populieren multiplex als wandbekleding

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Beste mensen,

Voor het tiny house dat ik aan het bouwen ben wil ik 9 mm populieren multiplex als wandbekleding. Dit vanwege het lage gewicht.
Nu wil ik deze liefst zo op de raggels monteren dat je de bevestiging niet kan zien omdat ik de platen wil afwerken met een transparante beits.

Lijmen gaat het niet worden omdat het niet te klemmen is.
Het wordt dus schroeven of nagelen. Voor het nagelen denk ik dan aan bolkopspijkers welke ik met de hand wegdrevel. Bij schroeven kan ik de schroefgaten dicht smeren met een mengsel van populieren zaagsel en witte houtlijm. Bij dat laatste vraag ik met af of er geen vlekken ontstaan door de plamuur.

Wat raden jullie aan? Hebben jullie nog goede ideeën?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Lijmen gaat prima op raggels met montagelijm.
Even aanduwen en het zit muurvast.
Wel even goed de gebruiksaanwijzing lezen.
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Lijmen? Echt? Zou wel heel fijn zijn. Welke lijm adviseren jullie dan?
Het multiplex trekt al krom als je de plaat van de stapel haalt. Zal dus echt 'direct vast' moeten zitten.

Ik twijfel nog of ik een randje aan de plaat zal frezen zodat er een kleine v-groef ontstaat. Denken jullie dat dit mooier is dan koud tegen elkaar?
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik denk dat een gebroken kantje van 2 mm ofzo wel mooier zal zijn. En je hebt zoveel lijmkitten.. Polymax van bison is een goede lijmkit bijvoorbeeld. Misschien zou je ook nog wel PU lijm kunnen gebruiken aangezien je op raggels gaat lijmen. Met kit vang je dan wel weer meer oneffenheden op. Dubbelzijdig parkettape of dubbelzijdig bandtape van 2 of 3 mm werkt prima,zit het gelijk vast. Maar zou alsnog een horizontale stempels tegen aan zetten. 3 of 4 rechte vuren balken van 44 x70 tegenaan zetten en naar de andere kant stempelen dmv boven en onder een lat te klemmen
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Bij ons is vroeger de zolder verbouwd tot slaapkamers. Deze wanden betonden uit een raamwerk van 5x7 waarop platen 6mm multiplex van 60cm breedte gespijkerd waren. Deze waren niet koud tegen elkaar geplaatst, maar met met een strookje van ca 3cm (6mm multiplex) en een voeg van ca 0.6cm aan weerszijden tussen de platen. Dit geeft een mooi decoratief effect en zo valt een eventuele ongelijkheid in dikte of voegbreedte niet op.
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Dank Chris. Dat zou ook best eens kunnen werken.

Vandaag een eerste plaat gemonteerd. Voor alsnog niet tevreden. Zodra ik een plaat van de stapel pak trekt ie vreselijk krom. Ik wilde nagelen proberen, maar krijg de plaat niet eens strak.
Vervolgens geprobeerd met een 3x50 spaanplaatschroeven, maar ook daar lukt het niet mee. Die hebben niet genoeg trekkracht en draaien dol in het achterliggende vuren raggelwerk.

Iemand nog tips?

Overweeg nu om van het populieren multiplex af te stappen en vuren kraal delen te gebruiken. Staat wat minder strak ook.
Nadeel is wel dat het een stuk zwaarder is en dat wilde ik juist voorkomen!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet wat voor platen dat zijn, maar ik zou ze terugbrengen en betere zoeken. Bv Peppelplex.
Ik kan met niet voorstellen dat 9 mm populieren multiplex die kracht heeft die jij omschrijft.
Ik heb hier ook 9mm Peppelplex, wat ook een beetje krom staat. Dat duw ik met een vinger recht.
Leg eens een plaat op de grond met de bolling naar boven en kijk wat voor kracht er nodig is om hem vlak te krijgen.
Als je schroeft met doorlopende draad, dan moet je voorboren.
Anders neem je schroeven met deeldraad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.