Vraag om advies: Ronde hoeken bij klassieke meubelen

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik wil graag een badkamermeubel maken zoals op de foto:
badkamermeubel.jpg

Heeft er iemand een idee hoe ik de regels voor de hoeksegmenten kan maken?

Eerst dacht ik de regels onder de juiste radius uit te zagen met de lintzaag, en op de topie juist af te werken met een mal en een kopieerfrees.
Maar ik werk voor de groef en de sierlijst op de regels en stijlen met profiel- en contre-profielfrezen en daarmee kan ik de gebogen stukken frezen. Voor de plint heb ik het zelfde probleem.

Wat is volgens jullie de beste oplossing?

De regels op bouwen in lagen?

De regels stomen?

Andere opties? Graag jullie advies. Ik zit een beetje de handen in het haar. :cool:
 

tuoh

Oud hout
Regels uitzagen op de lintzaag en daarna de bolle zijde schaven met een spookschaafje. De regels breng je dan op de juiste dikte met behulp van een holle "freesgeleider" op de bovenfreestafel, de holte van de freesgeleider komt overeen met de buitenstraal van de regel. die zelfde geleider kan je nadien eveneens gebruiken voor het frezen van groef en profiel in de bolle regels. Voor de plinten kan je ook dezelfde techniek toepassen.

Veel gereedschap heb hier dus niet voor nodig:p
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zelf maakte ik ronde delen meestal op de lintzaag.
Het handigst lijkt me dat je de 4 regels in hoogte optelt plus drie zaagsnedes en dan een stuk massief hout in één keer in de juiste radius zaagt op de lintzaag
Dan leg je dat ronde deel plat en zaagt het in 4 even brede delen en klaar.
Dan nabewerken nog.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.