Kistjes voor NTR het Klokhuis

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
In december heb ik in opdracht van het NTR het Klokhuis 8 Eikenhouten kistjes mogen maken.
Het kistje word elke maand als prijs weg gegeven in het klokhuis.
Op de bovenzijde wilden ze graag het Klokhuis logo gelaserd hebben.
De kistjes zijn afgewerkt met gekookte lijnolie.

IMG_3247.jpg

IMG_3265.jpg

IMG_3266.jpg

IMG_3267.jpg

IMG_3268.jpg

Het was een hele leuke klus om uit te voeren en heb er met veel plezier aan gewerkt echt super!

Groetnis, Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dat is hartstikke tof !!!
De kistjes werden elke keer weggegeven schrijf je weet je wie de ontvangers zijn en wat ze met de mooie kistjesc doen ?
 

De Houtwerker

Actieve deelnemer
18 jan 2016
29
0
Tilburg
Ziet er goed uit !! Vind ook het logo er erg strak uit zien !!
Ben benieuwd naar de machine waar je dit mee hebt gedaan ?

Groet,
René
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooi. Ben benieuwd hoe ze bij je terecht kwamen? Wij weten wel dat er geen betere is, maar hoe kwamen zij dat te weten:)

Via het wereldwijde web en Google, zagen mijn website en belde me op met de vraag of ik een houten gereedschapskistje voor ze kon ontwerpen en maken maar wel handmatig gemaakt ze wilden absoluut geen standaard verkrijgbaar kistje.

groetnis, Roeland
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Prachtig werk! Dat lasergraveren ziet er ook mooi uit op eiken, je ziet geen verkleuring aan de randen zoals je wel ziet bij minder dichte houtsoorten. Strakke afwerking op een strakke kist; daar zijn een aantal knutselaars erg blij van geworden!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Prachtig werk! Dat lasergraveren ziet er ook mooi uit op eiken, je ziet geen verkleuring aan de randen zoals je wel ziet bij minder dichte houtsoorten. Strakke afwerking op een strakke kist; daar zijn een aantal knutselaars erg blij van geworden!

Dank je Nerf,
Er was wel degelijk een beetje een verkleuring door het laseren, maar dit heb ik simpel opgelost door het hout oppervlak licht na te schuren.

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooie kistjes en erg leuk met die deuvel verbinding.

Dank je Nico, ze zijn inderdaad erg leuk geworden.

De verbinding is echter geen deuvelverbinding maar een keep verbinding met toognagels.
Het werkt zo je maakt een groef van plus minus 6mm diep en zo breed als je zijde van het hout, je tikt de zijde erin en boort een gat door het front in de zijde, het gat boor je iets op en maak dan een toognagel en sla die er in. Het zijkantje zet zich muurvast in de groef (keep). Je kunt het kistje dus zodoende zonder lijm inklaar zetten(zit echt muurvast).

groetnis, Roeland
 
Dank je Nico, ze zijn inderdaad erg leuk geworden.

De verbinding is echter geen deuvelverbinding maar een keep verbinding met toognagels.
Het werkt zo je maakt een groef van plus minus 6mm diep en zo breed als je zijde van het hout, je tikt de zijde erin en boort een gat door het front in de zijde, het gat boor je iets op en maak dan een toognagel en sla die er in. Het zijkantje zet zich muurvast in de groef (keep). Je kunt het kistje dus zodoende zonder lijm inklaar zetten(zit echt muurvast).

groetnis, Roeland

Ik snap 't
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Leuke en mooie manier om zie verbinding te maken. Origineel Japans of niet?

Zijn je toognagels dan ook conisch? En hoe maak je die dan? Veel vragen, maar niet om niets; heb voor m'n tuinschuurtje zelf toognagels gemaakt, maar dan dus veel grofstoffelijker. Eerst 15mm vierkante pennen uit een plank gezaagd, en die daarna met een scrub plane 'rond' en licht conisch gemaakt. Uiteindelijk met een haalmes een 'puntje' eraan gemaakt. Ben benieuwd hoe dat gaat op een minder grofstoffelijke manier :)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank je Nerf.

Het is niet origineel Japans maar een eigen oplossing/toepassing, de toongagels zijn inderdaad conisch.
Je kunt deze op twee en waarschijnlijk nog veel manieren maken; splijten en snijden/steken of zagen en snijden/steken. Het snijden/steken kan met een houtmes, bijltje of beitel. Met het mes gaat het uit de hand en met bijl en beitel op een steekplankje die ik in mijn voortang vastzet.
Mijn voorkeur gaat uit naar splijten om dat dan de houtdraad altijd goed loopt wat redelijk belangrijk is voor een toognagel.
Gebruik dus vrijwel nooit een schaaf hoewel een spookschaaf of een haalmes voor grotere togen prima gaat werken.

Groetnis, Roeland
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Roeland, voor een volgende keer laseren: als je het te laseren oppervlak afplakt met schildertape, moet je nadien niet schuren om de verkleuring weg te krijgen ;) Maar als je heel gedetailleerde tekening gaat laseren, moet je even afwegen of je tijd uitspaart.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.