Eiken hout opslaan

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Hallo,

ik ben van plan binnenkort circa 30 planken gedroogd en geschaafd eikenhout op te halen.
Het hout is gedroogd tot beneden de 12%, echter zal ik het hout niet gelijk gaan verwerken.

Nu is mijn vraag, is het verstandig om het hout op te slaan in een houten schuur waarvan de luchtvochtigheid tussen de 65 en 80% schommelt?
Ik ben van plan om een aantal meubeltjes te maken, en alvorens ik het hout ga verlijmen zal ik het hout op maat zagen en in de ruimte laten acclimatiseren waar het zal komen te staan.
Zal ik dan nog voor problemen komen te staan qua kromtrekken van het hout?

Alvast bedankt voor de reactie's
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik heb een paar eiken planken bedoeld voor een kastje achter de bank in de woonkamer liggen. Ziet helemaal niemand. :)
(ok, het zijn er geen 30, dit vraagt mogelijk wat meer creativiteit)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Meubelen in onze tegenwoordig allemaal cv verwarmde huizen hebben een vochtpercentage
van onder de 8%. In de schuur kan het vocht% weer oplopen tot 14-16 %. Vervolgens dit hout gebruiken
en dan weer binnen zetten is vragen om moeilijkheden.
Kortom in huis opslaan.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Maar binnen opslaan is soms vragen om andere moeilijkheden. Snappen doe ik het niet, maar het schijnt voor te komen dat er meubelmakers zijn die niet hun gehele houtvoorraad in de woonkamer op mogen slaan.
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Oke bedankt voor de reactie's, ik zal het hout in eerste instantie ergens in huis op slaan.
Hoe lang zal het ongeveer moeten acclimatiseren voor dat ik het kan verlijmen en bewerken?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Tja, nu weet ik er niet heel veel vanaf, maar ik heb van hout dat buiten opgeslagen lag (ruwe notenhouten planken) een tafel gemaakt.
In een onverwarmde en vochtige schuur (af en toe ging de houtkachel in de schuur aan).
De tafel daarna in de olie gezet en nu staat die al weer een paar jaar binnen.
Ik zie nergens scheuren of ergens plekken waar hij krom trekt.
Het zal misschien anders zijn bij dunne planken, maar dat weet ik ook allemaal niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.