Diverse projectjes voor in de meubelmakerij

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Afgelopen 2 maanden ook wat verbeteringen aangebracht in de werkplaats onder andere een ladekastje gebouwd voor mijn (klein) afteken en schaaf gereedschap. Deze staat nu op een aardappelkistje en boven op het ladeblokje staat mijn kluskissie. Het geheel natuurlijk naast mijn (opzet)werkbank waar ik eind november een onderstel voor heb gebouwd. Het lade kastje is overigens gekeept en getoogd en de laatjes lopen op een houten middenloper. Het materiaal is Douglas met noten la fronten en zijden.
De (opzet)bank is nog steeds verwijderbaar van het onderstel en kan dus op elke werkbank geplaatst worden.

IMG_2990.jpg

IMG_2992.jpg

IMG_2993.jpg

IMG_2998.jpg

IMG_2979.jpg

Ook een kleine ergernis aangepakt het scheef trekken van de voortang als je aan de linker of rechterkant iets wilt klemmen gemaakt van europees eikenhout.

IMG_3520.jpg

Groetnis, Roeland
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Afgelopen 2 maanden ook wat verbeteringen aangebracht in de werkplaats onder andere een ladekastje gebouwd voor mijn (klein) afteken en schaaf gereedschap. Deze staat nu op een aardappelkistje en boven op het ladeblokje staat mijn kluskissie. Het geheel natuurlijk naast mijn (opzet)werkbank waar ik eind november een onderstel voor heb gebouwd. Het lade kastje is overigens gekeept en getoogd en de laatjes lopen op een houten middenloper. Het materiaal is Douglas met noten la fronten en zijden.
De (opzet)bank is nog steeds verwijderbaar van het onderstel en kan dus op elke werkbank geplaatst worden.



Ook een kleine ergernis aangepakt het scheef trekken van de voortang als je aan de linker of rechterkant iets wilt klemmen gemaakt van europees eikenhout.

Bekijk bijlage 60243

Groetnis, Roeland
Zou ook kunnen met een draadeind met stelmoer.
Zo zit het tenminste bij mijn werkbank
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@handig18,
Zo'n bankschroef heb ik ook aan de linkerzijde zit een draadeinde met stelmoer alleen voor mijn cursusbanken vond ik dat niet zo handig, vaak zit het in de weg!! Dus daarom deze oplossing.



groetnis, Roeland
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik zag net op Facebook een foto van je werkbank voorbijkomen, ladekastje staat er ook netjes op!
Erg mooi gemaakt!
 
P

Pel

Guest
Ja Roeland, dat was ook een ergernis voor mij, Ik heb rond van 12 mm, daar heb ik verschillende diktes op gezet en aan de buitenkant vast gezet met een multiplex plaatje d.m.v. lijm en wigjes in het ronde stokje. Mooi kastje wat je gemaakt hebt, ik zou er een plintje onder maken.

Groet Pel.

IMG_0075.jpg
IMG_0077.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooie oplossing Pel, hadden we het zelfde idee!! :)
Ik vond een plintlijstje eigenlijk niet nodig het ladeblokje komt in de toekomst op m'n grote werkbank te staan.
Ga binnen kort aan de slag met een klassieke hangkast voor mijn handgereedschap word gebouwd (natuurlijk) van massief hout, waarschijnlijk beukenhout in combinatie met een wat fraaiere houtsoort (donkerder) ik hou van contrast Het maat schetsje is al af in ieder geval komen er verstelbare planken in die onder een hoek staan (voor mijn collectie schaven) middels woutermannen en keeplatten.
En een vijftal laatjes uiteraard gezwaluwstaart (half verdekt).

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nico, valt die keg/wig dan niet steeds om of als je lost dat ie op de grond beland?
Vaak heb je twee handen nodig een om het werkstuk vast te houden en een om de spindel aan te draaien, als je dan ook nog een houtje er te gelijker tijd tussen moet houden kom je dus een hand te kort.:) :)

Groetnis, Roeland
 
Nog geen probleem mee gehad Roeland. Ik zet het latje losvast, zet de keg erin en draai de spindel aan. Ik zou op de bovenkant van de keg een latje kunnen lijmen tegen het door vallen tijdens het lossen. Praktisch gezien ga ik het misschien nog iets verbeteren.
Maar het doet wat het moet doen.
Mijn werkbank is al meer dan 100 jaar oud en alles werk nog perfect.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Roeland, wat keeplatten zijn is mij bekend, echter van woutermannen heb ik nog nooit gehoord?

Groet Pel.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Nico, valt die keg/wig dan niet steeds om of als je lost dat ie op de grond beland?
Vaak heb je twee handen nodig een om het werkstuk vast te houden en een om de spindel aan te draaien, als je dan ook nog een houtje er te gelijker tijd tussen moet houden kom je dus een hand te kort.:) :)

Groetnis, Roeland

Ik gebruik ook zo'n wig, gewoon een plankje op gelijmd en de wig dan liggend er tussen duwen. Werkt prima. Ik heb twee maten, een voor dunne en een voor dikke stukken. Ben op vakantie en kan dus even geen foto maken.

Jan Anton
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
keeplatten ... woutermannen

http://www.joostdevree.nl/index.shtml
http://www.joostdevree.nl/shtmls/wouterman.shtml
http://www.joostdevree.nl/shtmls/keeplat.shtml

Het is onvoorstelbaar hoeveel er in eeuwen opgedane kennis dreigt verloren te gaan. Gelukkig zijn er nog mensen die de tijd en energie willen steken in het documenteren ervan.

Houten gebouwen die honderden jaren kunnen blijven staan omdat elk detail doordacht, beproefd en bewezen is, ik heb er diep respect voor. En in plaats van uren te turen naar gereedschap op websites als die van Baptist, Dieter Schmidt en Dictum, doe je échte kennis op op sites als die hierboven genoemd.
 
P

Pel

Guest
Dank voor het delen van de site van Joost de Vree, ongelofelijk hoeveel info daar allemaal op staat, daar ben ik weer vele leerzame uurtjes zoet mee.

Groet Pel.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Zo, nu dan met foto:
IMG_20170223_190806198_HDR.jpg
plankje aan de zijkant van de wig houdt de wig van de grond terwijl je de bankschroef aandraait. Past altijd, tot een bepaalde dikte natuurlijk:).

groeten,
Jan Anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.