Vacuüm systeem

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Als deze voor ongeveer de helft opgespannen zijn is dit toch nog een oppervlak van ca 40cm2.
Is toch nog groot.
Ik zit meer te denken aan een opp. van ca 16-20cm2.
Schalen kan ik wel zonder vacuüm draaien, maar die kleine dingen leveren bij mij nogal eens problemen op bij opspannen��
Juist, de oppervlakte van de halve bol is in dit geval +/- 40cm².
Echter ....... de vacuümchuck "ziet" dit niet als een halve bol maar als een cirkel met een diameter van 50mm, oppervlakte iets minder dan 20cm².




Toxiq Waarom zou het met kleinere stukken niet lukken
Als je zorgt dat het geen waarop je vacuum zuigt passend is voor het object dan is een kleiner oppervlak theoretisch allen maar gunstig, je hebt namelijk minder last van lekkage
De zuigkracht wordt bepaald door de diameter waarbij het werkstuk aansluit op de chuck, met als logisch gevolg dat de zuigkracht bij kleine werkstukken altijd veel minder is. Lekkage wordt vooraf beperkt/opgevangen door de keuze van de pomp (DEBIET!!!!).




handig18 Ben bang dat dat helemaal klopt.
Kijk maar eens naar de tabel van Paul, dan zie dat de kracht in kg behoorlijk afneemt als de diameter kleiner wordt.
Als je draait in de richting van het vacuüm, dan zal dit geen probleem opleveren, maar haakserop dan krijg je te maken met afschuifkrachten en dan vraag ik me toch af of de zuigkracht voldoende groot is.
Helemaal juist, halve diameter = 4 maal minder zuigkracht.
Tegen afschuiven helpt onder meer de keuze van de afdichting, zolang mogelijk gebruik maken van het centerpunt, indien mogelijk werken in de richting van de as, scherpe beitels maar vooral de afweging maken: is vacuüm in dit geval veilig genoeg of niet.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Paul,
bedankt voorje reactie.
Hier kan ik wat mee.
Wat betreft de veiligheid ben ik niet zo bang bij deze kleine voorwerpen.
Ik verwacht dat ze gewoon naar beneden vallen bij onvoldoende spankracht of het moet zijn dat het te draaien voorwerp erg in onbalans is, dan zou het weg kunnen vliegen.
Zoals ik het nu bekijk is vacuüm voor mij niet de oplossing.
Had trouwens ook al wat anders geprobbeerd, namelijk een schuifmal, maar dat werkte helemaal niet, omdat als het werkstuk uit de mal komt tijdens het draaien de klemming van de mal wegvalt en dus de komplete mal uit de chuck vliegt. Dit is vooral vervelend als iets exentrisch wilt draaien.:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.