Wat is en wat drijft een echte FESTOOLIE

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Deze punten heb ik ooit in mijn overweging mee genomen: duurzaamheid, verkrijgbaarheid spare parts en toebehoren, support, precisie, stofafzuiging, echt super trouwens.
Heb ook goedkoper spul gehad, maar dat frustreerd heul snel.
Kan mij nog goed herrinneren dat de interesse was gewekt in een losse circelzaag, aangezien je hier ook platen mee kunt zagen.
Ben alle bekende bouwmarkten langs geweest, en wat opviel is het uitgeklede assortiment.
Vaak hebben ze alleen instap machines staan, deze hebben vaak een gezette bodemplaat, die erg snel vervormd, de meeste machines hadden ook speling op de as trouwens.
Heb toen een festool machine gekocht, en nog geen dag spijt van gehad, als ik het overnieuw mocht doen, hak de 75 variant gekocht, maar je kunt niet alles hebben, en met de machine die ik nu heb , kan ik mij prima redden.
Ook in combinatie met de lineaal een super combinatie.
Nu heeft die lineaal een nadeel: als je de lijmklemmen ter bevestiging van de lineaal te strak aandraait, vervormd deze, ook als je teveel druk op de machine uitoefend, wil de zaagsnede soms net niet spot on 90 graden te zijn.
Dit zijn beperkingen waar je mee om moet leren gaan, ben zelf soms wat te snel en ruig, heb bv twee dagen terug planken van Rick gezaagd, en ze zijn net niet 90 graden, scheeld een haar.
In het verlengde van het succes van de zaagmachine en lineaal, ook andere spullen van festool aangeschaft, indien mogelijk gebruikt, dat scheelt aardig in de kosten.

Heb wel een apparte ervaring met een festool dealer in groningen gehad: wou mijn zaagmachine aanbieden, om de 90 graden aanslag opnieuw te laten calibreren, was er zelf een uur mee bezig geweest, en het stoom kwam uit mijn oren.
Was ook bereid om er voor te betalen, echter weigerde de dealer om mijn zaagmachine op te sturen.
Heb toen festool gebeld, en het verhaal voorgelegd, ook gevraagd waar ik de zaag dan wel aan kan bieden, is helemaal goed gekomen.
Kortom, je hebt bijna geen service nodig, maar als je ze nodig hebt, komt het goed, in mijn beleving dan.
Heb ook goedkoper gereedschap, en voor het doel voldoet dat uitstekend.

Ik vind de term festoolie wel wat vreemd gekozen; alsof je verslaafd kunt raken aan een merk :)
Just my 2 cents :)
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik vind de meeste machines van Festool erg flimsie ogen en voelen met al dat plastic. Nu er wat testen verschijnen blijkt naar mijn mening dat het het geld echt niet waard is. Ik heb één festool (die overigens wel erg goed bevalt), ik denk dat dat de enige gaat blijven.

Ken jij nog merken dan die geen plastic/kunststof gebruiken?

Wat bedoel je precies met: flimsie?

Dit?
flimsy
1. not strong or substantial
2. light and thin
3. unconvincing or inadequate
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Festool verkoopt ook waterpassen ed. In mijn ogen koopt alleen een festoollie die, snap niet dat die dingen 3 x zo duur moeten zijn dan bv een sola.

Voor in de werkplaats lijkt mij plug it een groot voordeel, zit je niet met allemaal kabels te werken, maar kun je met 1 afzuigslang en kabel snel werken, snap de overwegingen van Benchworks helemaal, een eventueel wat mindere machine kan in het systeem beter voldoen dan een betere machine die niet aansluit bij een systeem.
Van de systainers ben ik ook fan, heb ook veel gereedschap uit de orginele koffer gehaald en in een systainer gestopt.

Qua waterpassen snap ik hun stap ook niet.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ben erg tevreden over Festool.
Vooral over de stofafzuiging, het assortiment, en de uitstekende service.

Heb wel gebaald van de Carvex, maar dat is inmiddels ook prima opgelost, na een reparatie en vervanging. Netjes binnen de 48 uur.
Vind alleen dat stroboscoop licht rot, op de automatische stand, maar als je de versnelling zelf insteld dan weer niet.
Het schijnt dat je bij de nieuwe carvex dit uit kunt zetten.

Heb een OF 1400 bovenfrees gehad die na 5 min loeiend heet werd, en vonkte, en enorm stonk. De diepte geleiding kwam hier door los van de basis.
Stond er enorm verbaast van hoe ze dit opgelost hebben, via de dealer kwam de vertegenwoordiger bij me thuis, had op vrijdag het probleem op maandag had ik bezoek, hij erkende direkt het gebrek, hij belde naar Festool om een andere machine te regelen,
en heb zijn demo machine van hem mogen gebruiken, na 4 dagen had ik een nieuwe.
Ken geen enkel merk die dit doet.
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wat is en wat drijft een echte festoolie. Dat is iemand met te duur gereedschap die drijft op zijn lege portemonnee. :)
Een 1 festooltje bezittende houtdraaier.:rolleyes:
vr.gr Jan Pranger.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ken jij nog merken dan die geen plastic/kunststof gebruiken?

Inderdaad, ik zou zelfs durven zeggen dat Festool meer metaal gebruikt dan de meeste andere merken. de OF1010 is bijvoorbeeld meer dan 50% uit metaal.
Metaal absorbeert geen schokken, dus vandaar komt ook het delicater aspect.
Persoonlijk kijk ik ook naar waar de machine gemaakt is, praktisch alle andere merken op Mafell na, zijn nu grotendeels of totaal made in china. net zoals de Amerikaans merken dat in het verleden hebben gedaan zetten die merken nu alles op goedkoop produceren, en innovatie en kwaliteit is secundair. Je ziet wel hoe ze allemaal met 20-30 jaar achterstand alles kopiëren wat Festool doet.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat is en wat drijft een echte festoolie. Dat is iemand met te duur gereedschap die drijft op zijn lege portemonnee. :)
Een 1 festooltje bezittende houtdraaier.:rolleyes:
vr.gr Jan Pranger.

Hehe,
ik zie het zo, ik heb niet de middelen om met de laatste mercedes rond te rijden, of om de beste en duurste paneelzaag of schaafbank te kopen. Maar voor "slechts" een paar duizend euro's meer heb ik het beste gereedschap dat je maar kan vinden. Zou ik beter af zijn met een paar duizend euro's meer op mijn spaarrekening die ieder jaar minder opbrengen dan de inflatie eraf neemt? Als de machines afgeschreven zijn verkoop ik ze weer en is het bijna zeker dat je die extra waarde weer terug krijgt. je hebt de boter, en het geld van de boter :p
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik vind de meeste machines van Festool erg flimsie ogen en voelen met al dat plastic. Nu er wat testen verschijnen blijkt naar mijn mening dat het het geld echt niet waard is. Ik heb één festool (die overigens wel erg goed bevalt), ik denk dat dat de enige gaat blijven.

Als je doelt op de festool VS mafell testen, dan moet je ze toch beter lezen.
Enige nuance is hier wel op zijn plaats natuurlijk :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Ik vind het plastic aan de machines vaak niet degelijk voelen.

Ik lees de testen wel goed, en mijn interpretatie is dat het het geld vaak niet waard is. Jullie mogen best iets anders vinden, geen probleem.

Het valt me wel op dat de nadelen van Festool-machines vaak wat makkelijk worden weggepoetst ;)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Tja: elk nadeel heb z'n voordeel.....toch?? :)
Kwalitatief goed gereedschap kost gewoon geld, dat is een feit.
In mijn beleving zijn bv de zaagmachines in het prijssegment van bv de festool handcircelzagen van dezelfde goede kwaliteit.
Het is maar net welke voordelen en nadelen je tot een bepaald merk doen kiezen.
Ben zelf absoluut geen festool adept, maar wat ik van festool heb, stemd mij meer dan tevreden.

Het grote nadeel van b.v. festool, mafell, en andere grote merken, is de vaak idioot hoge prijzen die ze durfen te vragen voor accesoires.
Heb ooit eens gekeken naar schoren voor mijn MFT, en die moeten bijna 100 euro opbrengen, dacht het dus niet. :)
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Vorig jaar heb ik na veel onderzoek mijn eerste Festool aangeschaft.
Ik gebruik voor houtbewerking bijna dagelijks de bandschuurmachine en ben jaren geleden begonnen met bouwmarkt kwaliteit maar die maken teveel lawaai zijn oncontroleerbaar en na 3 maanden begeven ze het, Toen ben ik overgegaan op de Bosch PBS/GBS 75AE een zeer goed hanteerbare machine omdat de motor in lengte richting ligt, schuur resultaat is perfect maar na 6 maanden begaf de schakelaar het en dat gebeurde ieder halfjaar. Ik ben toen op zoek gegaan naar betere kwaliteit, Hitachi, makita etc, maar kwam uiteindelijk uit op de Festool BS105e, gewoon een super machine, zwaar maar zeer goed doseerbaar en handelbaar. Belangrijk is wel dat je een stofzuiger erop aansluit
want met wat vettige houtsoorten verstoppen deze machines snel van binnen omdat alle schuurstof door de machine heen moet.

Met de bandschuurmachine is bij mij het festool virus binnengeslopen, want binnen een jaar heb ik een BS75, OF2200, OF1400, HL850, TS75, CTL26E en T15 aangeschaft.

Wat mij vooral drijft is de professionalteit die het festool systeem uitstraalt, minder trillingen voorbrengen en de betere instellingen
in combinatie met geleiderails.

Voor zwaar afkorten gebruik ik een Einhell KGST330, een prima machine die maximaal 120x330mm goed haaks kan afkorten en gaat nu al meer dan 3 jaar mee. Ik heb ook zitten kijken naar een Festool Kapex 120, maar ja die kost ook meer dan 5x zoveel als de einhell.
Enige nadeel van de Einhell is dat deze slecht instelbaar is qua hoekverdraaiing maar omdat ik 99% alleen haaks afkort vond ik het prijs verschil te groot. Maar als ik meer onder hoeken moet gaan afkorten zal ik zeker een Kapex120 overwegen.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Heb ook al het e.e.a van festool, nog een oude ATF invalzaag, werkt nog perfect, een 1010 en decoupeerzaag, een ctl 26 en een klein schroefmachientje, werkt allemaal super!

denk inderdaad ook minder lang na en koop, als het in ieder geval van festool te betalen is, het liefste festool
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Tja: elk nadeel heb z'n voordeel.....toch?? :)
Heb ooit eens gekeken naar schoren voor mijn MFT, en die moeten bijna 100 euro opbrengen, dacht het dus niet. :)

Een plaat 12mm multiplex die ligt op de onderste liggers tussen de poten doet al wonderen, met 2 balkjes aan elke zijde van de ligger.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik ben ooit begonnen met meen PS200 decoupeerzaag, ongeveer dertien jaar geleden, en die doet het nog steeds en loepzuiver. Evenals de Of 1010, de oude invalzaag, TDD12, DS400 en Rotex 125. Iedere keer weer is het aanschafbedrag hoog en iedere keer is de kwaliteit van het werken (inderdaad minder trillingen, betere handling etc) en het werk het weer waard. Natuurlijk ben ik maar een hobbyist, maar ook dan geldt dat alle uren in de avond en het weekeinde waardevol zijn en ze liever spendeer aan het in één keer mooi maken van iets dan aan het nabewerken van werkstukken. Dat drijft deze festoolie (die nu overigens z'n eerste stationaire machines heeft aangeschaft...). Ik ben het overigens met zweihaak eens dat ik Festool niet slaafs volg, met name waar het accessoires betreft.
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Festool. Te duur invergelijking naar andere gevestigde merken, heb onlangs aant werk geweest met een invalzaag van makita en die beviel mij zeker zo goed als mijne festool.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Te duur gereedschap is gereedschap dat ongebruikt in de schuur staat, zegt m'n oom. :) Denk dat er meerdere goede invalzagen zijn die allemaal recht kunnen zagen. De plug it aansluiting zou voor mij de hoofdreden zijn om weer een invalzaag van festool te kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.