Afstandsmeter plus programma voor plattegrond

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik heb dagelijks met bouwtekeningen te maken en jaren zelf getekend met autocad..
Nauwkeurige tekeningen maak je zelf aan de hand van metingen en controle metingen.

Het bewerken van automatische metingen tot een goede tekening kost veel meer tijd omdat er allerlei storende elementen in een bewoond gebouw zitten
en het programma hier geen keuze in kan maken.
Bij volledig kaal gestripte gebouwen is het anders hiervan kan je tegenwoordig een relatief goede 3d scan van laten maken
en die wel redelijk goed als onderlegger te gebruiken is.

Als de maten op die kopie van een kopie nog leesbaar zijn heeft een ervaren tekenaar daar in minder dan een uurtje een goede set plattegronden van gemaakt
daar komt echt geen scanner of overtrekken aan te pas.

De gemeente bewaart alle ingediende tekeningen ook die van verbouwingen.
Als je huis wat ouder is kan het echter ook zijn dat je naar het streek archief moet voor de bouwtekeningen
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zoals beloofd de foto's van de afstandsmeters. Op werk gebruiken we twee Leica's. Een Disto D3a BT en een Disto D5. De D3 heeft een bluetooth mogelijkheid, maar die werkt alleen met Android toestellen. De D5 heeft als extra een camera waarmee je naar je doel kunt kijken. Leuk, maar we gebruiken het nooit, het werkt gewoon niet fijn.

De Bosch is van de drie de compactste, en heeft de makkelijkste bediening. De hellingshoekmeters in de Leica's gaan maar tot 50°, terwijl de Bosch 360° rond gaat. Ook de waterpasfunctie heeft alleen de Bosch. Zowel de waterpas als de hellingshoekmeter geven op 0 en 90° een geluidsignaal, handig als je alleen de koelkast waterpas moet zetten.

Met een aantal foto's kun je de verschillen nog wat beter zien:

1: In de hoesjes, van links naar rechts de Bosch GLM50C, de Leica Disto D3a BT en de Leica Disto D5.

P1030778 (1024x768).jpg

2: Hier de afstandmeters uit de hoes

P1030781 (1024x768).jpg

3: De achterzijde. Alle drie de modellen beschikken over een 1/4" schroefdraad voor bevestiging op een statief

P1030782 (1024x768).jpg

4: De Leica's hebben een uitklapbaar haakje, handig om het apparaat achter een rand te positioneren. De Bosch heeft dit niet

P1030783 (1024x768).jpg

5: De schermen. De Bosch heeft een kleurenscherm, de D3 een witte achtergrond, de D5 een zwarte. De camerafunctie van de D5 is wel in kleur

P1030784 (1024x768).jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
6: De Bosch heeft een menu waar je doorheen kunt draaien

P1030785 (1024x768).jpg

7: Hier zie je de waterpasfunctie als het apparaat horizontaal wordt gehouden

P1030786 (1024x768).jpg

8: Zodra je het apparaat verticaal draait wordt het vanzelf een hellingshoekmeter

P1030787 (1024x768).jpg

9: Hier is het apparaat gekoppeld aan de telefoon met Bluetooth

P1030788 (1024x768).jpg

10: Na 1 keer drukken op de telefoon op de rode knop wordt het meetveld van de afstandmeter ook rood en de laser springt aan

P1030789 (1024x768).jpg

11: Na nog een keer drukken op de telefoon heeft de afstandmeter de waarde vastgelegd en is deze ook direct in het scherm van de telefoon af te lezen

P1030790 (1024x768).jpg

De afstandmeter heeft nog meer mogelijkheden, zoals het maken van een foto met de telefoon, en dan daar een maat inschrijven. Dit is wat lastiger om zo te laten zien, maar daar zijn meerdere Youtube filmpjes over te vinden. De beide Leica's zijn Made in Austria, de Bosch is Made in Malaysia, voor wat het waard is tenminste. Mij maakt het niet uit.

De prijs van de Bosch vind ik mee vallen, zeker met de functionaliteit die je ervoor terug krijgt. Het is absoluut niet zo dat je alles met een rolmaat wel af kunt. Grote lengtes, en ook hoogtes zijn met een rolmaat lang niet altijd te meten, en je kunt grote lengtes in je eentje meten. Vooral het feit dat je het apparaat vanaf je telefoon kunt bedienen, maakt dat je de laser tegenover je kunt leggen, en zelf op de ontvangstplaats kunt gaan staan met bijvoorbeeld een richtplaat, zodat je eenvoudig tot bepaalde punten je maat kunt bepalen. Heb je deze functionaliteit niet nodig, dan is de afstandmeter een handig, maar niet strikt noodzakelijk instrument.

Hou er wel rekening mee dat je hiermee ook een hellingshoekmeter en waterpas met geluidssignalering hebt, dus veel duurder is het ook niet als je die instrumenten er los bij moet nemen.

Het is moderne techniek, en dat brengt andere en nieuwe mogelijkheden. Op werk hadden we hiervoor een van de allereerste Leica Disto's, en die is veel gebruikt, dus wij zijn er al aardig aan gewend mee te werken.
Wij kunnen op werk ook niet overal bij komen, terwijl er wel gemeten moet worden. Dan is het gewoon een handig ding.

Is er nog een nadeel aan de Bosch te noemen? Ja, hij zit nogal strak in het hoesje, dat is een beetje pielen.
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey William, dat is een zeer duidelijk en informatief verhaal geworden.
Ga na dit verhaal voor de Bosch, lijkt me een zeer handige machine waar ik zeer veel gemak aan kan hebben.
Bedankt!
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Heb zelf een jaartje de DISTO D 110 van Leica gebruikt. Best wel aardig, maar ik vond de bijbehorende app niet lekker. Miste ook wel de mogelijkheid om met hoeken ( = hoogte) om te gaan. Op basis van de verhalen boven een Bosch GLM 50 C gehaald en de Bosch apps geïnstalleerd. Heerlijk machientje en een intuïtief goede app om snel een plattegrond te maken. Met de Floorplanner pro nog geen verbinding kunnen maken, ben ik nog niet achter.
(En als iemand een DISTO D 110 wil, hij is te koop)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hoogtes meten via de "indirecte" manier werkt normaal alleen als je de onderkant precies haaks meet. In de praktijk gebruik ik deze functie niet, omdat dit vaak niet nauwkeurig genoeg is.

Het opmeten van de buitenkant van een gebouw kan als het metselwerk is makkelijk door de lagenmaat en koppenmaat te meten, en verder op een foto de stenen te tellen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Hoogtes meten via de "indirecte" manier werkt normaal alleen als je de onderkant precies haaks meet. In de praktijk gebruik ik deze functie niet, omdat dit vaak niet nauwkeurig genoeg is.

De GLM 50 C kan ook dubbel indirect meten, al is het dan wel beter om dat vanaf een gefixeerd punt te doen (statief). En inderdaad, het is niet heel betrouwbaar.

Een bijkomend voordeel van de app vind ik het op afstand bedienen. Zeker als je alleen moet meten erg handig. En voor snelle schetsen is de FloorPlan app van Bosch uitermate handig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.