Rondhout

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Da's erg weinig
Wilco was er wel, heb ik nog even gesproken
Heb zelf een aantal stammen gekocht
bijna een kuub zoete kers, wat kuub meidoorn, 0.4 kuub vederesdoorn (Acer negundo) als dit is wat ik aan plaatjes vond op internet dan is dat heel mooi
en volgens mij de kleinste kavel van de veiling, blauwe regen (gouden regen is mooi en ken ik wel maar ik was zo vreselijk naar de blauwe regen dat ik het kocht)

De kers ga ik deels verzagen in planken, de rest moet ik nog even bekijken, wss verzagen voor draaiwerk en dan is er vast meer dan dat ik op krijg, maar dat meld ik hier dan wel
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De Acer Negundo die ik ooit had was gewoon recht esdoornhout, iets gelig, vrij zacht, snel gegroeid, verder niets bijzonders (60 cm diameter uit iemands voortuin).
Blauwe regen heeft een heel eigen structuur vanbinnen, half spons, half grof hout.

Ik ben wel eens op de rondhoutveilig geweest, maar ik maak te veel houtsnippers bij het maken van een schaal/vaas om die prijzen voor mij interessant te maken. Of ik ben te goedkoop, natuurlijk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ben zeer benieuwd, kan pech hebben maar ook geluk hebben
zowieso ben ik happy met de kers en meidoorn, de negundo en blauwe regen was 'leuk om te proberen' en hebben niet veel gekost, als het niks is dan is er ook niet veel verloren
 
Hoi Toxiq,

Helaas zorgen ze er op een of andere manier voor dat ik altijd moet werken die dag ( 3e jaar op rij) .
Ik verdenk mijn eega er van ;).

Ik was een paar weken voor de veiling wel wezen kijken ( ieder jaar tot nu toe).
Prachtig al dat hout.
Ik ben erg benieuwd naar die meidoorn. Een beste boom. !!

Gr Edwin
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja da's balen, maarja...je weet ook al een jaar dat het de laatste zaterdag van februari is (en niet de eerste van maart John :D)

Dus, nu vast in je agenda zetten: 24-02-2018
Vrije dag kun je alvast aanvragen, je vrouw stuur je naar de huishoudbeurs (die is dan ook wel weer) dan moet het een keer lukken

Ik ben ook zeer benieuwd naar de Meidoorn
Ik heb hier een stukje liggen, dat is vrij licht van kleur
Maar tijdens de draaicursus heb ik een pepermolen gedraaid en ronald dacht dat het meidoorn was en dat is écht heel mooi hout, een mooie warme kleur....ben benieuwd
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Meidoorn is mooi hout maar scheurt graag en veel. Ik heb verschillende stammen gehad van ongeveer een meter lengte en 20 cm diameter en meer, maar zo heel veel bruikbaars blijft er niet over.
In het begin is het inderdaad erg licht (wit) maar het verkleurt naar zacht warm bruin.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
we gaan het meemaken
het langere/dikste deel ga in planken verzagen en het iets kortere/dunnere deel maak ik hapklare brokken van voor de draaibank die ik een parafine badje ga geven

Die warme bruine kleur spreekt me wel aan, erg mooi
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.