Boomstam lamp

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
20170310_173849.jpg20170310_173901.jpg20170312_121700.jpg20170313_183828-2.jpg

Afgelopen weekend lekker geprutst buiten. Met hamer en beitel en een korte gatenboor.
De onderplaat netjes verzonken zodat de schroeven niet over mijn houten vloer gaan krassen. Het is niet zo strak als jullie zouden maken misschien, maar ik ben tevreden met het resultaat. Beginner als ik ben. haha.

Ik twijfel nog een beetje of ik hem in de olie ga zetten of in de lak of... helemaal niks. Nu is het eikenhout wat grijzig, wat hem echt 'oud en robuust' laat zijn.

Ik wil jullie bedanken voor jullie hulp! Top!
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Onderkant zie je toch niks van :) Mooie lamp geworden hoor, gaaf met dat dikke draad en grote bol.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Mooi geworden :cool:

Heb je trouwens geen "betere" foto van het eindresultaat?
Is een redelijk donkere foto waarop ik niet super veel (detail) kan zien eerlijk gezegd...

En mijn persoonlijke voorkeur zou zijn als de kabel niet zo draaiend op de "stam" heen gaat, maar bijvoorbeeld langs één kant via een soort "katrolletjes" of RVS ringen ofzo.
Maarja, dat is ieder zijn ding natuurlijk :D

Verder: keep it up! Nu alweer benieuwd naar je volgende project.

Grtz,

Atmoz
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Goed bezig!

Dat metalen plaatje en schroeven zijn RVS? Dat is wel nodig bij eikenhout.

Het lakken of oliën houdt het schoner en maakt het beter "schoonmaakbaar". Ik vind het er ook mooier uitzien, meer af als meubel ipv twee gevonden stukken hout aan elkaar gespijkerd ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou lampie, het is een leuk lampie geworden.:)
Vind 'm heel origineel geworden, nette konstruktie ook zo aan de onderzijde.
Jammer dat de foto wat donker is, logisch ook want je doet de lamp aan als het donker is maar het zou leuk zijn als je nog een foto zou plaatsen van de lamp bij daglicht.
 

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
20170314_160748.jpg20170314_160913.jpg

Dank jullie wel voor de leuke reacties. Hier wat duidelijkere foto's. (sorry voor de verkeerd gedraaide detail foto, hoe doe je dat op dit forum?)
Bedankt voor de tip van de RVS schroeven. Ik wist niet dat ze konden roesten door het looizuur in eiken. Volgens mij zijn ze RVS. Maar ze zijn toch niet zichtbaar, haha...

Ik heb dezelfde gatenboor gebruikt voor het gat als voor de stam. Ik moest toch nog een stuk afbikken van de stam en ook bij de schijf moest ik wat beitelen om helemaal door te komen. Dus echt strak is het niet. Maar ook dat zie je niet doordat de stam als het ware over het gat heen valt. En de 3 schroeven (van 8cm) houden hem wel op z'n plek.... hoop ik.
 

Bijlagen

  • 20170314_160748.jpg
    20170314_160748.jpg
    69,1 KB · Weergaven: 191

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
duidelijk
zelf had ik een kleinere genomen en de rest met de hand op maat gemaakt (met een beiteltje) dan had je de stam goed in de voet kunnen lijmen
 

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
duidelijk
zelf had ik een kleinere genomen en de rest met de hand op maat gemaakt (met een beiteltje) dan had je de stam goed in de voet kunnen lijmen

Ja, dat was ook slimmer geweest. Ik heb hem niet gelijmd. Wil mogelijk nog een keer een nieuwe schijf gebruiken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je een nieuwe schijf maakt met een strakke verbinding die je lijmt word het oersterk, nu draagt het geheel alleen op die schroefjes/plaat aan de onderkant als ik het zo zie ?!
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Mooi geworden! En het is extra leuk om iets zelfgemaakt functioneel in je inrichting kan gebruiken, toch?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja leuk zo!
Ik weet niet lampie maar ik krijg zomaar het gevoel dat we misschien over een tijdje weer foto's gaan zien van een bijpassend bankstel wat uit ruwe boomstammen en takken bestaat. :(
 

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
Als je een nieuwe schijf maakt met een strakke verbinding die je lijmt word het oersterk, nu draagt het geheel alleen op die schroefjes/plaat aan de onderkant als ik het zo zie ?!

Hoi Toxiq, Uiteindelijk wil ik een mooie loofboom als voet en deze verlijmen inderdaad. Deze voet komt dan sowieso in de olie. (welke olie... geen idee). Het geheel zit enigszins klem in de schijf, maar dragen voornamelijk met de schroefjes en plaat inderdaad.

Mooie en unieke lamp geworden.

Daar zal de visite altijd over beginnen als ze die zien staan.��

Gr Edwin

Thanks. Ik merk het nu al inderdaad. Overigens... Op je website zie ik dat je mooie spullen hebt gemaakt. inspirerend.

Mooi geworden! En het is extra leuk om iets zelfgemaakt functioneel in je inrichting kan gebruiken, toch?
Ja leuk zo!
Ik weet niet lampie maar ik krijg zomaar het gevoel dat we misschien over een tijdje weer foto's gaan zien van een bijpassend bankstel wat uit ruwe boomstammen en takken bestaat. :(
Thanks. Ik vond het erg leuk om te doen. En zo heb je spullen in huis met een verhaal. Hahah die bank uit takken gaat niet gebeuren. Maar wel andere dingen. Ik heb nu het idee om een hang muur lamp te gaan maken van ruw hout

En wil nog een aantal zwevende planken. Waar kan je dit soort planken op de kop tikken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.