Vloerbalken stijver maken

demartin

Nieuw lid
28 jan 2014
9
2
In ons jaren-30-huis zijn de vloeren op de begane grond nog al verend: als je een beetje enthousiast voorbij hopst slaat de naald van de pickup over en rinkelen de flessen in de kast.

Dat is ook niet zo gek want de vloerbalken die erin liggen zijn 170x70mm op een hoh-afstand van ca. 70cm en een overspanning van 360cm. Voor zover ik kan bepalen (met bv. de balkenchuiftool) is dat wel erg mager gedimensioneerd. Omdat we binnenkort toch de vloer open gaan maken voor diverse klussen en isolatie wil ik ook graag de vloerbalken stijver maken. Hiertoe heb ik het volgende plan: aan de onderkant van de balken lijm ik 50x70 balkjes, wat de hoogte van de balken vergroot naar 220 mm. Dit zou de balk volgens mij ruim 2 keer zo stijf moeten maken. Tenslotte, 220^3/170^3 = 2.16.

Voor de lijm had ik WoodMax op het oog en ik ik draai er om de halve meter oid een 5x100-schroef in om alles op z'n plaats te houden terwijl de lijm droogt.

Mijn vragen zijn nu: gaat dit genoeg zijn, en is de werkwijze ok?

Nadeel van onze kruipruimte is dat hij heel laag is. Op dit moment kun je net onder een balk door. Dat gaat niet meer als de balken zijn opgedikt. Om de kruipruite voor noodgevallen toch nog toegankelijk te houden zouden de extra balkjes eigenlijk een centimeter of 60 van een van de langsmauren moeten beginnen. Heeft dit een grote invloed op de stijfheid van de uiteindelijke constructie?
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Hoi Demartin,

Klinkt als een mooie, karakteristieke woning! Ik weet niet of je op een makkelijke manier aan staal kan komen? Je zou bijvoorbeeld alle zijkanten van de balken kunnen voorzien van 100*5 strippen en deze er flink op vast schroeven. Dan behoud je de kruipruimte en krijg je toch wat extra stijfheid. Andere oplossing is om de balken af te steunen op de grond ergens halverwege? Dan halveer je de overspanning al. Ik ben benieuwd wat de andere experts hier op het forum voor slimmigheden voor hebben.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Je kan de balken beter aan de zijkanten opdikken met dikke planken van minimaal dezelfde hoogte als de balk. Lijmen en een paar schroeven om te verbinden met de bestaande balken. Multiplex of underlayment is ook een optie, maar ik weet niet hoe droog / vochtig je kruipruimte is ivm watervastheid hier van.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik doe vrij veel vloerrenovaties, dwz houten bgg vloeren vervangen voor droge renovatievloeren (stalen liggers). Bij de oude vloeren zie je meestal een 5 x 15 cm balk , bij 3,6 meter overspanning, hoh 60 cm, maar met een onderslag in de midden eronder, op poeren.

Ik weet niet of het vochtig is in jouw kruipruimte, ik heb het idee dat het (gewolmaniseerde) hout van tegenwoordig veel minder duurzaam is dan de geteerde/gecarboleëmde balken van vroeger, vorige week nog een vloer vervangen die 6 jaar geleden er nieuw in gemaakt is, alle balken waren al aangetast, sommigen doorgerot. Maar misschien heb jij wel een droge kruipruimte, maar ik zou er zeker goed aandacht aan schenken, dwz de balken schilderen, schroefgaten afwerken ed.

Misschien toch een droge renovatievloer of een schuimbetonvloer overwegen?
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
met een onderslag wordt de overspanning 2 keer 180.

bjorn is me net voor:)
 
P

Pel

Guest
Ik zou de vloer stutten, als je onder iedere balk in de midden een stut van hout zet, en met twee klampjes vast zetten aan de balk, de balken ook nog met elkaar verbind d.m.v. tussen balkjes, zodat je een stijf geheel krijgt. Zorg er wel voor dat de stut niet weg kan zakken, de overspanning van 70 cm HOH is immers veel te groot. Of je zou de balklaag opnieuw moeten leggen max. 50 cm HOH, en dan balken bij kopen, maar dat lijk mij ook enorm veel werk.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Klossen er tussen zetten zodat alle balken met elkaar verbonden zijn. Hierdoor krijg je een veel stijver geheel.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Diagonaal twee en drieën tussen de balken in zagen dan wordt de boel ook een stuk stijver.
Dus de eerste linksboven naar onder en de tweede rechtsboven naar onder en dat ongeveer om de 50 a 60 cm.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Andreaskruizen zorgen er wel voor dat de vloer stijver reageert maar een poertje onder elke balk, stoeptegel, 5x7 met een klampje werkt sneller en geeft een beter resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Betontegel op de grond. met daar op een paaltje van azobe om de balk te ondersteunen in het midden. Als het vochtig is onder de vloer is een vurehouten paaltje al snel aan het rotten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Je hebt een fundering op staal?

Mooie gelegenheid de vloer meteen te isoleren. Als je dat bij je keus betrekt zou het wel eens een heel ander verhaal kunnen worden.

De balkmaat is zo gek nog niet, maar de hoh is wat ruim. Met hoh 400 voldoen deze balken al. Dus een plank ertegen van de halve dikte geeft hetzelfde resultaat. Het is verder om het even wat je kiest voor oplossing. De opdikking 60cm loshouden van de opleggingen zou ik niet voor gaan.

De dwarsverbindingen vind ik niet echt nuttig. De balken voldoen nog steeds niet, maar alles gaat meer tegelijk meeveren :(

Kruipruimtes zijn zwaar overrated. Bij een noodgeval kan je ook de vloer even open maken. De enige noodzakelijkheid voor een kruipruimte is de ventilatie van een houten vloer.
 

tyson

Nieuw lid
2 nov 2013
14
0
En er een broodjesvloer (beton) in leggen? Weet dat het vloeken in de kerk is hier maar dat is ons prima bevallen; goed geïsoleerd, comfortabel en je hebt hout over om leuke dingen van te maken. Mijn vloerbalken staan in de tuin als kippenhok en de planken zijn omgetoverd in speelhoek voor de kids en hoogslaper.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
En er een broodjesvloer (beton) in leggen? Weet dat het vloeken in de kerk is hier maar dat is ons prima bevallen; goed geïsoleerd, comfortabel en je hebt hout over om leuke dingen van te maken. Mijn vloerbalken staan in de tuin als kippenhok en de planken zijn omgetoverd in speelhoek voor de kids en hoogslaper.

Dit lijkt mij ook de beste optie, ik heb het bij mij ook zo gedaan het is nogal wat werk maar dan heb je ook wat.
 

demartin

Nieuw lid
28 jan 2014
9
2
Allereerst hartelijk bedankt allemaal voor de waardevolle input. Ik had niet gerekend op zo veel reacties in zo'n korte tijd.

De kruipruimte is droog, goed geventileerd en heeft een betonnen werkvloertje. Er heb er er een tijd geleden wat stukken afvalhout uitgehaald die vooral stoffig waren mar verder niet aangestast. Die dingen lagen daar waarschijnlijk al sinds begin jaren 70 of nog langer, dus voor houtrot ben ik niet zo bang.

De vloer gaat in eerste instantie open om hem te isoleren en om wat leidingwerk aan te passen. Het minder verend maken van de vloer is dus meer een soort van bijvangst omdat we er nu goed bij kunnen. Het vervangen van de vloer of het bijplaatsen van balken is daarom op dit moment geen reële optie vanwege tijd en kosten.

Het plaatsen van poeren had ik al eerder al eens overwogen, maar lag toch minder lekker omdat er dan toch hout met de bodem van de kruipruimte in aanraking komt; ondanks dat deze droog is. Bij nader inzien is het misschien toch een goede optie.

Wat ik me verder afvraag is waarom zou je een balk breder maken ipv. hoger om deze te verstevigen? Voor zover ik weet zit hoogte van een balk als derde macht in de stijfheid en de breedte lineair: verdubbeling van de hoogte geeft een achtvoudige stijfheid, terwijl een verdubbeling in de breedte de stijfheid ook verdubbeld. Dus ik had verwacht dat het meer zin heeft om op te dikken aan de onderkant. Wat zie ik over het hoofd?

Wat betreft begaanbaarheid van de kruipruimte; daar heeft Bijtel wel een punt, zeker in geval van de onze waarin je op dit moment ook al amper kan manoeuvreren. Ik pas op m'n rug net onder een balk door, maar echt iets doen kan dan toch niet. Het begaanbaar houden moet je dan ook meer zien als een nice-to-have dan een harde eis.



 
P

Pel

Guest
@demartin, ik zou als het enigszins kan de kruipruimte toch begaanbaar houden, omdat je met leidingen onder de kruipruimte zit, zodat je daar indien nodig bij kan, je weet maar nooit.

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
De hoogte van de balk is uiteraard logischer, maar omdat je de zijkanten vrij wilde houden, opteer ik dan eerder voor breder maken.

Wat stoeptegels in het midden onder de balk kan ook. Kan je overal gratis afhalen.

Over het vervangen naar broodjes/liggers-vloer: Dit is een flinke toename in gewicht. Het is verstandig om te weten of de fundering dit aankan. Ik zou zelf bij een fundering op staal de kruipruimte lekker dichtgooien/schuimen en een nieuwe betonvloer op zand maken. Bij slechtere funderingen kan je zelfs een verbinding maken waardoor je flink meer draagkracht krijgt. Je kan dan ook de isolatie op de beton leggen, dat is zuiniger stoken en reageert sneller.
 

WR1944

Oud hout
In Amerika, waar erg veel houtbouw wordt gepleegd, zal men in een vergelijkbaar geval aan "sistering" denken. Dan wordt een balk van gelijke afmetingen aan de zijkant er tegen aan gespijkerd of geschroefd. Meestal gaat er ook nog een constructielijm tussen. Met sistering wordt meestal een doorzakkende balk of een zwak deel van een balk gerepareerd. Er bestaat in de "code" een minimum spijker/schroef patroon alsmede minimum overhangende lengtes aan beide zijden van de probleemplek.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Wij hebben ook een oud huis met een balken vloer met grote overspanning, daar staan in het midden poeren onder
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Wat ik me verder afvraag is waarom zou je een balk breder maken ipv. hoger om deze te verstevigen? Voor zover ik weet zit hoogte van een balk als derde macht in de stijfheid en de breedte lineair: verdubbeling van de hoogte geeft een achtvoudige stijfheid, terwijl een verdubbeling in de breedte de stijfheid ook verdubbeld. Dus ik had verwacht dat het meer zin heeft om op te dikken aan de onderkant. Wat zie ik over het hoofd?

Op beide kanten underlayment, of als WR1944 zijn optie een balk van dezelfde dikte op één kant lijmen en schroeven lijkt me steviger dan een balkje van 5x7 op de onderkant plakken/schroeven. Het andere voordeel van deze optie is, dat als je bestaande vloerbalken al wat zijn doorgezakt, dat je ze nu waterpas kan uitlijnen.

En als je ook nog een poer in de midden plaatst, dan heb je volgens mij een oersterke vloer, waar je naar hartelust op kunt springen zonder dat de glazen rinkelen in de kast.
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Volgens het bouwbesluit is de definitie van een kruipruimte een hoogte van tenminste 45 cm tussen fundering en onderkant vloer/bintlaag. Daar is hier geen sprake van. Bovendien wil je gaan isoleren, hoeveel ruimte denk je dan nog over te houden om bij je leidingen te kunnen?

Dat lijkt mij een zinloze wens, beter kun je de vloer zoals al voorgesteld in het midden op poeren zetten, en daarna isoleren. Bij een calamiteit zal de vloer waarschijnlijk toch open moeten. Persoonlijk zou ik daar nooit teveel rekening mee houden als de ruimte er toch al niet of nauwelijks is. Tussen de begane en eerste etage gaan je leidingen van bijvoorbeeld de badkamer ook in het plafond. Daar moet bij een calamiteit ook gesloopt worden. Zo min mogelijk koppelingen op leidingen, en bij CV koper i.p.v. stalen leidingen zorgen er meestal voor dat ellende een stuk langer kan worden uitgesteld. Wel handig om zeker te weten dat zaken als riool reeds vernieuwd zijn en niet in de nabije toekomst voor problemen gaan zorgen.

Maar ik mag aannemen dat je daar wel over heb nagedacht als je wil gaan isoleren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.