Wel of geen multitool

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Voor in en om het huis is een multitool erg nuttig. Ik gebruik (en misbruik) hem voor van alles.
Koop wel goede zaagbladen en dergelijke. Die van de Gamma en Action lijken wel in de rui te zijn....de tanden vliegen er al af voordat je goed en wel bezig bent.

Ik heb een Worx met snelsluiting. Was toen een aanbieding in luxe koffer. Uiteindelijk heb je aan de koffer niks, en aan de hulpstukken ook niet echt veel. Dus neem dat mee in de overweging.
Het is wel met een draadje, wat ik vaak als hinderlijk ervaar. Altijd te kort, te stug, of in de weg.
Ik overweeg ook een Makita aan te schaffen, en idd, de extra accu actie is plezierig :)
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
omdat zij 'de eerste' waren (en in T-Loc systainer kunnen leveren)
Over het algemeen koop je een stuk gereedschap omdat het "fein" werkt , niet omdat het zo lekker opbergt :p

Voor machines waar je wat langer mee werkt (schuren etc.) heb ik over het algemeen liefst iets met een snoer. Dat doet het gewoon altijd en zelfs als je op een ladder oid staat is zo'n dun snoertje niet echt hinderlijk.

Heb met verschillende gewerkt, de Dewalt, groene Bosch (heb ik zelf) en mijn Pa heeft een machientje van van Cranenbroek en ze doen allemaal wel hun ding.
Een mes "laten bibberen" is nu ook niet echt rocket science.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik merk dat er veel voorstanders/gebruikers zijn van de multitool. Hebben jullie dan een bedrade machine, of eentje op batterijen?

Als ik voor bedraad zou gaan, neig ik naar een Fein. Vrij ongefundeerd eigenlijk, omdat zij 'de eerste' waren (en in T-Loc systainer kunnen leveren).
Aangezien ik al in het Makita 18V systeem zit, zou ik dan ook voor een model op batterijen voor Makita kiezen. (met de huidige 'gratis accu' promotie komt dat dan nog voordelig uit).

Een Fein is iets dat je één keer koopt en je leven lang gaat houden, zet je het op accu dan ga je daar een jaar of 5 mee doen, dan koop je misschien één keer nieuwe batterijen maar tegen de volgende keer is de technologie zo ver vooruit dat je dat niet meer gaat doen.

Het wordt iets interessanter als je één koopt van een merk waarvan je al draadloos gereedschap hebt, maar het probleem blijft hetzelfde. Koop je een Bosch omdat je een Bosch schroefmachine hebt, maar binnen een jaar of 5 is die machine versleten en komen de nieuwe schroefmachines met andere batterijen die niet op je multitool gaan passen...
Tenzij je je gereedschap ultra intensief gebruikt en verslijt tegelijk met de batterijen dan is het een slechte investeringen volgens mij.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Koop er maar eentje met draad, dat werkt t beste. Ook geen gedoe met versleten accu's.
Snoer van de Fein is lang genoeg om overal bij te kunnen....
 

DrMeXX

Nieuw lid
3 mrt 2016
17
0
een Fein is inderdaad een investering voor je leven. oerdegelijke machines.

of je ene met accu neemt, dat ligt er ook aan wat je ermee wilt gaan doen. ga je hem weinig of vaak gebruiken? ga je hem kort of langdurig gebruiken.
mijn Fein machine functioneert ook goed met schuren. wil je hem daarvoor gebruiken dan zou ik voor eentje met snoer kiezen, dit is namelijk langdurig gebruik.

hopelijk helpt dit in je beslissing
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ben het niet helemaal eens met " er moet een snoer aanzitten" . Juist de huidige generatie met 18 volt accu werkt fantastisch, buiten/binnen op een ladder etc. De eerste die ik kocht was op 10,8 volt, werkt nog steeds goed, maar de accu is snel leeg. De laatste met 18 volt werkt lang en als je meerdere accu's hebt kun je door blijven werken.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
De huidige accu's zijn inderdaad allemaal zeer goed.
Maar, als je bv een Fein koopt met accu, je gebruikt hem een tijdje niet dan heb je kans dat je hem eerst op moet laden voordat je hem kunt gebruiken. Heb je er eentje met een snoer dan doet die t gelijk.
Na enkele jaren zal de accu toch wel degelijk minder gaan worden, totdat je op een punt bent dat die helemaal niks meer doet.
Dat kan dan wel 5 jaar goed gaan, misschien wel 10 jaar, maar dan ben je wel aan vervanging toe.
Zijn er dan nog wel vervang accu's te koop van de fein?
Dan werkt de Fein met snoer nog steeds.

Anders word het wanneer je een multi tool koopt met accu waarvan je de accu's ook kunt gebruiken in je andere accu gereedschap.
Dan heb je 1 lader met verschillende accu's. Dan kun je in de loop der tijd eens een nieuwe accu bijkopen en houd je je machines aan t draaien.

En, er zullen ook vast wel andere goede multi tools te koop zijn dan alleen de Fein.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als de TS Maar even terugkoppelen.
Bij Gereedschapcentrum hadden ze een Makita in de aanbieding - 50E goedkoper dan bij Amazon - en die heb ik gekocht. Van het verschil gelijk een aantal zaagbladen etc gekocht.
Hoewel ik mijn Makita 18V (slag)schroevendraaier(s) fantastisch vind heb niet echt naar een accu model gekeken, mijn Bosch en Makita power Tools hebben allemaal snoeren die lang genoeg zijn om fijn mee te kunnen werken. Zelfs mijn schuurmachine heb ik zo op de ladder gebruikt.
Ik las dat de Makita multitool met een snoer van 4m komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.