Amish houtzagerij

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hier is een groepje bezig dat niet bezig lijkt een boom tot timmerhout te verzagen. Het grootse deel van de boom blijkt er ook niet geschikt voor maar de ogenschijnlijk nog wel geschikte delen worden met dezelde liefdeloosheid behandeld.

Heb met een mengeling van verbazing en verbijstering en ook met een stiekum plezier gekeken (er zitten een paar gevaarlijke ogenblikken in waarop de boom terug probeert te bijten :)).

mvg
klaas0639
 
P

Pel

Guest
Geen meter gezien, alles gaat schijnbaar op het oog.

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik dacht dat de amish geen machines mogen gebruiken?

Niet helemaal waar, Houtenklaas, ze gebruiken technologie spaarzaam en alleen als het hun cultuur niet in gevaar brengt. Dat is denk ik wel de beste samenvatting..

Ze mogen geen elektriciteit gebruiken. Alles dat op fossiele brandstoffen werkt, mag dus wel. Beetje onnozel eigenlijk ;)

Geen electriciteit van het hoofdnet, wel accu's. Wordt ook wel een beetje lastig om verbrandingsmotoren te laten draaien. Alles met mate en spaarzaam is het devies. Alleen als het direct nut heeft, met een primair doel, niet ter leering ende vermaeck
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Geen electriciteit van het hoofdnet, wel accu's

En hoe laden ze die accu's dan terug op? Met een generator? :) Heb wel respect voor hun levenswijze, maar ik zou nog meer respect voor ze hebben indien ze zelfvoorzienend zouden zijn met groene energie. Dat zou meteen ook een testproject zijn om te zien of het elders ook zou lukken.
Heb wel eens gelezen dat ze genetisch gewijzigde gewassen telen. Dat dan weer wel.
 

tuoh

Oud hout
Geen meter gezien, alles gaat schijnbaar op het oog.

Groet Pel.

De "meter" zit op de loopwagen in de vorm van een wiel met maataanduidingen erop. Eén klik met de hendel geeft vermoedelijk een sledeverplaatsing (naar de zaag toe) van ongeveer 1/4 duim zo te zien. De dikke stam is ook teveel van het goede voor de machine, zo een cirkelzaag is niet geschikt voor dikke bomen, daarom de omslachtige manier van werken.
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat er weinig tot geen planning aan vooraf ging, het ging er m.i. om zo snel mogelijk de stam klein te zagen, nou dat is dan ook gelukt. Over veiligheid zullen we het maar niet hebben:)

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.