Festool CXS probleem

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Na maanden twijfelen heb ik vorige week een CXS besteld. Vandaag binnen gekregen en meteen aan het werk gezet. Ik vrees echter dat ik een toestel met een defect ontvangen heb.
Als ik de machine aanzet, merk ik dat een serieus wat "wobble" op de bit zit. Hij gaat heen en weer. Ik heb wat filmpjes gemaakt. Misschien kunnen de CXS eigenaars mij vertellen of dit normaal is?
Ik heb enkel nog maar geschroeft, maar ik vrees bv dat accuraat boren hiermee moeilijk zal worden?

https://www.youtube.com/watch?v=H_--h79VIxc

https://www.youtube.com/watch?v=X1uuj8Ut_Wo

https://www.youtube.com/watch?v=e3tNqupS7z4
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Het lijkt of het voornamelijk is als je de fast fix kop erop heb. Maar dat is moeilijk om te zien. Er mee terug gaan is nooit erg natuurlijk.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Lijkt me duidelijk, gelijk mee terug gaan. Dit hoort echt niet en zeker niet bij een Festool. Als je zulke dingen voor lief gaat nemen kan je net zo goed een ander merk kopen want er zit toch echt wel een flinke slag in. Ik heb sinds kort de t 18 van festool maar die is loepzuiver en dat is ook de eerste accutol die ik had die zo was.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Voor de prijs mag ik inderdaad wel meer verwachten. Ik heb dus weeral "geluk" en eentje gekocht die op maandag gemaakt is. Morgen eens proberen boren maar ik vrees het ergste.. Terugsturen dan maar. Balen!
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Terugsturen!
Heb zelf al 5 jaar een CXS in gebruik en het is een zeer goede machine.
Je hebt gewoon de pech dat je een maandagmorgen-machine gekregen hebt.
In totaal heb ik 4 boor/schroefmachines (Festool, Milwaukee en Metabo) en ik betrap me er keer op keer op dat ik steeds naar die CXS grijp :)
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
IK lees dat iemand totaal geen festool fan is!!! tja dat mag natuurlijk maar het is gewoon zeer goed spul in de regel. heb in bijna 30 jaar nooit is stuk gehad, de schroeftollen gaan na genoeg met gemak 30 jaar mee of wel niet langer (uiteraard niet de accu)

maar ik zou hem idd eerst proberen,, onbelast kan het er idd anders uit zien,, maar wat ik lees van gelijk terug sturen ,,,, probeer het eerst voor er wat van te vinden..

suc 6

groet robert
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Terug sturen dat ding. Ik heb diverse Festool accu schroef/boormachines en dit komt me niet bekend voor. Die zijn allemaal loepzuiver.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Bedankt voor de reacties mannen. Ik heb deze vraag ook gelanceerd op de Festool owners group, en daar zijn ze blijkbaar van mening dat dit normaal is?! Ik heb Festool reeds een bericht gestuurd en gevraagd wat zij ervan vinden. Ik ben benieuwd. Het toestel ligt echt goed in de hand, komt zeer kwalitatief over maar moet natuurlijk ook zo werken.

Edit: net even een test gedaan met een kleine boor. Volgens mij zit er toch echt een slag in. Of verwacht ik er teveel van?

https://www.youtube.com/watch?v=hbhqHyD_VNI
 
Laatst bewerkt:

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Vind m toch aardig slingeren als ik eerlijk moet zijn en met de boor bij de Schacht anders zou je nog kunnen denken dat de boor krom was.
Hier mijn Worx met een 2mm boortje.

https://www.youtube.com/watch?v=wyHvjS5KXlU

Op een Festool forum (durven) vragen of er iets zou mis zou kunnen zijn met (de kwaliteit van) een Festool CXS is natuurlijk ook vloeken in de kerk. :p
Kritiek op Festool durf ik hier al bijna niet :p
 
Laatst bewerkt:

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Als jij er zorgen over hebt dan idd terug sturen, festool heeft het echt hoog op met mensen die vermoeden dat er iets is, laat ons even weten wat er uit is gekomen.

altijd weer leerzaam voor de andere forum leden..
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Kritiek op elk merk moet kunnen, en zeker de premium merken. Ik heb de vraagvdaar ook gesteld, omdat er ginds veel CXS gebruikers zitten. Als ik jou filmpje bekijk, merk ik toch een groot verschil. Ik ben benieuwd wat Festool hierover te vertellen heeft.
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Mag ik vragen welke houtboor je gebruikt. Heb er zelf een paar van eco-tools en als ik deze in mijn festool pdc doe word je ook niet echt vrolijk.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
even een paar vragen:

Als je alleen de bithouder er in doet en rond draait is hij dan wel recht. Want het bitje kan ook een vertekend beeld geven en is het boortje wel recht?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Rondloop controleren doe je natuurlijk niet met een bitje of bithouder. Voor schroeven is de nauwkeurigheid ook helemaal niet nodig. Plaats er een goede boor in en kijk dan nog eens.

De vraag stellen op de Festool Owners Group heeft niet zo veel zin, daar weten ze er ook niet zo veel van. Ik heb daar ook wel eens wat op geplaatst, maar de gemiddelde Amerikaanse gebruiker daar is de nauwkeurigheid en precisie van Europese spullen niet zo gewend als dat wij hier zijn, en vinden Festool dus per definitie de heilige graal. Ook Festool maakt fouten, maar lost ze meestal ook goed op, daar gaat het uiteindelijk om.

De Festool service hier staat als goed bekend, dus als je twijfelt kun je het apparaat altijd ter beoordeling opsturen. Maar doe je eigen controle wel met een zuiver stuk gereedschap, een bithouder is dat zeker niet en daar kun je dus ook geen conclusies uit trekken.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
De test op het filmpje was indd met een boor van eco tools. Maar heb verschillende boren geprobeerd van andere merken, met hetzelfde resultaat. Ofwel zijn ze allemaal slecht, wat natuurlijk ook kan.. Op de eerste filmpjes zie je trouwens ook de PH bit van Festool zelf serieus wiebelen. Straks nog eens een vergelijkende test met mijn Bosch accu proberen doen.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Rondloop controleren doe je natuurlijk niet met een bitje of bithouder. Voor schroeven is de nauwkeurigheid ook helemaal niet nodig. Plaats er een goede boor in en kijk dan nog eens.

De vraag stellen op de Festool Owners Group heeft niet zo veel zin, daar weten ze er ook niet zo veel van. Ik heb daar ook wel eens wat op geplaatst, maar de gemiddelde Amerikaanse gebruiker daar is de nauwkeurigheid en precisie van Europese spullen niet zo gewend als dat wij hier zijn, en vinden Festool dus per definitie de heilige graal. Ook Festool maakt fouten, maar lost ze meestal ook goed op, daar gaat het uiteindelijk om.

De Festool service hier staat als goed bekend, dus als je twijfelt kun je het apparaat altijd ter beoordeling opsturen. Maar doe je eigen controle wel met een zuiver stuk gereedschap, een bithouder is dat zeker niet en daar kun je dus ook geen conclusies uit trekken.

William, wat moet ik verstaan onder een goede boor?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je de test doet met een boor waar een zeskant bitaansluiting aan zit, dan zijn de boren van Festool zelf uiteraard geschikt, maar een Heller, Alpen of Famag boor is ook van goede kwaliteit.
Je kunt wel de hoge rondloop willen hebben, maar deze bereik je alleen met goed gereedschap.

Hoe Ecotools zich verhoudt met de boren weet ik niet, maar ik zou er niet op vertrouwen dat die zo goed lopen als de A-merk boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.