Behandeling buitenschrijnwerk

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Goeie morgen,

De volgende fase die eraan komt in ons verbouwproces is de bestelling van het houten buitenschrijnwerk.

Deze avond komt de schrijnwerker om de offerte te overlopen en moeten mijn vriendin en ik keuzes maken.
Graag had ik jullie mening, ervaringen gekregen over de houtsoort en de behandeling.

De woning en garage worden opgetrokken in landelijke stijl waarbij onze voorkeur gaat om het hout te laten vergrijzen.
Ik weet dat producten geen waarborg geven op het buitenschrijnwerk wanneer de ramen niet worden behandeld.

Daarom zijn we op zoek naar een product die een beschermende functie heeft maar waarbij de natuurlijke uitstraling van het hout behouden blijft.

We hebben offertes voor volgende houtsoorten:
  • sipo
  • padouk
  • afrormosia

Onze voorkeur gaat naar afrormosia.

Alvast bedankt voor jullie input!





 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vanaf het moment dat je het hout gaat behandelen dan speelt de duurzaamheid van het hout onder de behandeling geen grote rol meer.
Afrormosia is een beschermde houtsoort die komt door de ontbossing van primaire wouden, op ethisch vlak een mogelijk probleem. Daarbij kan je dat voor zover ik het weet niet behandelen, te vettig, niets pakt daar op.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Dank u.

Raad je dan aan om te werken met padouk?
Dit wanneer er wordt gekeken op een natuurlijke uitstraling?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Padouk voor ramen die niet gelakt worden in kleur lijkt me niet de beste keuze. Vers gezaagd padouk is er donker rood en verkleurt naar grijs/bruin onder invloed van de zon. Plekken in volle zon gaan snel verkleuren, in de schaduw minder snel. Bij ramen gaat dat naar mening niet mooi zijn.
Meranti of afzelia zijn misschien een betere keuze
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.