Houtworm bestrijding

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Beste,
Wij hebben de meubelmakers werkbank van de grootvader en de vader van mijn vrouw gekregen.
2 generaties hebben aan de bank gewerkt, alleen de laatste 20 jaar heeft deze in een garage gestaan en is het slachtoffer geworden van de houtworm.
Nu is hij in ons bezit en moet het een ontbijt bar/werkeiland worden.
Om de houtworm te bestrijden wil ik geen vergif of gas gebruiken omdat we eraan gaan zitten eten en ook moet de gebruikssporen zichtbaar blijven.
Na wat zoeken op internet kwam ik uit op verwarmen.
Ik heb besloten om dit zelf te gaan doen,waarom? Gewoon omdat het kan, en kennis opdoen.
Het vliegje de larve en de eitjes sterven af bij een temp van 48-50 gr C maar voor de zekerheid opwarmen tot 55-60gr en de temp moet tot in de kern komen.
voor de werkbank betekend dit ongeveer 6-8 uur op tempratuur blijven.
Tevens moet de luchtvochtigheid zo rond de 60% gehouden worden.
Op dit moment heb ik e,e,a provisorisch in elkaar gezet om te zien of ik de temp ga halen.
De resultaaten zijn bemoedigend, nu is het wachten op wat warmer weer zodat ik niet te hard hoef te stoken.
Als verwarming heb ik een ventilator kacheltje welke ik op 650watt laat draaien.
In de bij gevoegde foto's de provisorische opstelling en test.IMG_20170221_143101.jpgIMG_20170221_173040.jpgIMG_20170221_202210.jpgIMG_20170222_130424.jpgIMG_20170222_161235.jpg

http://www.antik-greef.de/ hier heb ik de kennis opgedaan.
 
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Andersom is ook mogelijk. Ik heb eens een oude linnenkast een nachtje bij de lokale varkensslachterij in de vriesruimte gehad. Ik geloof dat dat iets van -25 was. I.i.g. genoeg om het beestje te doden.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
idd ik geloof dat bij min 18 de beestjes het loodje leggen. Maar een vriescel was moeilijker te bouwen :)
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Het werk is gedaan, ik heb de werkbank tot zo'n 50 graden opgewarmd.
De werkbank heeft ongeveer een uur of 3 met een kern temp van 50 graden in de box gestaan.
het hele proces heeft ongeveer 10 uur in beslag genomen.IMG_20170314_172238.jpgIMG_20170324_091001.jpg
Op de werkbank staat een blok, deze vertegenwoordigt het dikste gedeelte van de werkbank, hier in zit een thermometer waarmee ik de kern temp heb gemeten.
De lucht vochtigheid heb ik dmv toevoegen van stoom mbv een behang afstomer op de juiste hoogte gehouden.
Nu de werkbank in poetsen met blanke meubel was om alle gaatjes af te sluiten.
De tijd zal het leren of het gefunctioneerd heeft.
Nadat ik gestopt was met verwarmen was de tem in de box na een nacht nog steeds 25 graden terwijl het buiten maar 6 a 7 graden was de bank was nog 35 graden in de kern.
Dus het spul isoleert bijzonder goed.
 
Laatst bewerkt:

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
We zijn een jaar verder , de werkbank staat in de keuken en word tot wat mindere vreugde van mijn vrouw ook nog regelmatig als werkbank gebruikt:eek:.
Tot op heden geen boormeel meer gezien, of het heeft gewerkt of de beestjes waren al dood.
 

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Dank voor je tip. Ik kan hier dus ook onze sauna voor gebruiken. Paar uurtjes op 60 graden en weg zijn de beestjes.

groet

Stef
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.