Vloerbalken stijver maken

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
verstijving.jpg

Een balk verhogen is qua benodigd hoeveelheid materiaal de goedkoopste methode maar aan de verbinding worden hoge eisen gesteld om het geheel te laten werken.
er zijn erg veel schroeven of stiften nodig.
Lijm in situ aanbrengen op niet vlakke mogelijk zelfs ruwe balken resulteert niet in het gewenste resultaat.

Als je de balk verbreed met aan 1 of twee zijde een steigerdeel of iets dergelijks heb je dit euvel veel minder daarom schrijven de meeste constructeurs deze methode voor.
bij jouw is 1 steigerdeel voldoende
je moet ze dan wel om en om aanbrengen tegen de balken
Bij beide methodes werken het beste als je de balk eerst met een autokrikje een cm of 2 omhoog krikt
dan de verbindingen aanbrengt en vervolgs weer ontspant.
het extra aangebrachte hout gaat dan gelijk mee dragen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Bij beide methodes werken het beste als je de balk eerst met een autokrikje een cm of 2 omhoog krikt
dan de verbindingen aanbrengt en vervolgs weer ontspant.

Houd er wel rekening mee dat de balken wel goed in de muur vastzitten. Bij ons huis zaten de vloerbalken niet opgesloten aan de bovenkant in de muur. Zou je deze dan omhoog krikken, dan krik je de hele balk omhoog, en niet alleen de midden.
 

demartin

Nieuw lid
28 jan 2014
9
2
We hebben er nog eens goed over nagedacht en poeren lijken ons de meest praktische en efficiente oplossing. De vloer is vandaag grotendeels geopend en ook dit deel van het huis is kurkdroog. Er lagen zelfs nog reststukken vloerdeel op de bodem die bij de bouw blijkbaar in de kruipruimte zijn gegooid waar, na ruim tachtig jaar, niks mee aan de hand is. Ik laat tzt nog wel weten hoe de boel heeft uitgepakt. Bedankt voor alle suggesties en expertise!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Houd er wel rekening mee dat de balken wel goed in de muur vastzitten. Bij ons huis zaten de vloerbalken niet opgesloten aan de bovenkant in de muur. Zou je deze dan omhoog krikken, dan krik je de hele balk omhoog, en niet alleen de midden.

goed punt maar ook niet zo moeilijk op te lossen al moet je wel je plinten verwijderen
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
We hebben er nog eens goed over nagedacht en poeren lijken ons de meest praktische en efficiente oplossing. De vloer is vandaag grotendeels geopend en ook dit deel van het huis is kurkdroog. Er lagen zelfs nog reststukken vloerdeel op de bodem die bij de bouw blijkbaar in de kruipruimte zijn gegooid waar, na ruim tachtig jaar, niks mee aan de hand is. Ik laat tzt nog wel weten hoe de boel heeft uitgepakt. Bedankt voor alle suggesties en expertise!

Mocht je bang zijn voor verzakken of toch geen hout willen gebruiken, kun je overwegen om een aantal steigerstaanders met spindels te gebruiken. In het midden een onderslag balk en deze dan ondersteunnen.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Hallo, met duco, ik heb hetzelfde probleem in mijn huis, 1960, ben van plan om 1 of 2 poeren onder de balken te maken. Met een hydraulische potkrik ga ik de balken iets "voorspanning" geven, een cm of zoiets. Gaat wel een avontuur worden, eerst parketvloer eruit om bij het luik te komen , dan nog maar zien of ik makkelijk bij de balken ga komen, mooi zomerklusje
 

demartin

Nieuw lid
28 jan 2014
9
2
Ik realiseer me dat ik helemaal vergeten ben om het resultaat nog terug te melden. Excuus daarvoor, maar bij dezen alsnog. Onder de balken hebben we poeren gezet op een betontegel. Bij één balk, waar dat niet praktisch was, heb ik er een stijgerplank tegen gemonteerd volgens de tekening van boertje125. Dit heeft de stijfheid van de vloer enorm verbeterd: geen rinkelende flessen meer en er kan weer gedanst (nou ja... eerder bewogen) worden zonder dat de plaatjes overslaan.

Houd er wel rekening mee dat als je poeren gebruikt en je vloerbalk een cm opkrikt, de balk niet terugveert en je kans hebt (afhankelijk van hoever je balken zijn doorgezakt) dat je een bolle vloer krijgt. Dit was in mijn enthousiasme het geval bij twee balken, maar gelukkig kwamen we daar op tijd achter om dat aan te passen.
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Ik realiseer me dat ik helemaal vergeten ben om het resultaat nog terug te melden. Excuus daarvoor, maar bij dezen alsnog. Onder de balken hebben we poeren gezet op een betontegel. Bij één balk, waar dat niet praktisch was, heb ik er een stijgerplank tegen gemonteerd volgens de tekening van boertje125. Dit heeft de stijfheid van de vloer enorm verbeterd: geen rinkelende flessen meer en er kan weer gedanst (nou ja... eerder bewogen) worden zonder dat de plaatjes overslaan.

Houd er wel rekening mee dat als je poeren gebruikt en je vloerbalk een cm opkrikt, de balk niet terugveert en je kans hebt (afhankelijk van hoever je balken zijn doorgezakt) dat je een bolle vloer krijgt. Dit was in mijn enthousiasme het geval bij twee balken, maar gelukkig kwamen we daar op tijd achter om dat aan te passen.
Interessant draadje. Ik ben ook van plan om een dergelijk iets te doen met mijn houten vloer. Ik zat te denken aan caravansteunen, eventueel rustend op stoeptegels.

Waar ik benieuwd naar ben (en misschien kan jij daar wat van zeggen: is het klankkast effect van de vloer ook minder geworden? Is er m.a.w. ook minder gedreun als er gelopen/gedansd wordt?
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ha ik reageer ook even. Ook wij hebben een dertigerjaren huis. Ook wij hadden een dansende vloer. Gelukkig kan ik goed in de kruipruimte komen. Wat bleek. Op sommige plaatsen was de balklaag los van de poeren gekomen. Een paar wiggen eronder en het was klaar. Een extra poer aanbrengen kan nooit kwaad. En periodiek controleren.

Bedenk, dat bij een oud huis, de fundering niet altijd een statisch gegeven is.

Met de droogte van de laatste jaren en op plaatsen een lagere grondwaterstand kun je te maken krijgen met niet gewenste afwijkingen.
 

demartin

Nieuw lid
28 jan 2014
9
2
Van een klankkasteffect hadden we geen last, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik zou overigens verwachten dat dat eerder zit in de vloebekdekking die op de constructieve vloer ligt. Het volume onder de vloer en de massa ervan veranderen iig. niet door wat poeren, dus een verbetering in akoestischse zin lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het evt. kraken kan verminderen.
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Van een klankkasteffect hadden we geen last, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik zou overigens verwachten dat dat eerder zit in de vloebekdekking die op de constructieve vloer ligt. Het volume onder de vloer en de massa ervan veranderen iig. niet door wat poeren, dus een verbetering in akoestischse zin lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Ik kan me wel voorstellen dat het evt. kraken kan verminderen.
Ik kan me juist voorstellen dat de eigenfrequentie van de vloer als "membraan" behoorlijk zou kunnen veranderen. Verzwaren verlaagt slechts de resonantiefrequentie, maar het plaatsen van poeren (onder voorspanning) blokkeert deze beweging van het membraan op de betreffende plek. Er zouden dan nog trillingen op hogere frequenties kunnen zijn op de niet ondersteunde plekken.. Het gedreun zou weleens kunnen wegblijven is mijn hypothese. Een betonnen vloer heeft door zijn stijfheid ook een veel prettiger geluid als je erop loopt. Ik denk dat dit komt omdat beton een hogere frequentie heeft.

Ik zal het posten zodra ik het geprobeerd heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Ik lees zo eens mee, in het verleden ook regelmatig mee te maken gehad.
Kruipruimte maak ik als eerste vlak (rommel er uit) en dan afdekken met een simpel dekkleedje, kleine moeite, groot gemak. Helpt ook tegen vocht.

Bij een begane grond vloer is ondersteunen natuurlijk zeer voor de hand liggend, eenvoudig en zeer effectief.
Bij een verdiepingsvloer is het onderling verbinden van de balken vaak de enige manier.
Een extra balk er onder :
Die extra balk hoeft dan dus niet zo dik te zijn als op het plaatje.
Er gaat wat hoogte verloren dan, dus :
Tussen de balken iets maken als verbinding, zelf iets verzinnen met hout en wat metaal, of met metalen schoren die daar voor gemaakt worden, althans ik zie ze regelmatig in buitenlandse bouw-TV-programma's maar in nederland nog nooit in het echt gezien. Wie weet daar meer van ?

Zoekterm :
stiffening floor joist
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.