Divers handgereedschap

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Spanzaagje uit essenhout handvaten uit gouden regen
Afbeelding 1.jpg
Vetpotje uit stammetje van een rozenstruik
Afbeelding 5.jpg
zwaluwstaartje uit Ebben hout
Afbeelding 7.jpg

Afbeelding.jpg

Afbeelding 3.jpg
Houtsnijmes in leren foudraal handgreep Bubbinga en koper
IMG_3051.jpg
Klapmes Bubbinga
IMG_3295.jpg
Het lemmet is een blank van Endura (aangepast)
IMG_3297.jpg
copingsaw essenhout
IMG_3298.jpg
Smoother infill schaaf met Madagascar Ebben
IMG_3511.jpg
Infillschaaf bevel up met Madagascar Ebben.
IMG_3535.jpg
aan het werk
IMG_3539.jpg

Groetnis, Roeland
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Mooie stukken!
Het vetpotje is me niet helemaal duidelijk. Eerst dacht ik dat het bovendeel dient om een excentrisch onderdeel te draaien waardoor het deksel los komt van de zwaluwstaart, maar de schroef draait er zo te zien vrij in. Dus.... ?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Mooie stukken!
Het vetpotje is me niet helemaal duidelijk. Eerst dacht ik dat het bovendeel dient om een excentrisch onderdeel te draaien waardoor het deksel los komt van de zwaluwstaart, maar de schroef draait er zo te zien vrij in. Dus.... ?

Ik moest ook even twee keer kijken.. Volgens mij schuif je zo het middelste gedeelte weg van de zwaluwstaart, zodat je dat vervolgens ook weg kan draaien. Clever!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Prachtig gereedschap! Mocht je ooit professioneel willen beginnen, is er zeker een markt voor de schaven die je maakt. Weliswaar internationaal, maar de makers die ik al tegengekomen ben kunnen hun bestellingen moeilijk bijhouden. En je zou er mooi aan verdienen, want dan gaat het al snel over 2000 euro en meer voor een schaaf. Voorbeeld van zo'n maker:
http://www.marcouplanes.com/
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik moest ook even twee keer kijken.. Volgens mij schuif je zo het middelste gedeelte weg van de zwaluwstaart, zodat je dat vervolgens ook weg kan draaien. Clever!

Inderdaad zo werkt het het bovenste gedeelte draai je weg(beveiliging) dan schuif je het middenstuk naar achter en vervolgens draai het weg.
Deze doosjes werden door een houtbewerker gebruikt vaak zat er (schapen) vet in en men wilde natuurlijk niet dat het per ongeluk open ging zat je schort of broekzak vol vet.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Prachtig gereedschap! Mocht je ooit professioneel willen beginnen, is er zeker een markt voor de schaven die je maakt. Weliswaar internationaal, maar de makers die ik al tegengekomen ben kunnen hun bestellingen moeilijk bijhouden. En je zou er mooi aan verdienen, want dan gaat het al snel over 2000 euro en meer voor een schaaf. Voorbeeld van zo'n maker:
http://www.marcouplanes.com/

Dank je maar professioneel?.. Mmmm. Ik dacht dat ik dat al deed!!! En zo'n vaart met die bestellingen zul je met een korreltje zout moeten nemen.

Hier wat foto's van schaafjes die verkocht zijn. De eerste foto: 3 smootherplanes deze worden momenteel door mij getuned en zijn te koop ze wegen ongeveer 400 gram. Een hiervan is verkocht.
Tja reken je niet rijk € 2000 als je Holty heet ik zit daar echt wel onder vanaf een 250 euro naar een 600 euro
En zo'n schaafje maken is redelijk wat werk vooral als je zwaluwstaarten toepast

image.jpg

Chariot plane gezwaluwstaart
image.jpg

Smoother infill plane
image.jpg

Niet heel groot maar wel heel fijn in gebruik
image.jpg

Thumbplane infill à la Bill Carter met doorlopende gebogen zijde met dubbele zwaluwstaart
image.jpg

Groetnis, Roeland
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dank je maar professioneel?.. Mmmm. Ik dacht dat ik dat al deed!!! En zo'n vaart met die bestellingen zul je met een korreltje zout moeten nemen.

Hier wat foto's van schaafjes die verkocht zijn. De eerste foto: 3 smootherplanes deze worden momenteel door mij getuned en zijn te koop ze wegen ongeveer 400 gram. Een hiervan is verkocht.
Tja reken je niet rijk € 2000 als je Holty heet ik zit daar echt wel onder vanaf een 250 euro naar een 600 euro
En zo'n schaafje maken is redelijk wat werk vooral als je zwaluwstaarten toepast

Excuses, had je webshop eerst niet gezien. Ben nogmaals naar je website moeten gaan om de knop te ontdekken. Ik denk dat je beter zou verkopen indien je aparte website maakt voor je handgemaakt gereedschap, onder een eigen merknaam, gericht op een internationaal publiek. En ik besef dat er veel werk kruipt in 1 schaaf, dus daarom zou een hogere prijs ook nog gerechtvaardigd zijn. Maar je moet het natuurlijk wel graag doen, als je veel bestellingen krijgt. Het mag geen sleur gaan worden. Het is slechts een goedbedoelde suggestie, omdat ik weet dat hier veel potentieel in zit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Inderdaad zo werkt het het bovenste gedeelte draai je weg(beveiliging) dan schuif je het middenstuk naar achter en vervolgens draai het weg.
Deze doosjes werden door een houtbewerker gebruikt vaak zat er (schapen) vet in en men wilde natuurlijk niet dat het per ongeluk open ging zat je schort of broekzak vol vet.

Groetnis, Roeland
Waar werd dat (schapen)vet voor gebruikt? En waarom schapenvet?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Waarschijnlijk om de zaag even in te strijken zodat deze beter door het hout glijdt. Bij Paul Seller zie je een potje met olie en een lap er bovenop.
Mijn opa had een zgn. pezerik hangen voor dit doel. Het was een mannelijk geslachtsdeel van een beer (mannetjesvarken). De urineleiders waren aan elkaar geknoopt waardoor deze aan een spijker kon worden opgehangen. Heel gebruikelijk toen in de timmerwerkplaatsen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik denk dat je beter zou verkopen indien je aparte website maakt voor je handgemaakt gereedschap, onder een eigen merknaam, gericht op een internationaal publiek. En ik besef dat er veel werk kruipt in 1 schaaf, dus daarom zou een hogere prijs ook nog gerechtvaardigd zijn. Maar je moet het natuurlijk wel graag doen, als je veel bestellingen krijgt. Het mag geen sleur gaan worden. Het is slechts een goedbedoelde suggestie, omdat ik weet dat hier veel potentieel in zit.

Inderdaad, daar ben ik (tussen de bedrijven door) mee bezig, een merknaam ligt wat moeilijker de eerste naam die ik gebruikte was/is Brekelplanes maar mijn vrouw vind dat niet een fijne naam, ik vind het wel lekker bekken en internationaal.
Daarom heet Brekelplanes nu Dutchtools.nl maar ben er nog steeds niet uit heb wel de domein naam brekelplanes.nl en dutchtools.nl en dutchplanes.nl en dutchhandtools.nl.
Voorlopig houd ik het op www.dutchtools.nl met als naam voor de schaafjes Brekelplanes
Overigens werk ik niet op bestelling dat geeft alleen maar tijdsdruk en stress en voor mij is het maken een ontspanning en dat moet zo blijven.

Groetnis, Roeland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Waarschijnlijk om de zaag even in te strijken zodat deze beter door het hout glijdt. Bij Paul Seller zie je een potje met olie en een lap er bovenop.
Mijn opa had een zgn. pezerik hangen voor dit doel. Het was een mannelijk geslachtsdeel van een beer (mannetjesvarken). De urineleiders waren aan elkaar geknoopt waardoor deze aan een spijker kon worden opgehangen. Heel gebruikelijk toen in de timmerwerkplaatsen.
Zijn er nog zulke weetjes ;)??
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn opa had een zgn. pezerik hangen voor dit doel. Het was een mannelijk geslachtsdeel van een beer (mannetjesvarken). De urineleiders waren aan elkaar geknoopt waardoor deze aan een spijker kon worden opgehangen. Heel gebruikelijk toen in de timmerwerkplaatsen.

Maar hoe smeert dat dan een zaag? Waar zit het vet in? Of zit het scrotum er ook nog aan?

Ik ken wel de bullepees, maar dat is meer een night stick...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik kan me herinneren dat dat ding ingedroogd en baggervet was en werd eventjes aan beide zijden langs de zaag gehaald.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.