Krachtstroom verdeeldoos

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Brand? Daarvoor is de groep toch afezekerd hij klapt er gewoon uit. Klemmen zijn dacht ik niet toegestaan in machines, je moet kroonsteentjes oid gebruiken (weet niet of dit nog zo is), ik zou ze niet gebruiken in ieder geval.


wat zeg je nou dan???????? geen brand,, zal eens kijken of ik morgen even wat foto's kan plaatsen van afgebrande componenten hahah nou geloof mij dat wil je niet mee maken ..

en nee een stop gaat er niet snel uit bij overbelasting en een automaat ook niet zo maar,,, uiteraard gaat het wel een keer,, maar dat kan wel te laat zijn.

als je een 230v groep hebt met zeg maar zn 3500w vermogen,, kun je op een automaat/zekering zo maar 4000/4300w snijpen,, dan blijf hij er best een tijd in,,,,mits het vermogen langzaam verhoogd wordt uiteraard..

ga ik het je nog sterker maken... als je lange verleng kabels hebt,,, gaat de groep er niet eens uit!!!

en kroonstenen gebruiken mensen zie aan t knoeien zijn,,, die gebruik je om thuis je lamp aan t plafond te hangen ;)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Zolang de automaat en de bedrading op elkaar zijn afgestemd en er verder geen gebreken of vervuiling aanwezig is, zou er geen brand moeten ontstaan door overbelasting. Verder ben ik in vrijwel elke machine aansluitblokken tegen gekomen met schoefklemmen of zelfs echte kroonstenen dus ik begrijp niet wat je bedoelt met je laatste opmerking.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Kroonstenen in een vaste aansluiting zijn not done.Wago's tegenwoordig wel.In het begin mochten wij die nooit in de fabriek gebruiken voor krachtstroom alleen maar draailasdoppen.Tegenwoordig zijn wago's er meen ik tot 4 mm en dus bestand tegen hogere stromen.Mits goed aangestript en uiteraard de draden naast elkaar in de steekklem.Dus niet in gat 1 en gat 5 een draad.
PS ook de wago is tegenwoordig doorzichtig en ook losneembaar.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Kroonstenen in een vaste aansluiting zijn not done.Wago's tegenwoordig wel.In het begin mochten wij die nooit in de fabriek gebruiken voor krachtstroom alleen maar draailasdoppen.Tegenwoordig zijn wago's er meen ik tot 4 mm en dus bestand tegen hogere stromen.Mits goed aangestript en uiteraard de draden naast elkaar in de steekklem.Dus niet in gat 1 en gat 5 een draad.
PS ook de wago is tegenwoordig doorzichtig en ook losneembaar.


klopt helemaal, en uiteraard als je echt de MAN wil zijn blijft draai lasdop de beste verbinding, maar zoals je zelf aangeef al, als je goed las in een sago, dan is dat ook prima en ze zijn nu ook doorzichtig geworden idd.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Kroonstenen in een vaste aansluiting zijn not done.Wago's tegenwoordig wel.In het begin mochten wij die nooit in de fabriek gebruiken voor krachtstroom alleen maar draailasdoppen.Tegenwoordig zijn wago's er meen ik tot 4 mm en dus bestand tegen hogere stromen.Mits goed aangestript en uiteraard de draden naast elkaar in de steekklem.Dus niet in gat 1 en gat 5 een draad.
PS ook de wago is tegenwoordig doorzichtig en ook losneembaar.

Zelfs wago lasklemmen van 6mmq zijn er.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
wat zeg je nou dan???????? geen brand,, zal eens kijken of ik morgen even wat foto's kan plaatsen van afgebrande componenten hahah nou geloof mij dat wil je niet mee maken ..
Brand onstaat zelden door overbelasting of "kortsluiting" zoals ze dat in de Telegraaf altijd noemen maar meestal door spetterende/losse contacten.
Ik lijk ook een van de weinigen te zijn die groepenkasten/verdelers oplevert waarbij de contacten met een momentschroevendraaier zijn aangedraaid.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Brand onstaat zelden door overbelasting of "kortsluiting" zoals ze dat in de Telegraaf altijd noemen maar meestal door spetterende/losse contacten.
Ik lijk ook een van de weinigen te zijn die groepenkasten/verdelers oplevert waarbij de contacten met een momentschroevendraaier zijn aangedraaid.

Ik monteer verdeelkasten en groepenkasten al meerdere jaren met moment schroevendraaier.
Dit is bij de netbeheerder ook al verplicht om de contacten op moment aan te draaien.
Maar je ziet helaas nog te weinig instalateurs werken op aandraaien van moment
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Brand onstaat zelden door overbelasting of "kortsluiting" zoals ze dat in de Telegraaf altijd noemen maar meestal door spetterende/losse contacten.
Ik lijk ook een van de weinigen te zijn die groepenkasten/verdelers oplevert waarbij de contacten met een momentschroevendraaier zijn aangedraaid.

ja en nee,,, even verder kijken, juist door overbelasting kunnen verbindingen los komen te zitten,,,

uiteraard is een los contact een los contact,, dat is duidelijk.

maar ik hoor bijna dagelijks,,, " o maar het werkt al jaren zo" tja al jaren de geluk gehad wasmachine/droger/div op 1 groep.

het is gewoon zaak verstandig om te gaan met electra
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
400v230v.jpg
Ik raak echt oprecht in verwarring...als dit te koop is bij allerlei winkels en met deze keurmerken erop begrijp ik niet wat hier fout aan is.

Of deze...

wago 400V.jpg

Ik wil niet het topic kapen of een uitgebreide discussie oproepen maar dit heb ik verwerkt in mijn werkplaats en vond het beide erg netjes.

oeps wat een grote afbeeldingen (in de preview zijn ze netjes klein...)
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
beste Marcel, die wago met hendel kan wel, maar in de regel gebruik je die voor soepele aders,,

die eerste foto heb ik mijn idee over gegeven.

maar je moet zeker geen excuus maken voor het zetten van een vraag,, en dat hij als forum leden even schermen met elkaar,, is totaal niet erg..

we kunnen van elkaar leren en luisteren .. en uiteindelijk doen en beslissen uit de info die er gegeven wordt.

maar bij twijfel bij electra.. dan gewoon een goede electra man er bij halen..


suc6 met je keuzes

groet robert
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Deze keer ben ik het wel met Conectra eens :D
Die Wago's met handle'tje gebruik je meestal voor soepel of een overgang van soepel naar massief.
Als alles massief is zou ik gaan voor de "standaard" steeklasdoppen of een draailas.. maar goed.. dat moet je ook kunnen, beter een goede steeklas dan een slechte draailas.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Deze keer ben ik het wel met Conectra eens :D
Die Wago's met handle'tje gebruik je meestal voor soepel of een overgang van soepel naar massief.
Als alles massief is zou ik gaan voor de "standaard" steeklasdoppen of een draailas.. maar goed.. dat moet je ook kunnen, beter een goede steeklas dan een slechte draailas.



helemaal mee eens bprosman,

ook vandaag ben ik weer getuigen geweest van een grote overbelasting.. ik heb al eens geprobeerd wat foto's te posten, maar krijg het even niet voorelkaar.... mmm ik zie nu boven de text een icoon waarmee het moet lukken,, dus zal het nog even gaan proberen..

deze pers was 35 amp afgezekerd op een cee32 nou ok prima.. maar cee half weg geschroeid en stond al geruime tijd te draaien.. zekeringen bloed heet... en uiteindelijk afgelopen maand er een aantal keer er uit.

dus werd gebeld om te komen kijken,, even de amp tang er op,, en wat denk je,, kort sondig 120amp..,, mm iets te veel ;)

oorzaak volgens mij,, ster drie hoek automaat stond erg kort afgesteld en heb m iets langer gezet,, en vermoed dat het daarmee weer verhopen moet zijn..

wees bedacht over overbelasting, en fase scheef trekken..

groet robert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.