Stanley Sweetheart #4

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Jos, gebruik zelf de Veritas hulp, gaat op zich goed, maar nadat ik eerst de slijphoeken had opgezocht ermee gestart. Op een 1000 steen en daarna op een 8000 steen. Wordt niet vlijmscherp en het duurde bij mij zeker wel 10-15 minuten voordat ik de klus geklaard had. Moet er niet aan denken om nu ook op deze manier alle bijtels te slijpen, ben je een halve dag druk bij wijze van spreken, blijft er geen tijd voor de klus over. Vandaar ook mijn vraag of zo'n Tormek echt een oplossing is en vooral een verkorting van de tijd die je ermee bezig bent.
Walter
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Walter,
de stap is te groot tussen je stenen
Van 1000 kun je naar 2000 of 4000 gaan , maar 8000 is te ver, zelfs naar 6000 is al af te raden. Je moet er iets tussen nemen.
Denk er aan, hoe hoger deze nummer, hoe minder materiaal de steen afneemt.
Als je slijpt op 1000, werken tot je de braam aan de andere kant kunt voelen (over de ganse lengte), dan naar 4000 en dan hoger ... 8000 of 10000.
Of de Tormek de beitels mooi gaat wetten weet ik niet, daar moet ik je het antwoord schuldig op blijven.

Ben zelf bezig aan een houten constructie en s'avonds heb ik ong 10 minuten nodig om mijn gereedschap terug scherp te zetten (2 grote steekbeitels en 3 schaafbeitels). Als een beitel in de loop van de dag bot begint te worden is dat een minuutje werk (losmaken en effe over de steen)

Jos
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Op veel manieren kun je scherpe beitels krijgen. Er zijn al vele draaidjes op dit forum aan gewijd. Ikk heb in het verleden best veel tormeks verkocht. Ben dus wel iets bevooroordeeld. Met dit systeem krijgt iederern een scherpe beitel als hij de gebruiksaanwijzing volgt. Bij de andere systemen is daar mer oefening voor nodig. Je herslijpen doe ik ook op een gewone hoogtoerige erkbankslijpmachin maar het scherphouden doe ik opde tormek. Jakost mer dan de andere slijpsystemn maar werkt perfect.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Beste Jos, bedankt voor het advies. Gebruik je de stenen met water of met olie?
Heeft iemand ervaring met het verschil?
Ik heb enkel waterstenen. Oliestenen horen naar mijn mening thuis in een werkplaats fijnmechanica waar enkel metaalbewerking gebeurd.
Wetten geeft sowieso troep, maar water is gemakkelijker op te ruimen dan olie. Knoei je water, dan veeg je het op en klaar. Olie moet je nog met ontvetter na. Hetzelfde om je handen proper te krijgen. Heb je even tussendoor gewet met een watersteen, dan is het meestal voldoende om je handen droog te maken. Hangt er olie aan, dan moet je je handen wassen met handenreiniger (zeep met korrels).
En het aanbod oliestenen is veel groter dan waterstenen.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Bedankt voor de reacties, kan ik iets mee. Ga eerst maar een grovere steen bestellen en dan nogmaals aan de slag, ondertussen toch " stiekem" naar de Tormek kijken;)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Bedankt voor de reacties, kan ik iets mee. Ga eerst maar een grovere steen bestellen en dan nogmaals aan de slag, ondertussen toch " stiekem" naar de Tormek kijken;)

leuk draadje waar ik weer wat van opsteek. Keek even wat zo'n Tormek is, toen ik het plaatje zag dacht ik: die ken ik. Pas van mijn hoogbejaarde vader gekregen en in een hoek gelegd. Nu toch met meer eerbied wat studie van maken. Accessoires zijn zoek, ook de manual maar ja.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
ik gebruik water.
De wetstenen 4000 en meer hoeven niet doordrenkt te zijn, een beetje water aan de opperlakte en klaar voor gebruik.e
Let wel, dat de smurrie niet op je hout terecht komt.. geeft vaak een "mooie" zwarte vlek :mad: die je er echt moet uit schaven, daarom hou ik het slijpen war verder van mijn werkbank.
Geen ervaring met olie.
Jos
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Het doet me goed dat Stanley na een tiental afgedwaalde jaren weer een kwaliteit product in de markt zet.
Blijkbaar is die massa plastick zooi toch niet het ultieme verdienmodel.
En ik begrijp dat de chinezen ook een betere kwaliteit waarderen.
Hiermee wordt de wereld toch weer een stukje beter!

Roeland laat ons weer zien dat we vooral niet bang moeten zijn om met nieuwe producten te experimenteren.
Een nieuw handvat, de bestaande aanpassen. Net zoals 100 jaar geleden, toen de timmerman zijn eigen gereedschap maakte.
Niet bang voor vervallen garantie enzo.
Het ziet er goed uit Roeland!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ja Stanley is weer een goede weg in geslagen met de sw serie
Kun je met een gerust hart kopen
Mvg leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.