Boomstam lamp

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
20170228_151723.jpg20170228_151707.jpg

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum. Woonachtig in het midden van het land. Langzaam ben ik me aan het verdiepen in hout bewerking. Gewoon omdat ik het mooi vind en wat creativiteit kwijt wil. Ik heb onlangs deze mooie eiken tak op de kop getikt. Althans 25 euro leek me niet duur voor deze gedroogde tak. Daarbij heb ik een schijf van Douglas of Lariks.

Ik wil de tak als lamp gebruiken. Eraan moet een mooi touwsnoer komen en een grote globe filament led. De schijf moet gaan dienen als voet.

Nu heb ik een aantal vragen.
1. De eikentak is nog onbehandeld. Hij is schoon en wat grijzig. Ik wil hem een iets blankere diepe naturel kleur geven. En dacht aan Rigostep Skylt Ultramatte PU.
1a) Moet ik hiervoor de tak nog verder schoonmaken (denk aan de barsten) en ook schuren ? Of kan de lak er zo op?
1b) Als ik moet schuren, waarmee schuur ik zo'n ruwe tak?
2. De Skylt lak wil ik ook gebruiken voor mijn eettafel en salontafel.
2a) Is deze geschikt?
2b) En welke truck hebben jullie met het mengen, zodat ik niet alle stukken in 1x door moet lakken?
2c) Hoe vaak moet ik de tafels lakken? 3x?
3) Kan ik de Skylt ook gebruiken voor de naaldboom schijf?
3a) Moet ik deze ook vlak schuren? Waarmee zouden jullie dat doen (grove korrel)?
4) De naaldboomschijf lijkt nog niet helemaal droog. Er komt nog hars uit (zie tweede foto). Hoe krijg ik die hars weg? En hoe zorg ik dat de hars niet meer gaat vloeien?
5) De bevestiging van de schijf en de tak. De tak weegt al snel 10kg. Ik wil hem zo recht mogelijk zetten. Ik dacht aan drie grote schroeven door de schijf en een eind in de stam. Hoe lang en hoe dik zouden jullie gaan?
Zijn er betere oplossingen? Misschien (ook) lijmen?

Bij voorbaat dank voor jullie meedenken. Ik ben een nitwit. Sorry voor de domme vragen. Ben wel leergierig.
groetjesss...

ps. hoe krijg je die plaatjes gedraaid?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
1. De eikentak is nog onbehandeld. Hij is schoon en wat grijzig. Ik wil hem een iets blankere diepe naturel kleur geven. En dacht aan Rigostep Skylt Ultramatte PU.
1a) Moet ik hiervoor de tak nog verder schoonmaken (denk aan de barsten) en ook schuren ? Of kan de lak er zo op?
1b) Als ik moet schuren, waarmee schuur ik zo'n ruwe tak?
2. De Skylt lak wil ik ook gebruiken voor mijn eettafel en salontafel.
2a) Is deze geschikt?
2b) En welke truck hebben jullie met het mengen, zodat ik niet alle stukken in 1x door moet lakken?
2c) Hoe vaak moet ik de tafels lakken? 3x?
3) Kan ik de Skylt ook gebruiken voor de naaldboom schijf?
3a) Moet ik deze ook vlak schuren? Waarmee zouden jullie dat doen (grove korrel)?
4) De naaldboomschijf lijkt nog niet helemaal droog. Er komt nog hars uit (zie tweede foto). Hoe krijg ik die hars weg? En hoe zorg ik dat de hars niet meer gaat vloeien?
5) De bevestiging van de schijf en de tak. De tak weegt al snel 10kg. Ik wil hem zo recht mogelijk zetten. Ik dacht aan drie grote schroeven door de schijf en een eind in de stam. Hoe lang en hoe dik zouden jullie gaan?
Zijn er betere oplossingen? Misschien (ook) lijmen?

Die nitwit deed het 'm :D

1. riggostep geeft geen diepere kleur, het blijft zoals het onbehandeld is, je kunt ook een olie overwegen (verbeterde houtolie bijv) geeft een redelijk matte uitstraling maar wel een diepere kleur
1a ik zou hem schuren met 180, 240 en dan 320, gewoon op het handje dan is de tak mooi glad en de grijze sluier verdwenen
2a. zie 1
2b. wegen ! als je de mengverhouding weet en het gewicht kun je het op een keukenwegschaal wegen, je hebt simpelen wegschalen die tot 1 of 2 gram nauwkeuring zijn, dan is goed genoeg
Een afwijking is niet erg, die zit dan in beide bestandsdelen
Mijn tafel heb ik 5x gedaan, dunne laagjes
Het is sneldrogende, dus in de ochtend, middag en avond een laagje, volgende dag nog even met de hand opschuren (korrel 240) en dan nog 2x aflakken (zo heb ik het gedaan)
3 ik zou geen skylt gebruiken als je een diepere kleur wil
4. hars stopt als het op is, eerder niet, op de kachel leggen kan helpen, maar je hout kan daardoor ook meer kromtrekken
5. drie schroeven gaan afbreken, ik denk dat je het einde van de stam rond moet maken en dan een gat boren in de schijf, stam er in zetten
Ik zou (denk ik) een gatenboor nemen die iets kleiner is dan de diameter van de sta
Je boort dan in het hart van de stam en boort/zaagt door zover dat kan met de gatenboor
Trek de gatenboor terug en neemt een handzaagje, zaag nu rondom op de diepte van de gatenboor de stam in, nu zal er als het ware een kraag af vallen
Gat boren in de schijf en je kan je stam er in lijmen
* boor NIET het gat met dezelfde gaten boor want door de dikte van de zaagsnede zal je wat te kort komen en zit je stam niet klem in je schijf
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
als de schijf nog niet droog is, zou ik deze mooi buiten zetten. Zoals toxiq zegt een gat maken, ben je zover, om de boel inelkaar te zetten, zorgen dat de pen precies in het gat past en het geheel binnen zetten. De krimp van de schijf tijdens het drogen zorgt dat de boel niet los gaat.

Ik zou de tak niet schuren, alleen goed schoonmaken en losse delen weghalen, wel schuren tussen laklagen, als je voor de lak gaat.
 

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
Super bedankt voor jullie reactie. Dit helpt enorm. Die gatenzaag/boor ga ik binnenkort kopen. Slimme oplossing! :) Denken jullie dat de verbinding goed houdt? Zo'n gatenzaag en creëert een diepte van hooguit 5 cm. De houtlijm zal de truck wel doen, denk ik.

Over het schuren en lakken/oliën van de tafels en de tak en de schijf:
Ik wil een mooie blanke matte kleur en ik wil de vergeling zoveel mogelijk voorkomen.
Is olie beter voor de tak? Kan ik voor de tafel wel lak gebruiken? Of toch beter olie?

Over de hars. Op de onderkant van de schijf is nu een hele ring met hars te zien. Die kan ik gewoon weg schuren?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.536
254
De plaatsen met hars kan je verwarmen met een verfbrander of föhn. Dan druipt/stroomt het hars er eenvoudig uit. De diepere harszakken langduriger verwarmen, met wat geduld loopt het er allemaal uit. Eventueel verwarmen vanaf 2 kanten. Een tijdje boven een warme bouwlamp plaatsen kan daarbij ook helpen. Eventuele restjes wegvegen met een doekje als het nog warm is, en/of met een oplosmiddel (ik dacht thinner oid).
 

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
Ik denk dat ik de hars wel onder controle krijg. Ik heb de laag er nu af geschaafd. Ik denk dat het er al uit is, want ik zie niets ontstaan. De schijf ligt binnen. Misschien vanmiddag proberen te schuren (buiten ;) ).

@Rene13; Ja dat heb ik al eens gedaan. Maar ik las later dat dit eigenlijk verboden is. Die kaarsrechte stam van 2,20m ligt nu mooi te drogen in mijn schuur ;)
20170301_132428.jpg20170301_132404.jpg.
Hebben jullie enig idee wat voor hout dit is?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik wil hem een iets blankere diepe naturel kleur geven.

Over het schuren en lakken/oliën van de tafels en de tak en de schijf:
Ik wil een mooie blanke matte kleur en ik wil de vergeling zoveel mogelijk voorkomen.

Eh....welke is het nou ?
naturel kleur, olie kan prima
mat en zo veel mogelijk lijkend op de kleur hoe het hout onbehandeld is, dan is skylt de aangewezen lak (of trae lyx naturel, is het zelfde maar goedkoper)
 

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
Thanks, Toxiq. Top dat je deze Nitwit ;) helpt.
Ik bedoelde een blanke kleur. Ik twijfel of ik de tak en de schijf moet behandelen. Wat levert deze Skylt me op? Iets rijkere kleuren? Bescherming?
Ik heb inmiddels de tak lichtjes opgeschuurd. Hij is nu wat gladder. Maar of het veel nut heeft, vraag ik me af... hij moet ook ruw, robuust blijven.

De schijf heb ik stevig geschuurd. Ik wil deze mooi glad krijgen. Bobbels mag maar de zaagsporen van de kettingzaag wil ik weg hebben.
20170301_165734.jpg
Gewoon duurschuren met schuurmachine? Met nog grovere korrel misschien?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Doorschuren. En de volgende keer eerst vlakken bv met de bovenfrees ;)

Voor een diepere kleur zou ik ook voor olie kiezen. Eventueel met een donker bruine kleurolie erin.

De bevestiging van de stam op de schijf kan ook het gat tot de helft van de schijf boren, en dan via de onderkant één of meerdere (verzonken) houtdraadbouten erin.
 

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
Bedankt Bijtel.
Ik heb geen bovenfrees. Moet nog veel apparatuur aanschaffen. Ik heb alleen een boor, decouperzaag en schuurmachine ;)

De schijf voor de helft inboren en uitbikken is best slim. Die houtdraadbouten moeten zo lang mogelijk zijn, toch? Verzinken doe ik gewoon door ze goed in het hout te laten trekken, lijkt me. Het naaldhout is toch niet zo hard. Moet ik met deze oplossing nog lijmen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De bevestiging van de stam op de schijf kan ook het gat tot de helft van de schijf boren, en dan via de onderkant één of meerdere (verzonken) houtdraadbouten erin.

Ik denk dat je bij een kleine belasting het hart er uit trekt
Zelf zou ik hem door en door doen zoals ik eerder beschreef
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
ik ben het met Toxiq eens, je trek het hart er zo uit, beter is om een strip metaal onderop vast te maken, die ongeveer de helft van diameter lang is en een cm of 4-5 breed, die schroef je tegen de onderkant vast en daar doorheen boor je 2 houtdraad bouten, die 10cm boven de onderplaat uitkomen en voor de extra stevigheid kun je hem idd licht taps in boren en bv 1-2cm in de bovenkant laten verzinken.
Stuk of 3 kleinere schijfjes (bv plakjes van een tak) onder de plaat zetten als pootjes.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Die schijf die je laat zien in je eerste foto, geeft aan dat er een gevaarlijke scheur in zit, gevaarlijk in de zin dat het daar makkelijk de schijf in twee kan breken met weinig druk.

Ook het idee dat de lamp paal/arm gebogen is geeft mij het gevoel dat de opening waar die tak in moet beter in de verder naar achter positie geplaatst word, zodat het minder makkelijk tipt, en ook jouw lamp beter boven de voet komt te hangen.

De pijlen geven die dwars doorlopende barst aan, opvullen met CA zou wel wat helpen om verder scheuren te verminderen, de circle is willekeurig geplaatst, maar het idee is het voorover vallen veel minder makkelijk gebeurd tegenover waneer het in het midden geplaatst word.

En niet te vergeten de splitting dat de tak uitoefent in het midden geplaatst.
Schijf voet.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Ik denk dat je bij een kleine belasting het hart er uit trekt
Zelf zou ik hem door en door doen zoals ik eerder beschreef

Jij stelt voor het aan elkaar te lijmen. Beide geeft dus een kracht op de nerf. Alleen bij mijn oplossing is de schijf gehalveerd in dikte. Ondanks dat denk ik dat in combinatie met lijm mijn verbinding sterker is :rolleyes:

Ik denk niet dat je de kern er überhaupt uittrekt. Het is een andere kracht dan bv. een blok hout afbreken op de nerf. Vraagt bijna om een test :p

Verzinken doe ik gewoon door ze goed in het hout te laten trekken, lijkt me.

Houtdraadbouten trek je beter niet het hout in, want dan is de verbinding niet sterk genoeg. Als het hout te zacht is gebruik je een carrosseriering. Verzinken op de maat van die ring.
Lijmen kan geen kwaad, tenzij je het demontabel wilt houden.
 

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
Bedankt voor jullie oplossingen en mee denken. Super!

Ik heb vanmiddag in de bouwmarkt gesnuffeld. Een gatenboor die 8cm diep kan bestaat helaas niet. De oplossing om een soort pen van de stam te maken en deze in het gat van de schijf te plaatsen gaat dus niet lukken.

Ik zat de denken aan een volgende oplossing. 3 of 4 L-profielen plaatsen op de schijf en deze vast maken rondom de stam.
20170305_142207.jpg

Lijkt mij vrij stevig: 3 schroeven voor het horizontale deel op de schijf en 4 schroeven voor het verticale deel in de stam.
Wat denk jullie ? Ik zal het lastig krijgen om deze profielen strak tegen de stam te krijgen, want die is natuurlijk ongelijkmatig aan alle kanten... hmmmm:confused:

Ik zal de stam iets off centre zetten, zoals Leo al tipte
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb di probleem opgelost (niet diep genoeg boren) bij eerst zo deep the boren als Ik kon, en dan die klos er uitte breken, soms met de help van een beitel en hamer, en dan het volgende stuk boren, werkt netjes zeker met kops hout.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
die steunen lijken me erg lelijk bij je lamp
zou ik niet doen !

boren zoals eerder beschreven, dan rondom in zagen zoals beschreven
Dan nogmaals inzagen op 8 cm en de laatste 3cm met een beitel weghalen
je hebt de eerste 5cm al gedaan met de boor, dus een goeie basis om op verder te gaan
 

lampiew

Nieuw lid
20 feb 2017
14
0
die steunen lijken me erg lelijk bij je lamp
zou ik niet doen !

boren zoals eerder beschreven, dan rondom in zagen zoals beschreven
Dan nogmaals inzagen op 8 cm en de laatste 3cm met een beitel weghalen
je hebt de eerste 5cm al gedaan met de boor, dus een goeie basis om op verder te gaan

Ok. jullie hebben me overgehaald ;) ik ga het zo proberen als je beschrijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.