Nog een kleine PVA-lijmtest

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Vergelijkend lijmtestje PVA
Omdat ik een ongeveer een jaar oude flacon Bison PVA D3 had waarvan ik vreesde dat het vorstschade had en twee nieuwe flacons heb ik een vergelijkend testje gedaan. De vorige lijmtest
http://www.woodworking.nl/showthread.php?20708-Vergelijkend-lijmtestje-PVA-Beenderlijm met zijn verbazende reproduceerbaarheid, heeft me daartoe gestimuleerd.
De testsamples
Als houtsoort gebruikte ik weer vurenhout. De lijmvlakken zijn ongeschuurd, vers van de lintzaag
De testopstelling:
Lijmtest2.jpg
NB: de afmetingen van de lijmvlakken wijken iets af van mijn beenderlijm/PVA-testje

De resultaten
sample
breukmoment
opmerkingen
PVA #A (nieuwe lijm, Bison D3)
21 kg x0,305 m = 6,4 kgm

PVA #B (nieuwe lijm;Bison D3)
22 kg x 0,305 m = 6,7 kgm

PVA #C (1 jaar oude lijm, Bison D3)
21 kg x 0,305 m = 6,4 kgm


lijmtest_2_feb2017.jpg

Conclusies
Net als bij het Beenderlijm/PVA-testje. is van spreiding nauwelijks sprake. Maakt me wat sceptisch. Bovendien lijkt het hout wat te zwak voor deze lijmtest. Maar een bevroren lijm zou er echt uitgesprongen zijn. Kortom, ik weet voldoende om alle drie flacons gerust te kunnen gebruiken.

Hoewel ik dus sceptisch ben,deel ik het toch maar. Misschien stimuleert het ook anderen.

mvg
klaas0637
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Ik vroeg me laatst ook af of ik de lijm die bevroren is geweest nog kon gebruiken. Kan ik nu met een gerust hart doen. Dank!
 

tuoh

Oud hout
Ik vroeg me laatst ook af of ik de lijm die bevroren is geweest nog kon gebruiken. Kan ik nu met een gerust hart doen. Dank!

Bovenstaande is wel wat kort door de bocht vrees ik, best nog eens goed lezen wat er staat bij de beschrijving bovenaan. Men VREESDE voor een bevroren lijm, de test maakt wel duidelijk dat dit niet het geval was:p
Waarom zou je in hemelsnaam het risico willen nemen om een werkstuk met een slechte lijm te willen lijmen met een groot risico op falen van de lijmvoeg?????? Veel besparen ga je niet doen op deze manier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.