Schroeven in kopshout

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Ik zit nu al een poosje mee te lezen op dit forum en heb een hoop opgestoken van alle topics, erg waardevol! In de tussentijd zit ik me natuurlijk ook te oriënteren op mijn eerste testprojecten, nu loop ik alleen tegen een punt aan met schroeven in kopshout.

Ik heb enkele bouwtekeningen waarin dit wordt gedaan, het gaat om hout met een dikte van 20mm en hier wordt gebruik gemaakt van een 3,5mm schroef. Mij lijkt dit een beetje aan de dunne kant, aangezien het hier dragende schroeven voor een zitting van een tuinstoel betreft. Persoonlijk zou ik dus neigen naar 4,5 of zelf 5,0mm schroeven.

Mijn vraag is of ik er in dit geval flink naast zit en dat je met een dergelijke dikte van schroef zeker niet in deze dikte kops hout moet gaan schroeven, of dat dit geen enkel probleem zal zijn?

Uiteraard wil ik het e.e.a. eerst voorboren voordat de schroef erin gaat.

p.s. het gaat hier om Douglas of lariks hout (de keuze moet ik nog maken)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Het zal de vraag zijn hoeveel schroeven je gebruikt. Hoe zwaar de verbinding belast wordt, etc. Dikkere schroeven verzwakken het hout. Dunne kunnen afknappen. Hoe ziet de constructie er uit die je wilt gaan maken?
 

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Bedankt voor je reactie.

Het gaat om een Rietveld Kratstoel zoals op de foto hieronder.

watermark_788491241.jpg


Ik zat vooral over deze dikten te twijfelen voor de latten die de zitting dragen. Deze schroeven komen in de schuine latten onder de zitting te zitten, tegen de dwarse planken van het frame. Hetzelfde geldt voor het tafeltje/ krukje dat ernaast staat, deze wil ik ook gaan maken.

Voor de andere verbindingen moet de 3,5mm wel werken denk ik, maar voor de mooi werk ik liever overal met dezelfde schroef.
 
Laatst bewerkt:

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
De zitting wordt hier toch niet gedragen door een stuk hout waar je in het kopse hout een schroef draait? Ik heb de tekeningen zelf niet, maar als ik zo op de foto kijk, zie ik een lat vastgeschroefd aan de zijkant, parallel met de zitting. De latten voor en achter lijken me om de rest van de zitting bij elkaar te houden, ze zullen dragen op die lat aan de zijkant.
 

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Die lat zal inderdaad de zitting voor een deel dragen. In de dwarse plank van de zitting (voor) zullen nog schroeven in de kopse kant komen. In die zin kom lt er weinig dragends in het kopse hout te zitten, dat is wel zo.

Het latje heeft een afmeting van 20x20.

Het lijmen heb ik ook nog naar gekeken. Maar dan kom je op een d4 lijm terecht, omdat het buitenmeubels zijn. En dat is eigenlijk best wel rotzooi om mee te werken, dus als het even niet hoeft vermijd ik dat liever.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Die lat zal inderdaad de zitting voor een deel dragen. In de dwarse plank van de zitting (voor) zullen nog schroeven in de kopse kant komen. In die zin kom lt er weinig dragends in het kopse hout te zitten, dat is wel zo.

Het latje heeft een afmeting van 20x20.

Het lijmen heb ik ook nog naar gekeken. Maar dan kom je op een d4 lijm terecht, omdat het buitenmeubels zijn. En dat is eigenlijk best wel rotzooi om mee te werken, dus als het even niet hoeft vermijd ik dat liever.

Er is op dit forum al veel over geschreven, maar er is voedsel-veilige watervaste lijm, zoals bijvoorbeeld titebond 3, prima te verwerken en erg sterk.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Het lijmen heb ik ook nog naar gekeken. Maar dan kom je op een d4 lijm terecht, omdat het buitenmeubels zijn. En dat is eigenlijk best wel rotzooi om mee te werken, dus als het even niet hoeft vermijd ik dat liever.

Heb je hier meer informatie over? Ik werk vaak met d4 lijm, merk qua verwerking geen verschil tussen d3 en d4 lijm? D4 hoeft niet constructie/bruislijm te zijn, je hebt ook gewoon d4 witte houtlijm zoals Bison km45.
 
Laatst bewerkt:

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Misschien zou ik het iets moeten nuanceren, de D4 lijmen die geschikt zijn voor dragende constructies ik tot nu toe heb kunnen vinden voor hout zijn bruislijmen. Deze bevatten stoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn, voor mij een reden om daar niet mee te willen werken.

Er zijn D4 lijmen die zoals de witte houtlijm zijn (bison km45), maar daarbij wordt aangegeven om die niet bij dragende contrusties toe te passen.

Het mooiste en meest gezonde/ veilige is natuurlijk een lijm zoals beenderlijm. Maar dat gaat buiten niet werken helaas.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Er zijn D4 lijmen die zoals de witte houtlijm zijn (bison km45), maar daarbij wordt aangegeven om die niet bij dragende contrusties toe te passen.
Ik denk dat je "dragende constructies" wel met wat nuance moet interpreteren. Een stoel zoals op tekening met latjes 20x20 gelijmd met "witte houtlijm" durf ik met mijn 100KG+ echt wel op te gaan zitten.
Desnoods een "Cookie" of een deuveltje er bij.

Deze bevatten stoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn, voor mij een reden om daar niet mee te willen werken.
Uiteraard is dat jouw vrije keuze maar als alle stoffen zou moeten vermijden die MOGELIJK kankerverwekkend zijn dan durf ik niet meer te eten en niet meer buiten te komen, dat gezegd hebbende denk ik dan weer meteen aan de MDF binnen. Maar goed dat is een andere discussie.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien moet je dat 'dragende constructies' iets anders benaderen.
Die stoel is toch om op te zitten, of wordt hij net zo groot als een gebouw?;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.