diefstal en heling

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik hoor regelmatig dat er bij mensen wordt ingebroken en er geselecteerd Festool gereedschap wordt gestolen.
Dit blijkt dan later op Marktplaats en dergelijke te koop te worden aangeboden.
Onlangs zijn er bij een bekende van mij 16 containers met Festool gestolen.
Niet alleen is iemand dan flink gedupeerd door het verlies maar het betekent ook dat hij dan niet kan doorwerken om zijn brood te verdienen.
Het is niet alleen zo dat mensen zonder moraal bij andere mensen inbreken, vast dezelfde mensen die steen en been klagen dat het in alle opzichten een zootje is in de maatschappij, maar er zijn ook mensen die gestolen spullen kopen en ik heb de indruk dat dat er heel wat moeten zijn. Onwetend vaak ook. Ik zou alleen maar spullen "tweedehands" kopen als iemand de aankoopbon nog in zijn of haar bezit heeft of op een andere manier kan duidelijk maken dat het zijn persoonlijk eigendom is.

Het is ook belangrijk om je te realiseren dat als er spullen bij je worden gejat, en ze staan op marktplaats, de politie er, zover mij bekend verder niets op uit doet. Zij hebben het toch al te druk en als ze straks ook nog mobiel bellende en appende mensen op en in voertuigen moeten gaan bekeuren dan is het hek helemaal van hun dam.
Hou er dus rekening mee en beveilig en merk je gereedschappen, bij voorbaat zo dat ze niet interessant meer zijn. Maak er dan eventueel ook foto's van.
 
P

Pel

Guest
Helaas Dopeling, je gereedschap merken of een andere kleur geven het helpt allemaal niet, wat je zegt als je aangifte wilt doen kan dat alleen digitaal en vervolgens hoor je er helemaal niets meer van. Enkele jaren gelden was er ingebroken bij de plaatselijke aannemer hier, hij heeft daarvan aangifte gedaan. Het weekend daarna ging een knecht van hem naar de rommelmarkt hier over de grens in België, wat schets zijn verbazing daar lag het gereedschap waar hij bij zijn baas mee moest werken. Zijn baas ging naar het politie bureau en zei waar zijn gereedschap was en of ze met hem mee wilde gaan zijn eigen gereedschap ophalen. Daar konden ze niet aan beginnen was de reactie van de agent!

Groet Pel.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De heler is natuurlijk het minste soort wat je kan bedenken en ze zorgen ervoor dat de markt van gejatte goederen intact blijft. Zonder helers heb je minder stelers.

Kan me vinden in het verhaal. Digitaal aangeven en nooit meer wat horen. Je neemt zodoende de politie werk uit de handen en de zo vrijgekomen tijd besteden ze niet aan jouw aangifte. Er is heel wat mis met onze gendarme. Natuurlijk doen ze ook goed werk maar bij veel zaken zet ik een groot vraagteken.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Topic verplaatst naar de kantine.

Volgens mij was er ook een app van de politie waar je een serie nummer kon checken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Soms heeft het Meer zin om je verzekering te vertellen waar je je spullen hebt gevonden. Zij hebben er belang bij dat de spullen terug komen en kunnen via hun kanalen nog wel eens de politie motiveren.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je zou in deze tijd van apps verwachten dat de samenwerkende verzekeraars een app maken waarin je op merk, gereedschaptype (cirkelzaag/bovenfrees etc.) en een in te tikken serienummer kan zien of het als gestolen geregistreerd staat. Zo laagdrempelig kan iedereen checken of wat hij wil kopen wel zuivere koffie is. Als je iets tweedehands koopt moet je een redelijke inspanning doen om je ervan te vergewissen dat iets niet van diefstal afkomstig is, anders ben je mogelijk medeplichtig aan heling. Door een laagdrempelige app. kan je niet onder het checken uit, dat maakt spullen in NL lastiger verhandelbaar. Als ik het goed heb kan je nu al op de site van Festool checken of de apparaten die aangeboden worden niet van diefstal afkomstig zijn.

Werk aan de winkel voor het verbond van verzekeraars!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dan moet iedereen wel aangifte doen en netjes zijn serienummers doorgeven. We zijn dus zelf verantwoordelijk dat het gaat werken. De wet op de privacy doet hier ook nog mee.

Dat gestolen gereedschap voor de politie lagere prioriteit heeft is duidelijk. Wanneer je op de snelweg klem zit in je auto na een ongeluk wil je niet dat de politie op de markt aan het struinen is. Ook de georganiseerde misdaad en cybercrime vragen veel meer inspanning. Wanneer er een aanslag wordt gepleegd spreken we schande, een boormachine die verzekerd is zal dan jeuken.

Ik vind het onbegrijpelijk dat er in woonwijken nog steeds inbraakgolven zijn, maar de elektrische fietsen staan niet op slot in een schuur met ouderwetse nummersleutel die je alleen nog maar voor je linnenkast wil gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd, ze moeten in de basis van jouw spullen afblijven, maar er kan nog veel met preventie worden gedaan. En het grote aanbod op Marktplaats heeft mij altijd verbaasd, maar er is kennelijk ook een grote vraag.

We leven in een kapitalistische maatschappij, waar de ethiek het vaak verliest van de prijs onder de streep.

Moraal van het verhaal, berg je spullen gewoon goed op, dan voorkom je een hoop ergernis.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik denk dat aangifte doen nog niet eens de prioriteit is. Dat zal moeten voor dekking door de verzekering, maar simpele melding van merk, type en serienummer zou al voldoende moeten zijn om in de lijst te worden opgenomen. Daar komen geen persoonsgegevens aan te pas. Die koppeling kan bij de politie en/of verzekeringsmaatschappij worden gemaakt op basis van aangifte en schademelding.

Aan dat proces van aangifte en schademelding kan nog een berg worden verbeterd. Uit mijn boot is een keer een reeks Festool gestolen. Serienummers had ik (mede dankzij garantieregistratie). Maar voordat je aangifte hebt mogen doen..... Van de verzekeraar had ik het geld binnen een week op mijn rekening.

Een slimme aangifte- en schademeldingsapp lijkt me een 'gat in de markt', al zal de verdienste (en dus investering) vooral bij de verzekeraars vandaan moeten komen.

Zie voor het equivalent voor fietsendiefstal: https://fdr.rdw.nl/
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Moraal van het verhaal, berg je spullen gewoon goed op, dan voorkom je een hoop ergernis
Ook dat kan maar tot zekere hoogte, tot ik het huis uit ging heb ik altijd "achteraf" gewoond en daar 17 inbraken meegemaakt.
Uiteraard begon de verzekering daar te sputteren, van alles gedaan, luiken voor de ramen, alarm installatie waar je u tegen zegt en dan denk je alles dichtgetimmerd (pun intented) te hebben dan zetten de heren (tenminste neem dat aan) de auto met een verkeersbord tegen je voordeur en rijden m er zo uit.
Kan je vertellen daar ga je heel slecht van slapen.

Privacy lijkt me nogal mee te vallen , tenslotte heb je alleen maar en serienummer nodig met de melding "Gestolen", daar hoeven niet eens eigenaar gegevens aan te hangen. Dan weet je al dat je er vanaf moet blijven. Uiteraard kan een forum als dit al helpen. Aangifte kon ik de laatste keer gewoon via het Internet doen.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
en als ze gevat worden komen ze der vanaf met een flutstraf
Precies het is veels te winstgevend. Er zijn bendes die door europa rond trekken. Bij mijn ouders is elk huis in de straat aan de beurt geweest 8 inbraken in 5 huizen binnen 3 jaar tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.