Bevestigen potscharnier in MDF

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Voor het maken van nieuwe 22mm dikke MDF keuken deuren, vraag ik me af hoe het best de potscharnieren te bevestigen. Bij scharnieren die je online besteld zie je vaak 3,5x16 spaanplaat schroeven mee geleverd, maar de huidige deuren zitten volgens mij met een soort nylon plug/mof bevestigd. Ik ga of de huidige Hettich Intermat scharnier hergebruiken of deze vervangen door Sensys, maar wel met schroeven en niet met snel systemen, want op het werk schieten deze los en wordt er een schroef langs gedraaid...

Wat is wijsheid, gewoon spaanplaatschroeven gebruiken en even voorboren neem ik aan, euroschroeven, of met een (spreid)mof werken?

Het gaat me vooral om de deurzijde, de montageplaten aan het korpus wil ik als het even kan hergebruiken tenzij dat ik op Sensy s over ga, want deze staan 37mm vd voorzijde ipv nu 28mm.


bvd
 

tuoh

Oud hout
Dat hangt af hoe je de gaten gaat boren, op een cnc zou ik opteren voor het boorbeeld met pluggen, heb je de scharnieren er maar in te tikken en klaar. Als je van plan bent om deuren van 22mm dik te gaan afhangen zou ik wel al starten met nieuwe scharnieren en dito blokjes in plaats van die oude zooi over te zetten. Die gaan sneller kapot gaan met dat extra gewicht eraan dan nieuwe scharnieren.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Dat hangt af hoe je de gaten gaat boren, op een cnc zou ik opteren voor het boorbeeld met pluggen, heb je de scharnieren er maar in te tikken en klaar. Als je van plan bent om deuren van 22mm dik te gaan afhangen zou ik wel al starten met nieuwe scharnieren en dito blokjes in plaats van die oude zooi over te zetten. Die gaan sneller kapot gaan met dat extra gewicht eraan dan nieuwe scharnieren.

Wat bedoel je met CNC een, ik kan boren met de Freesmachine, mits ik de juiste boor bestel.
 

tuoh

Oud hout
Een cnc boor en freesmachine kan exact gaten positioneren en boren, idem voor een scharnierboormachine genre Minipress of iets vergelijkbaars, hier is het boorbeeld ook exact passend voor de toe te passen scharnieren. Uit de hand lukt dat een stuk minder precies, hier ga je noodgedwongen moeten opteren om enkel een gat van 35mm te boren en de bevestiging van de scharnieren met schroeven uit te voeren, of ga je op zoek moeten gaan naar zo een combi setje potboor plus bevestigingsschroeven.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je dan toch de montageplaten moet verplaatsen zou ik nieuwe Blum scharnieren kopen.
Blum heeft vriendelijk geprijste boormallen.

 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik ben bang dat er weinig anders op zit dan de oude montageplaten te laten zitten en nieuwe Intermat scharnieren te plaatsen. De afstand (voorkant korpus - montageplaat schroef) van de bestaande 28mm platen wijkt te weinig af vd nieuwe 37mm platen. De oude zitten met een plug van10mm in de dunne 16mm korpus. Ik zal één nieuwe Sensys bestellen en kijken of ik er mee kan schuiven zodat de oude gaten niet zichtbaar worden. Ik heb een Hacker keuken uit 2007 en blijkbaar is dat een vd weinigen welke 28mm afstand gebruiken.

Wel een mooie montage hulp!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
16mm is normaal voor rompen.
22 mm voor deuren is wel apart. Meestal 18 mm.
En een stuk zwaarder, wat weer invloed kan hebben op de scharnieren.
Je kan de oude montage platen weghalen. Witte kit in de gaten en andere plaatsen.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb niet zon rekening gehouden met het aspect gewicht, de oude deuren waren 20mm MDF deuren, die 2mm zal niet vd folie zijn;) Ik kon dus kiezen uit 18 of 22mm en om de deuren niet 'mager' te laten lijken vergeleken met de oude, heb ik voor 22mm gekozen, het scheelt ca 2,8 kg per m2, ca 1,3kg voor een onderkast deur.

Ik heb één Hettich Sensys (dikke deur versie) besteld om te kijken hoe dit uit pakt.

Ik denk dat je deze het best kan plaatsen dmv spreid moffen, een spaanplaatschroef in een 16mm korpus is niet heel erg stevig lijkt me.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik laat de bestaande montageplaten zitten en vervang alleen het opklik deel vd scharnieren (Hettich Intermat). Het wort er niet netter op en de bestaande montageplaten zitten muurvast en zitten volgens mij met nylon spreidmoffen gemonteerd. Omdat ik voor een deel deuren door laden ga vervangen, houd ik scharnieren en dus montageplaten over. Ik plaats op de 2 deuren waar nu 2 slechts scharnieren zitten, er een 3e in het midden bij. De nieuwe deuren zijn inderdaad wat zwaarder dan de oude vanwege het 22m mdf, voor de meeste fronten valt dat wel mee omdat het laden zijn, alleen de koelkastdeur is groot en daar is het verschil in gewicht behoorlijk.

De montage vd potscharnier in de deur ga ik inderdaad met bovenstaande euroschroeven doen. Ik heb met mijn bovenfrees met een 35mm potboor en 5mm boor wat proefjes gedaan en dit gaat perfect. Goed afmeten, tikje met priem er op en dan netjes boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.