Afstandsmeter plus programma voor plattegrond

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo
Aangezien we ons hele huis (in stappen) willen gaan verbouwen/isoleren etc wil ik van het hele huis een plattegrond maken. (We hebben alleen een fotokopie van een fotokopie van een fotokopie...)
Om dit werk een beetje makkelijker te maken leek het me wel handig om een afstandsmeter aan te schaffen.
Nu vond ik op dit forum al eens dit draadje http://www.woodworking.nl/showthread.php?12393-Welke-afstandmeter&highlight=afstandsmeter
Zijn er misschien mensen die zelf ook ervaringen hebben met afstandsmeters?

Plus een goed programma (app) om de gegevens in een duidelijke oppervlakte tekening te zetten. Of gebruiken jullie allemaal Sketchup? Heb zelf een macbook, dus zal fijn zijn als er een programma is dat ik daar mee kan gebruiken.
Dus iets om de indeling van het huis in te zetten, en te kunnen veranderen

Je kunt de afstandsmeters tegenwoordig ook steeds meer met bluetooth krijgen, dat je de gegevens gelijk op je telefoon op kunt slaan in een tekening? Is dat een handige optie of is dat weer een overbodige extra.

Had al goede verhalen gehoord over de leica's
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gebruik zelf de leica d510. Fantastisch instrument . Hele huis mee in kaart gebracht, nieuw huis mee uitgezet en is bom-roof. Werkt goed met de app voor iPad of iPhone . Ook voor het opmeten van kasten, inwendig, werkt het apparaat uitstekend. Hellingshoeken etc geen probleem. Enige minpunt is de prijs!
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
ik heb zo'n digitaal meetdingetje met laser en een ander device dat ook wel 'rolmaat'genoemd word. Die maten verwerk ik in sketchup.. Heb ook weleens apps gezien die samen met een apparaatje een 3d scan van de omgeving kunnen maken. Maar zie daar eerlijk gezegd het voordeel niet zo van in. Het is natuurlijk wel lekker als alles in je programma staat.. Maar dat zijn meestal dure programma's die je als meubelmaker niet direct nodig hebt (vectorworks)
Mooi om daarmee een 3d impressie te maken, maar klanten betalen daar meestal niet voor.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Geen idee hoever je wilt gaan met het tekenen. Wij hebben floorplanner.com gebruikt. Wordt ook door makelaars van de NVM gebruikt om plattegronden mee op te zetten. Je kan ook die kopie van een kopie van een kopie inscannen/fotograferen en deze dan in het programma overtrekken. Maten erbij invullen en de schaal klopt ook weer. Zo hebben wij de tekeningen gemaakt voor de aannemer voor de verbouwing hier.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zelf heb ik sinds kort de Bosch GLM50C. Een relatief nieuw apparaat van Bosch met Bluetooth en 1/4"aansluiting op de achterzijde. Het ding is opvallend compact, snel en heeft een kleurendisplay dat ook meedraait, waardoor het waterpas horizontaal een hellingshoekmeter wordt verticaal. Op werk hebben we 2 Leica Disto's en de Bosch vind ik persoonlijk veel fijner. Hij werkt gewoon sneller en het menu is intuitiever als de Leica.

Hij werkt met de eigen Bosch app op Android en Apple, en ook met floorplanner. Leuk detail, je kunt ook de meting uitvoeren vanaf je telefoon of tablet, dus je kunt het apparaat op een onmogelijke plek neerleggen, of tegenover jezelf, en dan op de telefoon het apparaat laten meten. Zo kun je dus ook alleen meten als je aan de ontvangende kant van de laser staat.

De prijs is zeer vriendelijk, ik heb hem bij de Toolstation gekocht:

http://www.toolstation.nl/shop/p57065?channable=e10897.NTcwNjU&gclid=CMWPjMeQqNICFZEW0wod40AI_w
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
er bestaan ook apps voor bv iPad, zoals bv MagicPlan, die opmeten via de camera en alles direct op plan zetten
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Die Leica d510 is wel overkill voor mij... Had zelf al een beetje gekeken naar de leica d210 gekeken. Die Bosch GLM50c ziet er ook interessant uit. Beide in dezelfde prijsklasse. Die laatste kan ook hellingshoek ed meten. Hoe handig kan dat zijn?
Zal ze eens met elkaar vergelijken.

@ Houtenklaas; Dat programma floorplanner.com ziet er goed uit, heb jij dan de betaalde versie of de gratis versie?
Want als ik de plattegrond af heb wil ik hem wel af kunnen drukken, zodat we het mee kunnen nemen naar loodgieter/keukenboer/badkamerwinkel etc. Zodat ze daar voor ons ideeën kunnen geven over hoe we het t beste kunnen gaan doen.
(wil namelijk alles zelf doen, maar input van anderen is altijd zeer gewenst...)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
er bestaan ook apps voor bv iPad, zoals bv MagicPlan, die opmeten via de camera en alles direct op plan zetten

Die zijn lang zo nauwkeurig niet, ik zou daar nooit op vertrouwen.

Want als ik de plattegrond af heb wil ik hem wel af kunnen drukken, zodat we het mee kunnen nemen naar loodgieter/keukenboer/badkamerwinkel etc.

Veel keukenmerken hebben ook eigen keukenplanner die vaak uitstekend werken. De Alno planner is een hele goede. Via het Duitse Küchen forum ( www.kuechen-forum.de ) kun je de Alnoplanner downloaden met officieel gebruiksrecht. Deze werkt uiteraard voor alle keukens:

https://www.kuechen-forum.de/downloads/alnoplaner-version-0-99a.html

Een goede keukenzaak komt sowieso de maten controleren, anders krijg je geen garantie op de plaatsing i.v.m. de maatvoering. Persoonlijk is het kopen van een afstandsmeter daar niet voor nodig, maar het is natuurlijk wel een leuk speeltje.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
William, ik heb het denk ik verkeerd uitgelegd. We willen ons hele huis een beetje gaan veranderen.
Dus de keuken en badkamer komen op een heel andere plek. Plus we moeten nog ergens een houtkachel met cv aansluiting inpassen.
Om voor ons zelf dus een goed beeld te krijgen hoe we het t beste kunnen doen wil ik met een programma zoals floorplanner een paar verschillende indelingen maken. En anderen er ook naar laten kijken/laten meedenken.

Zoals ik al zei, dat programma floorplanner is wel iets wat ik zoek.
Nu nog een keuze maken tussen een goede afstandsmeter....
Jou bevalt die bosch goed? lees er veel goede ervaringen over.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
William, ik heb het denk ik verkeerd uitgelegd. We willen ons hele huis een beetje gaan veranderen.
Dus de keuken en badkamer komen op een heel andere plek. Plus we moeten nog ergens een houtkachel met cv aansluiting inpassen.
Om voor ons zelf dus een goed beeld te krijgen hoe we het t beste kunnen doen wil ik met een programma zoals floorplanner een paar verschillende indelingen maken. En anderen er ook naar laten kijken/laten meedenken.

Zoals ik al zei, dat programma floorplanner is wel iets wat ik zoek.
Nu nog een keuze maken tussen een goede afstandsmeter....
Jou bevalt die bosch goed? lees er veel goede ervaringen over.

Heb je al contact opgenomen met Bouw en Woningtoezicht? De gemeente moet namelijk van elk Project / huis een Kopie van de bouwtekeningen hebben.
Dan heb je een goede Basis en als een aannemer een tekening maakt kann hii die vaak in revit, cad of welk pakket dan ook inlezen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Heb je al contact opgenomen met Bouw en Woningtoezicht? De gemeente moet namelijk van elk Project / huis een Kopie van de bouwtekeningen hebben.
weet je dat zeker? Voor interne verbouwingen kan ik het me nauwelijks voorstellen, maar ook voor aanbouwingen of schuren niet, die zijn vaak vergunningsvrij. Ook bijvoorbeeld de 70M2 schuur die ik aan het bouwen ben. Om hierover zeker te zijn heb ik wel even contact gehad met ze maar verder niets ingeleverd.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Wij hebben de basic versie van floorplanner gebruikt. Ik weet niet meer precies hoe ik afdrukte, ik meen exporteren naar PDF en dan afdrukken, als ik het me goed herinner.
Maar een tientje voor vijf projecten is ook wel overkomelijk.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
weet je dat zeker? Voor interne verbouwingen kan ik het me nauwelijks voorstellen, maar ook voor aanbouwingen of schuren niet, die zijn vaak vergunningsvrij. Ook bijvoorbeeld de 70M2 schuur die ik aan het bouwen ben. Om hierover zeker te zijn heb ik wel even contact gehad met ze maar verder niets ingeleverd.
Ik bedoelde van de nieuwbouw toen het huis werd gebouwd!:):)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Jou bevalt die bosch goed? lees er veel goede ervaringen over.

Ik heb hem nu een aantal keren gebruikt, en hij werkt erg fijn. Met de floorplanner heb ik alleen een keer geprobeerd. De reden dat ik hem heb gekocht is omdat wij naar een andere woning op zoek zijn, en graag de maatvoeringen wil controleren bij bezichtiging. Niet alle huizen komen met plattegrond, en sommige makelaars hier in de regio hanteren nog cowboypraktijken. De floorplanner wordt voor mij pas interessant als ik een woning heb waar het nodige aan verbouwd moet worden.

De Bosch is daar op voorbereid, maar ik denk dat de lengte, oppervlakte en de hellinghoekmeter mijn grootste vrienden van het appararaat gaan worden, daar is die toch erg praktisch voor. Zal kijken of ik de Leica's van werk mee kan nemen naar huis van het weekend, dan maak ik wat foto's.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De gemeente moet niet, maar heeft wel vaak een tekening.

Ik gebruik voor m'n werk al jaren een Leica Disto D2. Als je alleen je huis wil opmeten gebruik je gewoon een rolmaat. Als je bijna dagelijks maten moet nemen, is het pas zinvol zo'n laser te kopen. Een bluetoothfunctie zie ik zelf het nut niet van in. Maar dat zal er vast wel zijn voor bepaalde metingen.

Let er ook op dat (vooral bij kleine maten) de laser niet nauwkeurig is. Bij het klussen gebruik ik de laser zelden.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb sinds kort ook de bosch.. Wat ook handig is dat een foto kunt nemen en daar dan de maten in meten. Vooral ook handig als je in een showroom of zo bent. Je kunt de lasermeter ook vanuit de app bedienen. Verder kan de bosch ( de leica zal dit denk ik ook wel kunnen) indirect de hoogte meten. Dat is heel handig bij verbouwen, je richt op onderste punt en bovenste punt en hij rekent de hoogte uit. Ook het om de hoek doorrekenen is handig voor de verbouwtekening. Er staan op youtube een paar filmpjes van/met deze bosch waarmee je een goed beeld krijgt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Gereedschapcentrum heeft vandaag de Ryoby RPW-1000 in de aanbieding. Deze kost nu €29,95 ipv €100. De reviews zijn niet super positief, maar voor die prijs kun je niet klagen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
kijk eens naar qcad (autocad clone)

Als je op een budget zit koop er dan een op ebay. Heb je er een voor 3 tientjes en die doet het echt heel aardig.

Als je heel veel andere toepassingen heb. Zou ik een Leitz kopen.
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
kijk eens naar qcad (autocad clone)

Als je op een budget zit koop er dan een op ebay. Heb je er een voor 3 tientjes en die doet het echt heel aardig.

Als je heel veel andere toepassingen heb. Zou ik een Leitz kopen.

Als je een autocad achtig programma wil kan je ook draftsight proberen. Het is een autocad variant van solidworks die nu via 3DS gratis beschikbaar is.

https://www.3ds.com/products-services/draftsight-cad-software/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.