tafelblad van kopshout vragen

Patola

Nieuw lid
3 jan 2015
17
0
Ik wil graag een tafelblad (circa 1,5 bij 0,8m)gaan maken van kopshout (eiken of douglas).
Ik wil hiervoor een balk van 70*70 in plakjes zagen van circa 5 cm.
deze plakjes draai ik dan een kwartslag (met de cirkels zichtbaar) en lijm ze vervolgens aan elkaar.
Ik denk dat het verstandig is om de plakjes nog op een plaat te lijmen ter versteviging. Van welk materiaal kan deze onderplaat het beste gemaakt worden?
De rand werk ik af met dezelfde balk.
De poten worden van staal gemaakt.

Vergeet ik nog belangrijke zaken?

Zo ja alle hulp is welkom.

Gr, Patola
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je zo te werk gaat zal het niet gaan passen
maak balkjes bijvoorbeeld tien stuks van 70x72 en een 1000mm lang
Je verlijmd die naast elkaar zodat je een blad hebt van 72x700x1000
Als dat uitgehard is ga je dat vlakken en zaag je stroken van 50x72x700
Die draai je een kwart slag en verlijm je weer, nu zal je wel goed uitkomen

Zoals jij het schreef heb ik het 1 keer geprobeerd, dat word een drama en kost heel veel tijd
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Wat toxiq zegt is inderdaad de manier om te werken. Om inspiratie op te doen zou je op youtube een kunnen zoeken op bijvoorbeeld mtmwood. Die maakt snijplanken van kops hout. In principe is dat hetzelfde idee.
 

Patola

Nieuw lid
3 jan 2015
17
0
Alvast hartelijk dank voor de reacties. Had inderdaad het topic al gezien maar kwam niet helemaal eruit hoe te werken.
ik ga wat testen met oud vuren hout wat ik heb liggen en ga daarna aan het echie beginnen.
heb inmiddels een Rotex aangeschaft, dus kan lekker aan het schuren gaan!!!
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Voor een kopshouten tafelblad van deze afmetingen zou ik persoonlijk een minimale dikte van 6 cm aanhouden (gevoelsmatig) dus eerst een dikte van 6.5 cm aanhouden.
Na vlakken en schuren van beide kanten hou je dan 6 over.
Ook zou ik beginnen met verlijmen aan de 80 cm kant. Je kunt wat makkelijker "spelen" met verschillende breedtes in je tafel (zie foto).

Kopshouten tafelblad (2).jpg

Groet,
Jan
 

Patola

Nieuw lid
3 jan 2015
17
0
Mooi project jan!

als ik smalle strookjes maak en aan elkaar lijm, moeten deze dan ook nog met een Tacker aan elkaar gemaakt worden?
Of volstaat het als ze alleen middels houtlijm verbonden zijn?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Houtlijm alleen, mits goed gebruikt, is voldoende.
Belangrijk is dat bij het verlijmen en klemmen van de delen de lijm er aan alle kanten uitkomt.
Kopshout verlijmen (9).jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.