Zelfbouw zaag/freestafel met freeslift, Incra LS Positioner en Incra Miter

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Nadat ik vorig jaar deze zaagtafel als test heb gemaakt, is het nu tijd voor een echte zaagtafel. Mijn oude zaagtafel voldeed. Zelfs te goed. Ik gebruikte deze zo vaak, dat ik het moe werd de invalzaag er steeds uit te moeten halen. Daarnaast kon ik een goedkope CS70 kopen, waardoor de beslissing snel gemaakt was.

Het ontwerpen duurder langer. Bij het ontwerp wilde ik mij Incra LS Positioner en Incra Miter blijven gebruiken. Daarnaast had ik voor mijn vorige zaagtafel een freeslift gemaakt voor mijn Festool OF10. Beiden wilde ik blijven gebruiken. Het was duidelijk dat ik met profielen van Item24 wilde werken en er komt een blad van HPL op. Ik heb verschillende ontwerpen overwogen, waaronder dit ontwerp met inklapbare vleugels. Echter was dit door de verschillende scharnieren erg duur en had ik twijfel of de zijdelingse beweging in de scharnieren geen invloed hadden op de nauwkeurigheid.

zaagtafel%201_zps88s3lhon.jpg

[SUP]Eerste ontwerp[/SUP]

Vandaar dat ik tot dit ontwerp kwam. De Triton en inlegplaat zijn tijdens het ontwerpen gesneuveld. Ik kan deze altijd later weer toevoegen. Het ontwerp heeft een inklapbare tafelverlenging, waardoor de tafel maar een beperkte ruimte inneemt. Deze verlenging kan gemakkelijk los gemaakt worden en dan als tafelverbreder worden gebruikt.

Zaagtafel%20DEF%201_zpsome6t3zm.jpg


Zaagtafel%20DEF%204_zpsmu0ho0wp.jpg


Zaagtafel%20DEF%205_zps0cm1aon5.jpg


Zaagtafel%20DEF%202_zpsrxfraghe.jpg


Het frame:

Zaagtafel%20FRAME%20zonder%20CS70%20DEF%201_zpstptkbflg.jpg


Zaagtafel%20FRAME%20zonder%20CS70%20DEF%202_zpstnojjdsn.jpg


De twee poten voor de verlenging en bij de frees zijn waarschijnlijk niet nodig. Het geheel is zwaar en sterk genoeg om te blijven staan, ook bij het frezen. De klem in het scharnier kan 70KG houden, dus dat zal ook geen probleem zijn.

Zaagtafel%20DEF%203_zpsn7nwvtiu.jpg


In het blad van de CS70 wil ik een sleuf maken zodat er een Incra Miter/T-Track in pas, zodat ik mijn Incra miter kan gebruiken. Dit staat nog niet op de tekening.

- - - Updated - - -

Het “speelgoed” is gearriveerd.

IMG_0477_zpslgw9vykq.jpg


IMG_0479_zpskbo40tsi.jpg


IMG_0478_zpsagqskhit.jpg


IMG_0480_zpspwiwqg6v.jpg
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Natuurlijk kon ik niet wachten met en ben ik direct aan de slag gegaan. Als eerste met het tappen van schroefdraad.

IMG_0481_zpswotmy6is.jpg


[SUP](ik was vergeten om een foto van het tappen, dus heb ik de tap er opnieuw ingezet. Zoals ik nu zie behoorlijk schuin ;) )
[/SUP]
De profielen van Item zijn duur, maar werken heel fijn. Het enige dat je hoeft te doen is draad te tappen en soms een gat boren.

IMG_0484_zpsiz1h3uqx.jpg


IMG_0488_zpsdclutpet.jpg
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
handiger om te tappen vind ik altijd met de accuboormachine,wat Glassex als smering/lossingsmiddel en ook makkelijker recht te houden
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
handiger om te tappen vind ik altijd met de accuboormachine,wat Glassex als smering/lossingsmiddel en ook makkelijker recht te houden

Dat had inderdaad ook gekund. Maar ik heb geen tap voor in mijn boormachine, terwijl ik deze hele goede set van mijn werk kon lenen. Ik heb WD40 gebruikt als smeringsmiddel. Niet ideaal, maar voor aluminium voldoet het zeker.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Op de laatste foto van de profielen lijkt het wel dat deze niet in 1 lijn ligt (vlak) en achterover trekt.
Bij tappen een klos hout nemen en er een gat in boren op juiste maat van de tap en dit boven je gat plaatsen,dan tap je veel rechter dan uit de hand omdat je dan al steun hebt.
Ziet er goed uit met die profielen,ook mooi met die 45 graden stukken!
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Op de laatste foto van de profielen lijkt het wel dat deze niet in 1 lijn ligt (vlak) en achterover trekt.
Bij tappen een klos hout nemen en er een gat in boren op juiste maat van de tap en dit boven je gat plaatsen,dan tap je veel rechter dan uit de hand omdat je dan al steun hebt.
Ziet er goed uit met die profielen,ook mooi met die 45 graden stukken!

Ik zie het. De stukken liggen wel in hetzelfde vlak. Ik vermoed dat het door de reflectie anders lijkt. Het kopse profiel lag niet hele tegen het andere profiel aan. Het was een kwestie van de schroef aandraaien....

De gaten heb ik met een kolomboor geboord, dus die zijn wel recht. Het verbindingssysteem werkt ook een beetje anders dan de meeste gewend zijn. Het gat is enkel om met een imbussleutel bij de schroef te kunnen. Zie de video.


Het verbindingssysteem in de video is de standaardverbinding, ze hebben nog andere verbindingen, zoals de automatische en universele.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Kan je de foto's ook via deze site plaatsen? Zo kan ik ze niet zien. En dan blijven ze ook zichtbaar als ze van fotobucket afgehaald worden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Kan je de foto's ook via deze site plaatsen? Zo kan ik ze niet zien. En dan blijven ze ook zichtbaar als ze van fotobucket afgehaald worden.

Ik ben daar niet zo voor, omdat de resolutie van de foto's achteruit gaat als ik ze rechtstreeks plaats. Bovendien ben ik al vaker foto's "verloren" die ik hier rechtstreeks had geplaatst. Waarom kun je de foto's niet zien?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Inderdaad... Er zijn talloze leuke topics van zelfs 2011-12 al waar de foto's van verdwenen zijn, ondanks het hier te uploaden. Ik blijf het ook raar vinden dat er zo 'veel' mensen zijn die het niet zien. Komt veelal door de netwerk policy op hun werkplaats. Thuis kan het bijna niet meer zijn dat een aanpassing doen in de firewall of beveiliging.

On-topic: ik blijf telkens met veel bewondering kijken naar de bouwwerken met dergelijke profielen. Ooit op een dag....
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Foto's die direct op het forum zijn geplaatst, zijn alleen zichtbaar als je bent ingelogd.

Item is prachtig spul om mee te werken. Samen met Bosch de enige echte machinebouwprofielen. In de industrie kom je bijna niet anders tegen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Inderdaad... Er zijn talloze leuke topics van zelfs 2011-12 al waar de foto's van verdwenen zijn, ondanks het hier te uploaden. Ik blijf het ook raar vinden dat er zo 'veel' mensen zijn die het niet zien. Komt veelal door de netwerk policy op hun werkplaats. Thuis kan het bijna niet meer zijn dat een aanpassing doen in de firewall of beveiliging.

On-topic: ik blijf telkens met veel bewondering kijken naar de bouwwerken met dergelijke profielen. Ooit op een dag....

Petrolhead, je ben altijd welkom om een keer naar de profielen te kijken en te zien wat er mogelijk is. Maar pas op, je wens om er mee te willen werken zal alleen maar groter worden. Ik zag de profielen bij Atmoz en wilde er daarna ook mee werken....

Foto's die direct op het forum zijn geplaatst, zijn alleen zichtbaar als je bent ingelogd.

Item is prachtig spul om mee te werken. Samen met Bosch de enige echte machinebouwprofielen. In de industrie kom je bijna niet anders tegen.

Ja, de profielen werken inderdaad heel snel en fijn. Het ontwerpen was een klus, omdat ik geen ervaring had met de verbindingen (en niet met Sketchup), maar verder werkt het heel goed. De verbindingen zijn heel stevig. Het hele systeem is zeer doordacht.

Dit topic is meer en meer een reclame voor Item aan het worden. Misschien moet ik maar eens vragen om sponsoring ;)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vandaag heb ik verder gewerkt aan het frame en dat is ondertussen af! De CS70 heb ik er tijdelijk opgezet, om te zien of alles past. Gelukkig past alles.

IMG_0494_zpsakexonup.jpg


Hier met ingeklapte tafelverlenging. Ik ben nog niet tevreden met de klem op het scharnier. Deze zou 700N moeten houden, maar het houdt met moeite het frame omhoog. Ik ga eens contact opnemen met de vertegenwoordiger van Item. Het is op zich geen groot probleem, want ik heb een poot die ik eronder kan zetten.

IMG_0495_zpsbiwnbhtw.jpg


Uitgeklapte tafenverlenging:

IMG_0496_zpsu73bvqzs.jpg


De tafelverlenging kan ook als tafelverbreding gebruikt worden. Het omzetten is 30 seconden werk.

IMG_0498_zpsxabnubw2.jpg


Al met al een positieve eerste ervaring met de profielen van Item. Het was wat zoeken hoe de scharnieren bevestigd moesten worden. Verder is er weinig fout gegaan, behalve 1 afgebroken boutje en 1 verkeerd geboord gat. Wel moet ik nog 2 automatische verbinders bestellen, want ik heb een ontwerpfoutje gemaakt.

Nu verder met het HPL. Ik had gehoopt dat dit vandaag zou arriveren, maar vanwege carnaval is dat niet gebeurd....
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Erg gaaf weer dit project.
Wat een coole 3D tekeningen en foto's.

Mooie profielen he, ik wist dat het aanstekelijk zou zijn :cool:
Is ook veel te mooi spul om niet eens iet mee te maken.

Wat betreft die automatische verbinders: die heb ik misschien wel voor je. Tenminste, ik kan me herinneren dat ik een hele raffel verbinders etc... bij Maurice had besteld.
Spaart je ook wat (€ 15,- toch?) verzendkosten uit....

Hoor 't wel :D (heb je trouwens net ook weer terug gemaild).

Veel succes met je project, ik kom het binnenkort écht eens bekijken!!

Grtz,

Atmoz


[edit]

Ik zag dat je eventueel nog stelvoeten zocht. Is dit niets?
https://www.ooshopping.nl/klusmater...x-30-mm.p.3545040/{stelvoet}/l.relevance.desc
(en zo zijn er wel meer zeer goedkoop te vinden op 't net...)
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ha Atmoz,

Bedankt voor het aanbod, maar denk dat ik ze toch gewoon bij Item bestel. Ik moet naast de automatische verbinders ook nog 2 stelpoten en wat glijmoeren. De stelpoten op jouw link zijn heel goedkoop, maar met de verzendkosten even duur als de stelpoten bij Item. Dan ga ik liever voor die van Item. Maurice heeft de profielen zelf gebracht, dus ik had geen verzendkosten. Hopelijk wil hij dat nu nog eens doen.

Kom snel maar eens langs! En schiet eens op mijn jouw nieuwe bedrijfje. Ik hou er niet van om in spanning gehouden te worden ;)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Bedankt! Er is al een webwinkel die voorzichtig interesse heeft getoond in de mogelijkheid om het als bouwpakket aan te kunnen bieden. Ik weet niet of dit praktisch haalbaar is en zal het daarom vooral maar vooral als compliment zien. Misschien moet ik Festool ook maar een mailtje sturen als de tafel af is.....

Vadaag is het HPL geleverd, maar ik twijfel of ik morgen of het weekend tijd heb om verder te werken. Waarschijnlijk moeten jullie dus nog even wachten op de volgende update...
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Kan me voorstellen dat ze/je/er een aantal vaakgebruikte zaagtafels (DW745, 7491, Bosch GTS/PTS enne.....?) kunnen worden genomen en daaromheen een aantal ontwerpen maken en die als bouwpakket aanbieden. Datgezegd is het zeker zo leuk om zelf te kijken hoe je het met die profielen zelf zo kan maken dat het voor je werkt....

Zag ik op de item24 site nu ook wat lineaire geleiders om .... een roltafel te maken?!

Afijn, we volgen het op de voet!
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Kan me voorstellen dat ze/je/er een aantal vaakgebruikte zaagtafels (DW745, 7491, Bosch GTS/PTS enne.....?) kunnen worden genomen en daaromheen een aantal ontwerpen maken en die als bouwpakket aanbieden. Datgezegd is het zeker zo leuk om zelf te kijken hoe je het met die profielen zelf zo kan maken dat het voor je werkt....

Zag ik op de item24 site nu ook wat lineaire geleiders om .... een roltafel te maken?!

Afijn, we volgen het op de voet!

Laten we niet te veel vooruit lopen op de zaken. Een dergelijk bouwpakket is niet heel eenvoudig te maken en al helemaal niet voor zaagtafels met een rack and pinionssyteem als de Dewalt 745/7491. Tenzij je R&P-systeem natuurlijk vervangt door de LS Positioner.

Mijn doel is om een relatief compacte zaagtafel te maken en ik zag geen mogelijkheid om een roltafel toe te voegen en het toch compact te houden. De CS70 heeft een trekfunctie van ong. 45 cm. Wil een roltafel iets toevoegen, dan zou deze aanzienlijk langer moeten zijn. Nu is de zaagtafel ong 80 cm diep en 130 cm breed.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vandaag heb ik onverwacht toch tijd gehad om verder te werken aan de zaagtafel. Ik ben nog niet begonnen aan het HPL, omdat ik twijfel of ik er een apart zaagblad voor ga kopen. Daarom ben ik maar begonnen met de Incra Miter / T-track. Ondertussen ben ik meer een metaalbewerker dan een houtbewerker. Ik ben vergeten een foto te maken van het begin, dus dit is een foto na de eerste stap:

IMG_0502_zpszwb3hh0s.jpg



Vervolgens van een van de aluminium stukken die onderdeel is van het bovenblad een strook van 4,5 cm afgehaald om ruimte te maken van de Incra track:

IMG_0503_zpswc6bhgr3.jpg


Een stuk uit het frame van de CS70 gezaagd en gevijld:

IMG_0504_zps914q8kn6.jpg


En de Incra Track erin geplaatst:

IMG_0505_zpshyc0n4kd.jpg


De Incra Track is precies even dik als het aluminium stuk van de bovenblad, dus alles ligt mooi gelijk:

IMG_0506_zpspnxu3ifl.jpg


En nog een hulpmiddel gemaakt om de track precies evenwijdig met (de trekfunctie van) het zaagblad te laten lopen:

IMG_0507_zpsuirrv6bt.jpg


Ik moet zeggen dat die voor mij wel een spannend onderdeel was. Aangezien ik geen metaalbewerker was had ik twijfel om een zaag in het frame van de CS70 te zetten. Voor het zagen in het bovenblad van de CS70 had ik minder schrik, omdat je dat onderdeel gemakkelijk en relatief goedkoop (€70) kunt bijbestellen. Maar het is mij meegevallen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.