Festool CXS probleem

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Geen CXS maar een T15-3 en alle vier de meegeleverde koppen zijn slingervrij. Wel vind ik dat er per bithouder een minimaal verschil zit. De bithouder die wat uitslag had deed dit ook in een Makita en Bosch accuschroefmachine.

Gewoon terug naar de leverancier waar je de machine gekocht heb. Die is in eerste instantie het aanspreekpunt.

Geen kritiek op Festool? Onzin, natuurlijk mag je kritiek hebben en mijn ervaring is dat als er iets niet goed is of een machine fouten bevat dat dit serieus wordt opgelost. Zie topic over de Kapex 120 die zonder morren werd omgeruild.

De enige kritiek die ik zou kunnen bedenken is dat er figuren zijn die in de veronderstelling leven dat er met Festool niets mis mag/kan gaan. Zodra dit wel aan de orde is dan........ ;)
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Ik heb de test gedaan met boren van Labor Holland. Geen idee of die tot de premium merken behoren.

En ik geef je gelijk Huib. Overal kan iets aan schelen, ook bij Festool. In mijn geval is dat nu gewoon jammer :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Zodra je andere boren dan die van Festool (en een paar andere, gaat te ver dat nu uit te leggen) in een Centrotec-kop duwt heb je een probleem. Het Centrotec-systeem is gebaseerd op twee 'ringen' van kogels die in smallere delen van de bits/boren vallen. Peter Parfitt heeft een mooi verklarend filmpje op YouTube.
Als je boor niet net die exacte versmallingen heeft past het dus niet strak in de kop. En heb je een probleem.

Wat anders is als je een 'chuck' gebruikt, die ook bij de CXS meegeleverd wordt, waarmee je een keur aan bits en boren kunt gebruiken (mits maximaal 10 mm in doorsnede). Als je daarmee ook 'wobble' hebt, is de machine niet oké & moet je die gewoonweg retourneren. Festool doet daar niet moeilijk over (30-dage terug garantie, die trouwens in de VS op de helling gaat, heb ik begrepen).
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Net een eerste mail van festool gekregen. Mijn vraag gewoon ontweken en een standaard e-mailtje teruggestuurd met een link naar al hun dealers...

Edit: Op hulp van Festool zelf moet ik niet rekenen. Ik moet de dealer aanspreken.
 
Laatst bewerkt:

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Edit: Op hulp van Festool zelf moet ik niet rekenen. Ik moet de dealer aanspreken.
Klopt, ik weet niet of je uit NL of uit BE komt (recht) maar je hebt een (koop) overeenkomst met een dealer/leverancier, Festool is voor jou geen partij.
Je leverancier moet je een garantieclaim neerleggen. Dat heeft overigens niets met Festool van doen maar met alle winkeliers/leveranciers.
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Inderdaad,

je moet natuurlijk doen wat je zelf het beste vindt, maar ik zou gewoon heel simpel terug gaan met die machine. Je bent er gewoon niet tevreden mee en dat vindt ik heel logisch, andere mensen hebben misschien weer een andere mening maar dat maakt niet uit. Dit is gewoon niet de qualiteit die je van Festool verwacht dus dat moet gewoon opgelost worden. Moeilijker zou ik het niet maken. Daarnaast heb je het recht om binnen dertig dagen te retourneren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt, ik weet niet of je uit NL of uit BE komt (recht) maar je hebt een (koop) overeenkomst met een dealer/leverancier, Festool is voor jou geen partij.
Je leverancier moet je een garantieclaim neerleggen. Dat heeft overigens niets met Festool van doen maar met alle winkeliers/leveranciers.

Dat
is toch eigenlijk vreemd, want festool is de gene die 30 dagen terug garantie verleend, wat moet je dan als je leverancier niet wil meewerken ?
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Dat is toch eigenlijk vreemd, want festool is de gene die 30 dagen terug garantie verleend, wat moet je dan als je leverancier niet wil meewerken ?
De leverancier (schriftelijk) in gebreke stellen , en m (ook schriftelijk) manen een "conform" product te verlenen binnen een redelijke termijn, of anders de koop te ontbinden.
Daar begin je mee.
Die 30 dagen terug garantie zal Festool aan de winkelier verlenen die m vervolgens "doorgeeft". Je hebt nu eenmaal (juridisch) niets met je leverancier te maken.
Overigens zou Festool bij een "onwillige leverancier" wel kunnen bemiddelen. Bij "A" merken zie je vaak dat je niet zomaar dealer wordt dus dat zal wel loslopen.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Vandaag contact gehad met de dealer die op hun beurt contact opgenomen hebben met Festool. Ik stuur de CXS terug en zij bekijken of ze hem maken of een nieuwe sturen. Ik hou jullie op de hoogte.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Wat ik niet snap is waarom je niet gewoon de retourprocedure opstart en een nieuwe bij dezelfde leverancier bestelt. Dat is een van de unique selling points van festool: proefdraaien en zonder reden retourneren als het product niet bevalt. Ook al heb je niet online gekocht. Zelf heb ik hier geen ervaring mee bij festool, lees nooit gebruik van gemaakt, maar in jouw geval zou ik echt geen minuut twijfelen. Immers je bent nu je machine kwijt (voor hoe lang?) en met een beetje pech krijg je na lang wachten een gerepareerde machine terug.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik weet niet of ik een gemaakte zou accepteren, op 1 of andere manier zou ik dan toch het gevoel houden dat het een maandagmorgen exemplaar is en blijft....dus wat komt daarna ?

Ik zou zeggen, lever hem in onder het motto 30 dgn en koop daarna een nieuwe of eis meteen een nieuwe (schrijf wel even het serienummer op ;-)

[edit] twee zielen 1 gedacht zie ik
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Ik heb hem wel online gekocht maar dat maakt waarschijnlijk geen verschil voor de niet tevreden geld terug procedure?
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Online gekocht kun je binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen retourneren (in NL).
Zou ik ook doen, terugsturen en (ergens anders?) nieuwe bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.