Hoe span je dit in

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Kan iemand mij een goed advies geven hoe dit in te spannen?
Boven en onderkant wat afgerond.
diameter 4-5 cm dik ca 6mm.
IMG_0041.JPG
Ik heb eerst gedacht om dit met vacuüm te doen, maar of dit hiervoor geschikt is weet ik niet.
Heb het geprobeerd met dubbelzijdig plakband, maar dat was geen succes.
Alvast bedankt voor de reacties.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
op een stukje hout lijmen, dat kan je later wegzagen (japanse zaag) en dan vlak schuren
vaccuum kan ook wel denk ik
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Opplakken met witte houtlijm op een schijf hout die je of op je chuck hebt of op een opspanplaat. Wel papier ertussen doen dan kan je eht weet makkelijk van elkaar halen.
 
Eerst rond draaien op de gewenste maat. Dan opspannen op een houten hulpstuk in een sparing met de zelfde diameter Vast zetten met dubbelzijdig plakband(tapijt tape)
Als 1 kant af is omdraaien en weer in een sparing plaatsen. Deze sparing zo diep maken dat je werkstuk goed klem zit. Een gat in je hulpstuk boren om je werkstuk er uit te kunnen tikken voor als hij te vast zit.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
vacuüm indien mogelijk zal het makkelijkste zijn.
Je kunt het ook met hete lijm ze fixeren op een stukje hout, als de werkstukjes een bolling hebben even een holling voordraaien in het stukje hout waarin je het opspant. Het losmaken kan gemakkelijk met een heet mes/spatel om vervolgens de lijm weg te peuteren.
Zo kun je alles op de draaibank doen zonder handmatig na te hoeven schuren.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@ Toxiq: op een blokje hout gaat hem niet worden. Een kant is afgewerkt en afgerond.
vacuum staat nog open.
@ Opeatey: als hierboven.
@ Nico: Zo heb ik het nu ook gedaan, maar met dubbelzijdig plakband (tesa) verschuift het steeds iets.
@ Martijn : wordt het afgewerkte deel niet beschadigd bij het losmaken?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Te klein voor vacuum, maar hot glue werkt, en gebruik alcohol om de lijm los te maken, komt er zo af en zonder enige schade.

Hier is een video dat laat zien hoe did werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=dNNqSXgj6DE

Wat betreft het vacuum, since de oppervlakte zo klein is heb je maar weinig totale druk op dat werk stuk, dus niet onmogelijk maar wel gevaarlijk dat het beweegt.

Een 4cm diameter heeft misschien 10 tot 12 CM oppervlakte dat gebruikt kan worden, met een maximum van 70 tot 80% vacuum na lekkage heb je niet veel KG over om het op zijn plaats te houden.

Een schijf precies passend uitgedraaid kan ook werken omdat het niet kan verschuiven.

Een groter werkstuk heeft een veel grotere oppervlakte waar het vacuum dus een veel hogere totale druk op het werkstuk zet.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@ Toxiq: op een blokje hout gaat hem niet worden. Een kant is afgewerkt en afgerond.
vacuum staat nog open.
@ Opeatey: als hierboven.
@ Nico: Zo heb ik het nu ook gedaan, maar met dubbelzijdig plakband (tesa) verschuift het steeds iets.
@ Martijn : wordt het afgewerkte deel niet beschadigd bij het losmaken?

Vacuum zou best kunnen
Een stofzuiger heeft een hoog debiet, dit is een klein werkstuk
Zak er uit (voor maximale zuigkracht) en ik denk dat je er wel mee weg komt
Ligt er ook aan wat je precies wil doen tijdens het opspannen (en wat voor stofzuiger je hebt)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik doe het zo:
Schijf draaien en in het midden de uit sparing voor het sierraad.
De schijf driekwart inzagen en in de chuck/klauw plaatsen.
Het sierschijfje in de uitsparing leggen en de chuck/klauw aandraaien.
Die Kant afwerken, omkeren en de achterzijde afdraaien.
Veel succes!
Vr.gr. Jan Pranger.
Google ook: weissflog - durchbrochene techniek.
Plaats je de uitsparing aan de andere Kant van het hulpstuk iets exentrisch, dan kunt je allerlei exentrische versieringen maken
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@ Nico, Jan: deze methode gebruik ik ook bij vlakke stukke, maar bij stukken welke bol zijn kan ik deze zo niet opspannen, omdat ik dan geen klemband meer heb en dan ook de achterkant niet af kan werken.
Mogelijkheid zou misschien zijn om de achterkant vlak te houden, zodat ik wel een rand houd.
Ga ook nog eens de methode van Leo proberen.

Bedankt voor alle reacties.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
op een stukje hout lijmen, dat kan je later wegzagen (japanse zaag) en dan vlak schuren
vaccuum kan ook wel denk ik

Ja, of met een lijmschijf - sticky chuck - een plaat aluminium dat in een vierklauw past, en waar je met smeltlijm je werkstuk op lijmt. De lijm wordt aangebracht (en het werkstuk later ook weer verwijderd) door het alu plaatje op een strijkijzer te leggen. De (te verlijmen) achterkant moet wel redelijk vlak zijn.
 
Ja, of met een lijmschijf - sticky chuck - een plaat aluminium dat in een vierklauw past, en waar je met smeltlijm je werkstuk op lijmt. De lijm wordt aangebracht (en het werkstuk later ook weer verwijderd) door het alu plaatje op een strijkijzer te leggen. De (te verlijmen) achterkant moet wel redelijk vlak zijn.

Wat in dit geval dus niet kan omdat de achterzijde bol is.
daarbij verkleurd het hout door de lijm wat niet de bedoeling is.

M.vr.gr. Jan
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Je kunt de te lijmen zijde ook vast afwerking tegen eventuele verkleuringen.
Welke van de genoemde methodes je ook wil gebruiken voor afgeronde voorwerpen de contra (stukje waar je het in klemt/lijmt) een tegengesteld profiel geven, dus voor een bol vorwerp de contra hol draaien.
Dat helpt veel met het vasthouden van het voorwerp en het centreren.

@Leo nooit geweten dat hot glue oplost in alcohol, ik gebruik altijd een plamuur mes wat ik in de kachel verwarm. Met alcohol lijkt het een stuk makkelijker te gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.