_3646.jpg
IMG_3647.jpg

Eenmaal passend is het een koud kunstje en ritsen maar na het ritsen de menagering(=penbreedte) aftekenen en de spatpen en zagen maar met het spanzaagje natuurlijk.
IMG_3648.jpg
IMG_3649.jpg

Alle pennen zijn gemenageert en voorzien van een spatpen welke natuurlijk ook de sponning mooi afsluit.
IMG_3652.jpg

Hiertoe moest aan het uiteinde van de stijl wel een stukje hout weg gestoken worden.
IMG_3657.jpg

En met behulp van m'n Veritas grondschaafje de bodem gevlakt.
IMG_3658.jpg

Daarna de groeven waar het paneel in komt schoon geschaafd met tja ik kon kiezen mijn eigen gemaakte grondschaafje of met de Veritas Shoulderplane of de Veritas grondschaaf, de laatste twee zijn werkende miniaturen van de originele.
IMG_3656.jpg
IMG_3654.jpg
IMG_3655.jpg

Daarna per verbinding de wangen van de pennen aangeschaaft met m'n drie in een kabinetschaaf
IMG_3659.jpg

De verbindingen passen
IMG_3660.jpg

Droge passing zonder paneel
IMG_3661.jpg

Paneeltjes opsoeten met m'n infill #3
IMG_3664.jpg

Lichte bossing aanschaven met m'n japanse trekschaafje zodat de panelen rammelvrij in de deurtjes komen.
IMG_3665.jpg

Hier zijn de deurtjes met panelen verlijmd en in de lijm klemmen.
IMG_3666.jpg

Tijdens het drogen van de deurtjes de keep geslagen met m'n bovenfrais en een simpele aanslag hier komt de tussenplank in verlijmd.
IMG_3667.jpg

Klaar om te verlijmen hier geld ook weer plankje opgezoet en een stukje in de keep geschoven lijm aan brengen en op z;n plaats tikken.
Klemmetjes er op en klaar. Een geweldig mooie tekening heeft dit gestolpte stukje beuken het lijkt wel een insect.
IMG_3669.jpg
IMG_3670.jpg

Vervolgens haaklat voorzien van zwaluwstaarten en aftekenen op de achterzijde van de kast en uithakken.
IMG_3672.jpg
IMG_3673.jpg

Droge passing dan lijm aanbrengen en vastklemmen.
IMG_3675.jpg
IMG_3676.jpg

Tot zover ben ik morgen maar weer verder.

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou Rendew hier is het vervolg dan.

Ik had van een voorgaande klus nog wat mahonie houten keeplatten liggen, die komen nu mooi van pas. Dit zijn zelf gemaakte keeplatten met een hart hart afstand van 25mm, dus per 25mm verstelbaar! die vind je nergens anders.
IMG_3677.jpg

De legplanken in de kast worden zogenaamde open planken dat wil zeggen regelwerk met pen en gat. En verlijmd in de lijmklemmen voor m'n kacheltje
IMG_3679.jpg
IMG_3685.jpg

Dit is zo beetje de indeling die ik voor ogen heb, maar doordat ik keeplatten en woutermannen toepas kan ik de indeling makkelijk veranderen.
IMG_3688.jpg

De bovenste 2 planken worden geheel massief van Mansonia waarvan 1 een halve plank
IMG_3699.jpg
IMG_3700.jpg

Nog een klein (meet) foutje gemaakt de open planken waren 2 cm te lang. Dit kwam doordat ik vergeten was de dikte van de keeplatten er af te trekken. Opgelost door aan weerszijde 10mm af te zagen. Helaas heb ik hierdoor de gaten vrij gezaagd niet zo fraai maar gelukkig niet in het zicht.
IMG_3703.jpg

Hier de nokken op de woutermannen gelijmd voor de schuine open planken.
IMG_3704.jpg

opstaande rand koud verlijmd zodat m'n schaafjes niet naar beneden glijden.
IMG_3705.jpg
IMG_3706.jpg

Een impressie van hoe het gaat worden (paneel deurtjes moeten nog worden ingeschaafd)
IMG_3712.jpg

Alle planken op de beoogde plek en alvast wat schaafjes geplaatst om te zien hoe het ogen gaat
IMG_3717.jpg

Voor alsnog het begint er op te lijken, vergeet ik bijna het achterschot deze is gemaakt van Siberisch Lariks 10mm dik in stroken van 200mm breed koud op elkaar gezet met een klein vellingkantje. Vastgezet met spijkertjes ben vergeten hier wat foto's van te maken. Het komt uit 52mm dik Lariks natuur gedroogd. Zal van de achterzijde nog wel een foto posten

Hoop dat ik morgen de deurtjes kan afhangen en de buitenzijden van de kast kan opsoeten.

groetnis, Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Top Roeland !
Als je nu van dat plaatsen van die deurtjes en scharnieren en het afhangen een filmpje maakt en daar in uit de doeken doet wat de haken ogen zijn !
Ik stem voor doen ! Wie nog meer ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.