Veritas kapzaag

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hallo,

Ik was voornemens een kapzaag van stanley fatmax te kopen, maar bij wat doorzoeken kwam ik toch al snel uit op het echte spul. Goedkoop is duurkoop, en ondanks dat ik nog veel te vaak electrisch zaag zou ik toch wat meer willen gaan doen op detailgebied, denk aan zwaluwstaarten etc.

Mijn ogen zijn nu gericht op de kapzagen van Veritas via baptist, ze verkopen er 2.. een 12tpi en een 14tpi. Kan iemand me uitleggen wat dit voor mij als leek weinige verschil uiteindelijk uitmaakt. Mij is altijd geleerd hoe meer tanden hoe strakker de afwerking, zeker met afkorten. Welke zal het beste zijn voor algemeen gebruik. 2 van deze monsters lijken me teveel van het goede. Overigens ben ik ook wel verliefd geworden op het model hoor, met dat sierlijke houten handvat a la Lie Nielsen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Of bij Dieter Schmidt in Berlijn. https://www.fine-tools.com/
Hier koop ik met enige regelmaat. Goede prijs en service.
Ik heb daar zowel de Veritas zwaluwstaartzaag als de "gent's saw" gekocht.
Hele fijne zagen voor een prima prijs. Krijg je geen spijt van.
Hans
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
14 tpi is voor dunnere plankjes, 12 tpi voor dikker.
Maar of je dat verschil in de praktijk zult merken? Uiteindelijk als je veel ervaring hebt wel, maar de eerste jaren moet je de zwaluwstaart toch nog wat bijwerken om het passend te krijgen.
De 12 tpi is dan een goede alles kunner.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Als je voor niet al te veel geld een goede zaag wil, koop dan een Japanse zaag. Teygeler verkoopt die van Dictum, ik heb de kabata (afkortvertanding) en dozuki (universele vertanding) en ben er erg tevreden over. Perfect geschikt voor afkorten en houtverbindingen zoals zwaluwstaarten. Japanse zagen zijn lekker dun en hebben geen of heel weinig zetting, daardoor zaag je snel en nauwkeurig.

Mocht je toch liever een westerse kapzaag hebben, neem er dan een die herslijpbaar is (ongeharde tanden). Anders wordt het een dure hobby. Neem niet te kleine tanden (niet meer dan 14ppt), anders is het slijpen wel erg lastig. Voor schulpen kan je prima wat oudere westerse handzagen nemen, zelf heb ik een Disston en een Duifje, slijp ze zelf progressief (naarmate je dichter bij het handvat komt meer op stoot) waardoor ze heel fijn en vlot zagen.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Goede tips mensen. Zijn de kapzagen van Veritas hardgetand of herslijpbaar? Een japanse zaag komt er ooit ook vast nog!

oh en bij teygeler hebben ze alleen de 14tpi of 20tpi..... de 14 is dan de standaard alleskunner toch?
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Let wel op de prijzen bij Teygeler zijn ex. BTW, daar verkijk je nog al eens op.

Groet Pel.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Scheelt toch 10 euro met baptist. Die Duitse site is het goedkoopst maar dan zullen de verzendtijd en kosten vast langer en hoger zijn.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Scheelt toch 10 euro met baptist. Die Duitse site is het goedkoopst maar dan zullen de verzendtijd en kosten vast langer en hoger zijn.

Verzenden is een tientje, het is in de regel met een dag of 4 à 5 bij je. Heb er de afgelopen tijd weer meer besteld en ze stellen nooit teleur. In het weekend bestellen betekent dezelfde week nog binnen.

Ik ben zelf helemaal over op de Japanse zagen, eigenlijk vrij snel in het begin van mijn "carrière". Dat houdt dan wel in dat ik erg veel moeite heb met westerse zagen. Ik heb zo in m'n systeem zitten dat ik op de trekkende beweging zaag, dat het erg lastig is met een duwzaag.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Bezit de 12tpi en 14tpi. Het verschil zit niet alleen in het aantal tanden maar de tanden zijn verschillend gezet/geslepen. 12tpi is rip en 14tpi is crosscut. Heeft weinig te maken met dikke of dunne plankjes. Beide hebben een gelijke zaagdiepte.

Met de 12tpi kan je ook crosscut zagen. Ga je voor 1 exemplaar vind ik de 12tpi meest universeel. Sinds de aanschaf van Japanse zagen is het gebruik van de Veritas zagen behoorlijk afgenomen. De grip en afwerking van de Veritas zagen is uitermate goed.
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hij is binnen hoor! Voldoet super!!

Had ik een mooie houder gemaakt viel ie er van af. Heb toch een krasje op het strakke kersenhouten handvat. Ik twijfel om het handvat licht op te schuren en opnieuw te olieen. Vind hem echt te prachtig voor een krasje op het mooie handvat..
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Je moet die zaag goed vastzetten aan de wand ja, heeft snel de neiging te vallen.
Ik heb het zo opgelost:
IMG_0722.jpg

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.