Schalen niet koken. .....maar stomen.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo.

Laatst heb ik een onderwerp geplaatst over het koken van schalen.
Tot nu toe zien de schalen er goed uit die gekookt zijn.
Geen 1 van de 8 schalen vertoont scheuren het enige nadeel van het koken vind ik de hoeveelheid water die je moet verwarmen en de verkleuring van het hout.

Nu heb ik inmiddels weer een paar schalen voorgedraaid een wil deze ook weer koken.

20170220_142026.jpg

Maar Nu dacht ik dat als ik de schalen niet onder water dompel treed er misschien geen verkleuring op een hoef ik niet 50 liter water te verwarmen.
Het doel van het koken is, simpel gezegd , het hout soepel maken om spanningen te laten "ontsnappen"
In de metaal wordt dit ook gedaan en noemt men dit "gloeien"

Dus ik heb de vers gedraaide schalen gestoomd dmv. de zelfde opstelling alleen heb ik in de olie drum een halve betonblok op de bodem gelegd waar de schalen op kunnen staan zodat ze geen contact maken met het water.
Vervolgens 10 liter water in de drum., houten plaat erop en verwarmen maar.

20170220_144234.jpg

Het water kookt binnen no-time en vervolgens is er maar een klein vlammetje nodig om het water aan de kook te houden.
Ik heb de boel 2.5 uur laten koken en hier is het resultaat.

20170220_204327.jpg

De schalen waren van alle kanten loeiheet dus goed gestoomd.
Er is geen verkleuring opgetreden.
Wel een nadeel dat de schors heeft losgelaten. ...maar dat had ik kunnen weten.
Maar goed. .... tot nu toe ben ik zeer tevreden met het resultaat. Nu afwachten hoe het drogen gaat verlopen

Uiteraard laat ik jullie over een paar maanden weten hoe het drogen is verlopen.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ziet er goed uit, tof experiment
sommige houtsoorten zullen ook/juist verkleuren met stoom, zoals peer bijv
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Veel wanddikte heb je niet meer gelaten... Ga je er vanuit dat door het koken/stomen er geen grote vervormingen meer zijn tijdens het drogen? Ik heb het nog nooit geprobeerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.