Vacuüm systeem

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Heeft iemand misschien ervaring met het holtfast vacuumsysteem, dat door Willy van Houtte wordt aangeboden?
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik heb er geen ervaring mee, maar weet wel dat Holdfast vacuüm genereert met perslucht via het venrturi principe.

Generator.jpg
Volgens de gegevens moet de compressor een debiet kunnen leveren van 2.5+ CFM (omgerekend is dit minimum 4.5 m³/u of 75 l/min), bij een druk van min. 70psi tot max. 125psi (4.8 bar tot 8.6 bar)

Opgelet, het nodige minimum debiet van 75 l/min is het netto afgegeven debiet van de compressor en is +/- 75% van het aangezogen debiet.

Hou ook rekening met een zekere reserve om allerlei verliezen op te vangen zowel aan compressor zijde (lengte leiding, koppelingen, aantal bochten,....) als aan de vacuüm zijde (poreusheid van het werkstuk)

Minimum Safe Holding Vacuüm 12"Hg (-0.4 bar of 40% vacuüm) is volledig afhankelijk van de van de chuck en het werkstuk (grootte, gewicht, lekken).

Succes met de aankoop.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Paul,
bedankt voor je reactie.
Misschien toch verstandiger om van een vacuümpomp gebruik te maken.
Vraag me alleen af wat ik precies nodig heb, want ik heb hier echt geen kaas van gegeten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hoi Paul, ik had deze informatie al enkele malen doorgelezen, maar mij is nog niet duidelijk wat voor een vacuümpomp ik nodig heb.
Heb eens op marktplaats gekeken en zie daar van allerlei pompen voorbij komen, maar wat voor mij bruikbaar is weet ik niet.
Heb jij een advies waar op te letten e.d.?
Alvast bedankt.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Diep vacuüm is minder belangrijk dan een voldoende hoog debiet.

Op MP zie ik voornamelijk diep vacuümpompen (tot 0,2 mbar absoluut!) die gebruikt worden in koel- en airco-installaties.
Die zijn zeer geschikt voor stabiliseren en lamineren maar door het geringe debiet minder voor houtdraaien waar sowieso lekverliezen zijn.
Bovendien zijn het allemaal olie gesmeerde pompen en is er kans op een olienevel in de werkplaats.
Misschien lukt het wel met dergelijke pomp maar dat zal de ondervinding moeten leren, in ieder geval heb ik er geen goed gevoel bij.

Olievrije draaischuifpompen (rotary vane) zijn veel beter voor dit soort werk.
De GAST 1023 (116 mbar - 14,4m³/u) die ik verkocht heb aan Didier, Rien, een ander forumlid (die hier enkel leest) en een Vlaamse collega houtdraaier, alsook de GAST 0523 (116 mbar - 7m³/u) aangeboden door One Way en gebruikt door Ronald Kanne en nog een Vlaamse collega houtdraaier, zijn veel beter voor houtdraaiwerk.
Ik heb zelf heel lang tot grote tevredenheid een GAST 1023 gehad, nu heb ik een BUSCH SV 1016 die "slechts" 150 mbar haalt maar wel met een debiet van 16m³/u.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Handig 18 , ik wil je draadje niet kapen , maar ik zit ook met wat vraagjes betreffende vacuüm niet voor hout draaien maar voor verlijmen lamineren vervormen van hout
Uiteindelijk op de site van joewoodworker.com uitgekomen.
wil graag zijn evs nabouwen , makkelijkste zou zijn om alles bij hem te bestellen
maar dat komt op erg veel € incl verzendkosten en evt invoerrechten
ik ben dus opzoek naar adresjes waar ik de noodzakelijke materialen kan vinden.
Denk aan bijv mac valve , adres voor een pomp heb ik al

wie kan mij ( en alle anderen) helpen

Alvast bedankt

Menno
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Handig 18 , ik wil je draadje niet kapen , maar ik zit ook met wat vraagjes betreffende vacuüm niet voor hout draaien maar voor verlijmen lamineren vervormen van hout
Uiteindelijk op de site van joewoodworker.com uitgekomen.
wil graag zijn evs nabouwen , makkelijkste zou zijn om alles bij hem te bestellen
maar dat komt op erg veel € incl verzendkosten en evt invoerrechten
ik ben dus opzoek naar adresjes waar ik de noodzakelijke materialen kan vinden.
Denk aan bijv mac valve , adres voor een pomp heb ik al

wie kan mij ( en alle anderen) helpen

Alvast bedankt

Menno

Geen probleem hoor, hoe meer informatie hoe beter.
Wil je het adres voor pompen nog delen?
Weet iemand trouwens tot welke minimum diameter goed op te spannen is met vacuum?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Kan je geen zijkanaalpomp hiervoor gebruiken? Groot debiet, olievrij. Ze worden vaak voor industriestofzuigers gebruikt en buizenpost.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Geen probleem hoor, hoe meer informatie hoe beter.
Wil je het adres voor pompen nog delen?
Weet iemand trouwens tot welke minimum diameter goed op te spannen is met vacuum?

niemand een idee welke minimale diameter met vacuüm goed is op te spannen?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
niemand een idee welke minimale diameter met vacuüm goed is op te spannen?

Ik span afgewerkte schalen op waar het voetje nog vanaf moet. De grootsten tot nu toe waren zo'n 50 cm. Heb nooit angst gehad dat ze eraf zouden komen... zitten muurvast! Hieronder overigens een (oud) filmje dat ik daar eens van gemaakt heb...


 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik span afgewerkte schalen op waar het voetje nog vanaf moet. De grootsten tot nu toe waren zo'n 50 cm. Heb nooit angst gehad dat ze eraf zouden komen... zitten muurvast! Hieronder overigens een (oud) filmje dat ik daar eens van gemaakt heb...


Hoi Ronald,
dat dit bij grote schalen geen problemen oplevert snap ik.
Het gaat er mij echter om welke kleinste diameter ik nog op zou kunnen spannen.

mvg,
Leo
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Doet dat zeer Ronald ? misschien kun je eens wat leuke ideeen uitwisselen met patricia

dc3ee18e7c3f735ac3014151a5924e26.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
ow... sorry, te snel overheen gelezen... het kleinste dat ik met vacuum opgespannen heb zijn ballen van 50 mm...
Als deze voor ongeveer de helft opgespannen zijn is dit toch nog een oppervlak van ca 40cm2.
Is toch nog groot.
Ik zit meer te denken aan een opp. van ca 16-20cm2.
Schalen kan ik wel zonder vacuüm draaien, maar die kleine dingen leveren bij mij nogal eens problemen op bij opspannen��
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waarom zou het met kleinere stukken niet lukken
Als je zorgt dat het geen waarop je vacuum zuigt passend is voor het object dan is een kleiner oppervlak theoretisch allen maar gunstig, je hebt namelijk minder last van lekkage

Als je bang bent dat je object te hard vacuum zuigt en daardoor je object stuk gaat (ik kan me voorstellen dat kleine objecten ook dunner zijn) dan zou je ergens een ventieltje in het systeem kunnen plaatsen waarmee je een soort van lekkage creëert die je zelf kan instellen
Op je onderdruk meter kun je uitlezen of je nog binnen de door jou gewenste waarde
Meer op = minder onderdruk, meer dicht is meer onderdruk op je object
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ben bang dat dat helemaal klopt.
Kijk maar eens naar de tabel van Paul, dan zie dat de kracht in kg behoorlijk afneemt als de diameter kleiner wordt.
Als je draait in de richting van het vacuüm, dan zal dit geen probleem opleveren, maar haakserop dan krijg je te maken met afschuifkrachten en dan vraag ik me toch af of de zuigkracht voldoende groot is.

grt,
Leo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.