Zelfbouw zaag/freestafel met freeslift, Incra LS Positioner en Incra Miter

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Teaser:

IMG_0539_zpslrrtawew.jpg


IMG_0538_zpstu0dlxtm.jpg


Het HPL is grof op maat gezaagd en het begint nu al op een zaagtafel te lijken.....
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Blijft je miter/t-track zo lang?!

Nee, natuurlijk niet ;). Ik heb het er even snel ingezet om het beeld compleet te maken. De track wordt afgezaagd, zodat deze gelijk loopt met de CS70. De Incra LS Positioner staat er ook nog los op en de bovenfrees en freeslift ontbreken ook nog.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Nee, natuurlijk niet ;). Ik heb het er even snel ingezet om het beeld compleet te maken. De track wordt afgezaagd, zodat deze gelijk loopt met de CS70. De Incra LS Positioner staat er ook nog los op en de bovenfrees en freeslift ontbreken ook nog.

ik zou het zo laten. heeft wel wat en je kunt er altijd je jas aan ophangen;)

even serieus, het ziet er goed uit. mooi gemaakt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Sh*t, daar gaat mijn kapstok....

IMG_0544_zpsys7elopx.jpg


IMG_0547_zps0sejvvut.jpg


Verder niet veel zichtbaar nieuws. Ik heb in de sleuven van de aluminum profielen stroken HPL aangebracht. Deze klemmen in de sleuven en zijn om de HPL platen mee vast te zetten. Niet echt spannend om te laten zien.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zo, het HPL zit er bijna op. Alleen het rechter gedeelte moet nog vastgezet worden.

IMG_0557_zpsu9fzxfoj.jpg


Maar eerst moet ik er een stuk tussenuit zagen, zodat de miter track voor de frees geplaatst kan worden.

IMG_0558_zpsgrz50sbh.jpg


Afkorten kan al :)

IMG_0561_zpsj7qsjqlk.jpg


En de LS positioner past ook.

IMG_0560_zpson4sdfex.jpg


Nog even de plaats bepalen voor de miter track en waar de bovenfrees komt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De zaagtafel is toch meer werk dan ik dacht. Met name de hardheid van de panelen zorgen voor vertragingen. Maar gelukkig ben ik weer wat verder. De T-track voor de frees zit in het bovenblad en het bovenblad zit ook vast. Dus ik kon verder met de bovenfrees en freeslift.

IMG_0577_zpsjm5b3qys.jpg


Plaatsbepaling van de bovenfrees, bevestigingsklemmen en lift. Ik had al gaten in het paneel geboord, zodat ik deze gemakkelijk vast kon schroeven.

IMG_0581_zpsf7imthur.jpg


Closeup van de lift

IMG_0585_zpsz3degl2b.jpg


En gemonteerd :)

Nog te doen:
- Overgangen van zaagtafel naar HPL iets dunner frezen en monteren
- Incra LS positioner monteren
- Stopcontact en schakelaar voor de frees installeren
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zoiets met de frees wilde ik ook in mijn werkbank maken.
Ik zie dat je de hoogte verstelling op 1 van de "poten" heb.
Zal je dan geen probleem hebben dat de frees krom trekt als het ware.
Niet helemaal haaks bedoel ik dan. Zou het niet beter zijn om hem in het midden van de frees te doen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zoiets met de frees wilde ik ook in mijn werkbank maken.
Ik zie dat je de hoogte verstelling op 1 van de "poten" heb.
Zal je dan geen probleem hebben dat de frees krom trekt als het ware.
Niet helemaal haaks bedoel ik dan. Zou het niet beter zijn om hem in het midden van de frees te doen.

Nee, dat is geen probleem. De lift is van mijn oude zaagtafel en daar was het ook geen probleem. Bovendien heb ik mij gebaseerd op het ontwerp van de Festool freeslift voor de CMS module en die gebruikt hetzelfde principe.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Atmoz, je bent altijd welkom!

Voor de lift heb ik inderdaad een BF10 en BK10 gebruikt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Poeh, de build is bijna ten einde. Vandaag ben ik aan de installatie van de LS Positioner begonnen. Eerst natuurlijk de positie uittekenen:

IMG_0589_zps3stnqhab.jpg


IMG_0591_zpsyhovnglj.jpg


Het installeren van de LS Positioner is verder een fluitje van een cent. Daarna ben ik met de laatste stukken HPL begonnen. Deze waren iets te dik om gelijk met de CS70 te liggen, dus ik heb ze over de bovenfrees gehaald. Tijdens het bouwen van deze zaag/freestafel heb ik de LS Positioner een paar keer gemist. Heel fijn dat ik er nu weer mee kan werken!

IMG_0590_zpsckz2izsm.jpg


Het HPL steekt over de rand van de CS70 om zo een goede overgang tussen het HPL en de CS70 te creëren.

IMG_0594_zpsshp3f4p8.jpg


Detail van de OF1010 frees onder de tafel.

Geen enkel build kan zonder fouten. En natuurlijk gebeuren die als je bij klaar bent. In dit geval was de oorzaak een lager van een freesbitje dat de HPL niet raakte:

IMG_0596_zps2gi1xdyx.jpg


IMG_0593_zpslhiihpdi.jpg


Nog eens een overzicht van de hele tafel.

Nog te doen:
- Installeren van het stopcontact en powerknop voor de frees.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
En nu met schakelaar:

IMG_0607_zpswpxvqg7f.jpg


Het stopcontact moet ik nog iets beter vast zetten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
En nog wat details:

P3298196_zpspuiycpdc.jpg


P3298192_zpsht1r85uc.jpg


IMG_0618_zpsggjabqrn.jpg


IMG_0616_zpsg4ztw8fy.jpg


1P3298204_zpsbcelsttf.jpg


P3298201_zps9avnsers.jpg


IMG_0611_zps9546shby.jpg


Link is de kop van de bout (imbus) om de hoogte van de frees in te stellen.

IMG_0610_zpscrs3anpp.jpg


IMG_0613_zpsbwdkhzlq.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hoe zit de bevestiging van de lift op de freesmachine in elkaar? Ik zie een grijze cilinder oid?

Die grijze cilinder is een onderdeel van de bovenfrees. In deze grijze cilinder zit een geleidestang van de frees. Op de lift zit een bakje van wit HPL, zoals te zien is op deze oudere foto:

IMG_2452_zpszqbnzpom.jpg


Dat witte bakje duwt tegen de de grijze cilinder en duwt daarmee de frees omhoog. Door de andere kant op te draaien gaat het bakje naar beneden en door de zwaartekracht en de veer in de OF1010 gaat de freesbit naar benden. Zo doet Festool het ook in haar CMS Router systeem:

CMS+8-12+002sm.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.112
241
Goeree-Overflakkee
Dank je. Dat zit handiger in elkaar dan bij mijn machine. Hier zit het aan te drukken punt heel dicht bij je spil.

Hier kan je ook makkelijk een digitale uitlezing op zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.