Staafkrik of gelijkaardig

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik ben op zoek naar een stuk gereedschap dat niet onmiddellijk iets met houtbwerking te maken heeft, maar ik weet niet precies op wat / hoe / waar ik er achter moet zoeken.

Ik heb een houten trap gemaakt, maar tijdens het monteren is deze een klein beetje bol gaan staan. De trap is geplaatst tussen 2 rechte muren, dus het valt nogal fel op, en ik zou dit graag verbeteren. Hiervoor ben ik zoek een soort staafkrik, telescopische steun, ... om horizontaal te gebruiken, zodat ik de trap kan wegduwen van de tegenoverstaande muur, en dan blokkeren met wat houten plankjes tussen trap en muur.

Een echte staafkrik zou helpen, maar diegene die ik vind zijn > 1 meter, terwijl de ruimte maar 90cm is. Korter mag uiteraard, dat is te verlengen met een houten balkje ofzo. Ik dacht ook aan een telescopische steun, maar die zijn te lang en niet krachtig genoeg. Ik heb geprobeerd met een hydraulisch potkrikje, maar dat werkt niet horizontaal.

Heeft er iemand een idee met welk gereedschap ik horizontaal veel kracht kan zetten?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Draadeind M20 met moer tegen een een pijp? Zeker als je een stevige pijp neemt (60 mm steigerpijp uit staal) en maar een klein stukje draadeind (of een flinke bout/moer) is de kans op knikken gering. Ik heb nog een stuk M45 draadeind met moer liggen, daar kun je volgens mij een binnenschip mee opzij duwen.

Anders een net niet passende balk er schuin tussen zetten en recht slaan?

Verder heb ik ook wel eens de autokrik misbruikt met een balk, inderdaad.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
He Juriaan, dat is inderdaad een makkelijke en goedkope oplossing, dat ik daar niet aan gedacht heb ... bedankt! Ik ga die eens proberen, en anders op zoek naar een dommekracht, dat lijkt me exact wat ik zocht :)
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Hydraulische potkrikjes werken meestal wel horizontaal als je het pompje aan de onderkant houd.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Dat dacht ik ook, maar de potkrik die hier ligt krijg ik in geen enkele positie horizontaal werkend, vreemdgenoeg.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Als je in de buurt van utrecht woont mag je wel een dommekracht van me lenen
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
multi-steun-multiprops-40-cm-tot-60-cm-nr-0-p0.jpg


Kijk eens naar de piher steun/stempel, deze zitten tussen de lompe bouwstempels en de slappe stempels van de bouwmarkt in. Belastbaar tot ong. 450kg, meen ik. De kleinste is 40cm grootste ruim 2m.
Ik heb er 2, en is prachtig gereedschap.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Over de muur maak ik me geen zorgen, dat is snelbouwsteen van 14cm bepleisterd, maar achter het stuk waar ik de stempel/krik/... tegen wil zetten staat er een muur haaks op.

Met een schaarkrik heb ik reeds geprobeerd, werkt moeilijk omdat de 2 steunpunten niet recht tegenover elkaar staan in dit geval ...

Robert, daar heb ik ook naar staan kijken, maar daar kan je toch niet mee 'duwen' ? Dient toch enkel als ondersteuning?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
[..] Robert, daar heb ik ook naar staan kijken, maar daar kan je toch niet mee 'duwen' ? Dient toch enkel als ondersteuning?
Ik heb er mijn schuur van 4x3 mee opgekrikt om rotte balken te vervangen. Maar klopt je moet het rode handvat draaien om de schroefdraad te doen laten bewegen, zeg ongeveer een travel van een 10cm voor je de stand moet verzetten met de zwarte knop op de foto, er zit dus geen hefboom van een meter aan als bij een werkplaatskrik oid.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Waarom niet een gewone autokrik gebruiken. Die zit normaliter in elke auto. Een schaarkrik die je handmatig moet draaien. Balkje ertussen om op die 90 cm te komen, en krikken maar?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.