Dovetail doosje

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Na meerdere keren oefenen dovetails maken, eindelijk afgelopen weekend een echt projectje gemaakt. Een doos (teabox) voor mijn vrouw.
De dovetails passen redelijk, niet super maar met wat zaagsel en lijm toch netjes kunnen maken.

To do: scharnieren monteren en kleine magneetjes om de deksel straks dicht te houden.

Verbeterpunten voor de volgende keer: lijmresten blehhhh, de bodem op een andere manier inleggen, idem scharnieren. Nu piano scharnier aan de buiten kant.
Het "los zagen" van de deksel met de zaagtafel is niet vlekkeloos gegaan, de laatste zaagsnede kwam niet helemaal overeen waardoor er op een aantal plekke een "klein" kiertje is ontstaan.

IMG-20170225-WA0002.jpg20170226_133458.jpg20170226_155136.jpg20170226_155121.jpg20170226_160930.jpg20170226_180701.jpg
 
P

Pel

Guest
De zwaluwstaarten passen goed zo te zien, wel een beetje dikke bodem voor een theekistje dacht ik zo, maar goed dat hoort allemaal bij het leerproces, mooi kistje. heb je het kistje met vernis behandeld of olie?

Groet Pel.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Jachtlak gebruik ik, Pel.
De bodem is inderdaad dik, ruim 1,5cm. Ik heb nog 3mm multiplex liggen maar omdat ik geen groef had gemaakt om iets "in te leggen" had ik maar besloten om een mahonie plank te gebruiken.
Al met al ben ik erg blij met de dovetails. Ik moet nog (met bovengenoemde multiplex) verdelers maken zodat de thee niet in één grote hoop terecht komt, dat zal ik vanavond eens goed berekenen.
Door de dikke bodem en deksel is het geheel ook wat hoger geworden dan oorspronkelijk bedacht.
"reguliere" maten zijn bv 10cm hoog, die van mij si nu dus 10cm + 1,5 + 1,5 dus een dikke 13cm hoog, en 24cm b/l
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Simpel maar mooi gemaakt. Ik wou dat ik dit kon maken.

wat betreft simpel bedoel ik niet dat het makkelijk is, maar dat het eens lekker gewoon recht toe aan is.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Uiteindelijk is het helemaal niet complex McBons, het is inderdaad simpel.
Ik heb de dovetails gemaakt met behulp van David Baron dovetail jig (daar zit een magneet aan dat je zaag de juiste hoek en kanteling geeft), en met een scherpe bijtel "afgewerkt."
Wat je niet op de foto ziet is een klein latje mahonie wat ik tot zaagsel heb geschuurd om de kieren op te vullen.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Nu simpele piano scharnieren, voor de volgende wil ik van die verborgen varianten gebruiken die je ziet als de kist open gaat.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ha Traveler,

Mooi kistje, ben ook benieuwd naar het eindresultaat. Ik heb scharniertjes besteld bij Prokraft; duurde wel even, maar ze hebben wel leuke voorraad, ook klein spul (bij mijn kistje waren de wanden maar 7mm dik). Het 'dikke' scharnier was echter niet deugdelijk, ik vermoed zelfs plastic. De kleine scharniertjes doen hun werk echter prima.


31957956883_3033880d6f_z_d.jpg


Leuk project zo'n kistje, komt heel wat bij kijken: zwaluwstaartjes, ophanging van boven/onderkant, openzagen, scharniertjes.... Ik vond het een goede stageopdracht voor mezelf :)
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Helaas is de deksel krom gaan trekken, er zit nu een V in waardoor de doos niet afsluit. Tips voor de volgende keer?
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Leuk kistje hoor!

Helaas is de deksel krom gaan trekken, er zit nu een V in waardoor de doos niet afsluit. Tips voor de volgende keer?

Zelfs nog een voor deze keer :)

Zorg dat je beide zijden van je deksel gelijk behandelt bij het afwerken (dus niet alleen de buitenkant lakken) Als je dat nu alsnog doet is de kans groot dat het nog wel bijtrekt,

Voor een volgende keer:
- maak de deksel niet uit 1 deel dosse gezaagd hout maar lijm een aantal delen aan elkaar. Denk hierbij om de richting van de nerf (om en om) Als je per se 1 deel wilt hebben, neem dan kwartiers gezaagd hout.
- zorg dat het hout de luchtvochtigheid heeft van de ruimte waar het komt te staan. (dus gebruik geen nat hout, en laat het niet weken in een onverwarmde ongeisoleerde werkplaats liggen voor je het verwerkt)

Groetjes,

Tom
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dat was ook mijn eerste gedacht: is het deksel wel langs beide zijden vernist? Indien wel, zou ik er eerst de vernis af schrapen met schraapstaal, een maand laten acclimatiseren binnenshuis en dan vlak schaven en terug vernissen. Je zal wat dikte verliezen, maar in jouw geval is dit geen probleem :D Voor een volgende keer het hout laten acclimatiseren in de ruimte waar het gaat komen, en altijd terug meenemen uit werkplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.